۱۳ آبان ۱۳۹۶، ۱۵:۱۳
کد خبر: 82719301
T T
۰ نفر
اعزام 15 دستگاه اتوبوس از سنندج به پايانه هاي مرزي ايران و عراق

سنندج - ايرنا- در راستاي خدمات رساني به زائران اربعين حسيني و جابجايي آنان روز شنبه 15 دستگاه اتوبوس از سوي شهرداري سنندج به پايانه هاي مرزي ايران و عراق اعزام شد.

مديرعامل سازمان اتوبوسراني شهرداري سنندج روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: اين اتوبوس ها براساس مصوبه استانداري و اتحاديه اتوبوسراني شهري كشور از سوي سازمان سازمان اتوبوسراني شهرداري سنندج براي مشاركت در زمينه جابجايي زائران اعزام شده اند.
شكور صلواتي افزود: اين اتوبوس ها طبق مصوبه در مرز خسروي استقرار مي يابند اما با توجه به بسته شدن اين مرز و در صورت باز نشدن طي امروز و فردا به مرزهاي مهران، چزابه و شلمچه جهت جابجايي زئران اعزام خواهند شد.
وي با بيان اينكه طبق تصميات اتخاذ شده تا 26 آبان ماه اين اتوبوس ها بايد در اختيار ستاد اربعين باشند گفت: بخشي از اتوبوس هاي اعزامي از سنندج در مالكيت سازمان اتوبوسراني و برخي در مالكيت بخش خصوصي است.
مديرعامل سازمان اتوبوس راني شهرداري سنندج اظهار كرد: همچنين يك دستگاه خودروي سواري شامل اكيپ بازرسي و تعميرگاهي نيز همراه اين اتوبوس ها به پايانه هاي مرزي عراق و ايران اعزام شده است.
وي ابراز اميدواري كرد با خدمات رساني به موقع به زائران نقشي موثر در برگزاري مراسم اربعين امسال داشته باشيم.
**اعزام تيم هاي پزشكي و آمبولانس از كردستان براي خدمات رساني به زائران
معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي كردستان نيز با اشاره به اعزام تيم هاي پزشكي به مرزهاي ايران و عراق براي خدمات رساني به زائران گفت: در اين راستا تيم هاي فوريتي شامل پنج آمبولانس و 10 نفر كارشناس فوريت ها به همراه تيم پشتيباني شامل متخصصين داخلي، جراحي، زنان، بيهوشي، كودكان، پرستاري، آزمايشگاه و راديولوژي به مرزها اعزام شده اند.
هومن قصري افزود: اين تيم ها به منظور استقرار و ارائه خدمات پزشكي به زائران در بيمارستان هاي صحرايي كه توسط وزارت بهداشت در مرزهاي خسروي، چزابه، شلمچه و مهران برپا شده، به اين مناطق اعزام شده اند.
به گزارش ايرنا، از اول شهريور و همزمان با آغاز ثبت نام زائران براي پياده روي اربعين حسيني تاكنون حدود سه هزار و 500 نفر از اين استان در سامانه سماح ثبت نام كرده اند.
راهپيمايي اربعين، پياده روي مسلمانان و آزاديخواهان كشورهاي مختلف از نقاط مختلف كشور عراق به طرف كربلا به مناسبت اربعين حسيني است و جمعيت حاضر در اين راهپيمايي همه ساله ميليون‌ها نفر تخمين زده مي‌شود.
زائران ايراني مسير 80 كيلومتري نجف مقدس تا كربلاي معلي را براي پياده‌روي انتخاب مي‌كنند، اين مسير به تعداد يك هزار و 452 ستون براي راهپيمايان پيش بيني شده كه فاصله بين هر ستون 50 متر است.
با متوسط پياده روي هفت تا هشت ساعت در هر روز، زمان طي كردن مسير نجف تا كربلا سه تا چهار روز طول مي‌كشد.
در مراسم پياده روي اربعين به سوي كربلا از ابتداي مسير تا انتهاي آن تقريبا تمامي طول مسير به وسيله چادرها يا سازه هايي تقسيم بندي شده است كه عراقي ها به اين هيات ها، موكب مي گويند. موكب در واقع مكاني است كه براي خدمات رساني به زائران پياده بر پا مي شود.
كردستان با وسعتي معادل 28 هزار و 817 كيلومتر مربع در غرب ايران واقع شده و 227 كيلومتر با كشور عراق مرز مشترك دارد؛ اين استان در مجموع بيش از يك ميليون و 603 هزار نفر جمعيت دارد.
خبرنگار:افسانه گلباغي**انتشار: اميد بهمني
7348/6108