۱۱ آبان ۱۳۹۶، ۲۱:۰۶
کد خبر: 82717663
T T
۰ نفر
سیگار یكی از عوامل مهم بروز سرطان مثانه است

شیراز- ایرنا- رئیس انجمن اورولوژی ایران گفت: سرطان مثانه در افراد سیگاری شایع تر است و این ماده دخانی یكی از عوامل بروز این سرطان به ویژه در مردان است.

دكترعباس بصیری، عصر پنجشنبه در حاشیه چهارمین كنگره میان دوره ای انجمن اورولوژی ایران در شیراز درگفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینكه سرطان مثانه در ایران یكی از شایع‌ترین سرطان‌های دستگاه ادراری است، اظهار داشت: آمار این سرطان در مردان 2.5 تا سه برابر زنان است و استعمال سیگار از عوامل اصلی بروز آن به شمار می‌رود.
رئیس انجمن اورولوژی ایران، بر لزوم ترك سیگار و دخانیات در افراد مبتلا به بیماری های دستگاه ادراری تاكید كرد و گفت: افراد سیگاری كه سرطان پروستات در آنها تشخیص داده می‌شود پس از درمان، بیشتر در معرض خطر برگشت پذیری سرطان و یا حتی مرگ ناشی از این بیماری هستند در حالی كه این خطر در افراد غیرسیگاری به مراتب كمتر است.
این پزشك متخصص بیان داشت: درافراد سیگاری در مقایسه با غیرسیگاری ها خطر بازگشت بیوشیمی سرطان پروستات، مرگ ناشی از این سرطان و یا حتی مشكلات و بیماری های دیگر افزایش پیدا می‌كند و هر چه میزان مصرف سیگار در طول سال بیشتر باشد این خطر نیز تشدید می‌شود.
بصیری ادامه داد: سنگ دستگاه اداری نیز یكی از شایع ترین بیماری ها در كشور است و می توان گفت كه سنگ دستگاه ادراری و سرطان مثانه حدود 30 تا 35 درصد از بیماری های دستگاه ادراری را تشكیل می دهد.
وی گفت: سنگ های كلیه، میزنای (حالب)، مثانه و مجرای ادراری بیشترین نوع سنگ هاست كه دستگاه ادراری را درگیر می كند.
حالب، لوله های عضلانی باریكی است كه ادرار را از كلیه ها به مثانه منتقل می كند.
بصیری، با بیان اینكه سرطان مثانه و سرطان پروستات در مردان، شایع ترین انواع سرطان هاست، اظهار كرد: كشورهای دیگر بیشتر با سرطان پروستات و جامعه ما با سرطان مثانه درگیر است.
رئیس انجمن اورولوی ایران گفت: نخستین نشانه بیماری دستگاه ادراری، وجود خون در ادرار است و این می تواند نشانه سرطان مثانه باشد حتی اگر این موضوع با نشانه های دیگری مانند احساس سوزش و درد همراه نباشد از این رو مردم نباید در صورت مشاهده خون در ادرار نسبت به آن بی تفاوت باشند.
بصیری ادامه داد: آمادگی لازم برای آموزش عمومی مردم و آگاه كردن آنها برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های مربوطه به كلیه و دستگاه ادراری وجود دارد زیرا هر چه زودتر بیماری تشخیص داده شود درمان آن به مراتب راحت تر است.
در این كنگره، 2 میزگرد علمی با حضور استادان شاخه فارس، كرمان و تهران در مورد روش های جراحی شایع و كم تهاجمی سنگ های سیستم ادراری برگزار می شود.
همچنین در این گردهمایی علمی، سه میزگرد در پیوند با سرطان های دستگاه های ادراری و 2 میزگرد علمی با موضوع تازه های ناباروری در مردان و درمان ناباروری برپا خواهد شد.
مباحی در مورد مشكلات مجاری ادراری در مردان و همچنین جراحی اطفال نیز در این كنگره مورد بررسی قرار می گیرد.
چهارمین كنگره میان دوره ای انجمن اورولوژی ایران فردا (جمعه) در شیراز پایان می یابد.
خبرنگار: نیكنام خشنودی ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
6113 /6118 /2027
۰ نفر