۱۳ آبان ۱۳۹۶، ۲۲:۵۸
کد خبر: 82719715
T T
۰ نفر
نماينده تشكيلات فلسطيني در لندن:بيانيه بالفور مايه ننگ دولت انگليس است

لندن - ايرنا - نماينده تشكيلات خودگردان فلسطين در لندن روز شنبه در اظهاراتي بيانيه بالفور را مايه ننگ دولت انگليس برشمرد و گفت كه مردم فلسطين تا آزادي سرزمين‌هاي اشغالي به جنگ خود ادامه خواهند داد.

به گزارش شنبه شب ايرنا، «امانوئل حساسيان »كه در جمع تظاهركنندگان يكصدمين سالگرد بيانيه بالفور در لندن سخنراني مي‌كرد افزود: دولت انگليس بايستي از مردم فلسطين عذرخواهي كند و غرامت سال‌ها اشغالگري صهيونيست‌ها را بپردازد.
وي گفت: جاي شرم است كه انگليس از دمكراسي اسرائيل سخن مي‌گويد درحالي‌كه تل آويو يك رژيم آپارتايد است. اين رژيم درنهايت بي‌رحمي سرزمين مردم فلسطين را اشغال كرده است.
سفير تشكيلات خودگردان فلسطين ادامه داد: صهيونيست‌ها با ما رفتار غيرانساني دارند و مردم ما را قتل‌عام مي‌كنند؛ پس جامعه جهاني كي مي‌خواهد از خواب بيدار شود و شاهد باشد كه اسرائيل ربطي به دمكراسي ندارد بلكه يك رژيم آپارتايد است.
حساسيان گفت: اشغالگري رژيم صهيونيستي بايستي پايان داده شود و شما تظاهركنندگان مي‌توانيد تاريخ را تغيير دهيد. شما باراي خود مي‌توانيد دولتي را انتخاب كنيد كه دولت فلسطين را به رسميت بشناسد.
وي بابيان اينكه مردم فلسطين حق‌دارند تا به وطن خود بازگردند، گفت: تا خون در رگ‌هايمان جاري است مي‌جنگيم تا به حقوق ازدست ‌رفته‌مان برسيم. ما بر اساس اعتقاداتمان با اشغالگري مي‌جنگيم تا تاريخ را تغيير دهيم.
اين مقام فلسطيني افزود: دوره امپرياليسم و استعمار به پايان رسيده و ما فلسطيني‌ها انسان‌هاي آزادي هستيم و تا آزادي كشورمان نبرد خواهيم كرد.
«مصطفي البرغوثي» نماينده مجلس قانون‌گذاري فلسطين نيز در اين تجمع گفت: صداي امروز شما مشت محكمي به اقدام ترزا مي است كه با برگزاري مراسم جشن صدور بيانيه بالفور به زخم ما نمك مي‌ريزد.
وي خطاب به تظاهركنندگان كه حضور آن‌ها در اين حركت اعتراضي، نشان مي‌دهد كه بيانيه بالفور سندي مجرمانه و خطرناك است.
البرغوثي رژيم صهيونيستي را بدترين شكل از يك رژيم آپارتايد در عصر معاصر توصيف كرد و گفت كه آن‌ها بر پايه بيانيه بالفور همچنان به اشغالگري‌هاي خود در سرزمين‌هاي متعلق به مردم فلسطين ادامه مي‌دهند.
وي گفت: ما به‌عنوان قربانيان بيانيه بالفور ترديدي نداريم روزي خواهد رسيد كه دولت انگليس را مجبور به عذرخواهي و پرداخت غرامت خواهيم كرد و دولت مستقل فلسطين را تشكيل خواهيم داد.
هزاران تن از مسلمانان، يهوديان و فعالان گروه‌هاي مدني، ظهر روز شنبه مصادف با يكصدمين سالروز صدور بيانيه بالفور، پس از تجمع در برابر سفارت آمريكا در لندن به سمت پارلمان انگليس تظاهرات كردند.
شركت‌كنندگان در اين حركت اعتراضي شعارهايي «همچون مرگ بر اسرائيل»، «فلسطين را آزاد كنيد» و «تنها راه‌حل تشكيل دولت فلسطين است» سر مي‌دادند.
آنها همچنين با به اهتزاز درآوردن پرچم فلسطين، پلاكاردهايي را در دست داشتند كه بر روي آنها نوشته شده بود «فلسطين آزاد بايد گردد» و «بالفور يعني انگليس مسئول آزادي فلسطين است»
در اين تظاهرات ساير سخنرانان و فعالان مدني اظهاراتي را در محكوم كردن جنايت هاي رژيم صهيونيستي بيان داشتند و خواستار عذرخواهي دولت انگليس به دليل صدور بيانيه بالفور شدند.
«مراد قريشي» رئيس كارزار ائتلاف ضد جنگ در سخناني سند «بالفور» را نمادي از آوارگي و پاكسازي قومي در قرن معاصر برشمرد و تداوم حمايت لندن از اين سند را شرم آور توصيف كرد.
«جنيفر تانگ» نماينده مجلس اعيان و از طرفداران رژيم صهيونيستي نيز در اين حركت اعتراضي گفت: بايستي تاريخ را پشت سر بگذاريم و به فجايع امروز در فلسطين توجه كنيم. اسرائيل قوانين بين الملل را با كمال بي رحمي زير پا مي گذارد.
وي با بيان اينكه «رژيم صهيونيستي به بهانه يهودستيزي، منتقدانش را خفه كرده است» افزود: اما ما با كمك جنبش بايكوت، عدم سرمايه گذاري و تحريم رژيم اسرائيل، بالاخره فلسطين را آزاد خواهيم كرد.
جرمي كوربين رهبر حزب كارگر نيز با انتشار پيامي ويديويي كه در اين مراسم پخش شد حمايت خود را از تظاهر كنندگان و مردم فلسطين ابراز كرد.
اين تظاهرات با تدابير شديد امنيتي و حضور گسترده نيروهاي پليس لندن برگزار شد.
يكي از برگزار كنندگان اين برنامه گفت كه پليس هشدار داده شركت كنندگان قادر به اهتزاز درآوردن پرچم حزب الله نخواهند بود.
همزمان با اين تظاهرات عده كمي از طرفداران رژيم صهيونيستي تلاش كردند تا نظم راهپيمايي را بر هم بزنند كه با موج گسترده حاميان فلسطين روبه رو شده و نتوانستند خللي در اين تظاهرات ايجاد كنند.
سال جاري ميلادي صدمين سالگرد صدور «اعلاميه بالفور» و مصادف با هفتادمين سالگرد تقسيم فلسطين و همچنين هم‌زمان با پنجاهمين سالگرد اشغال قدس است.
بيانيه بالفور نامه‌اي بود كه در سال 1917 توسط «آرتور جيمز بالفور» وزير امور خارجه وقت انگليس خطاب به «والتر روچيلد»، سياستمدار يهودي‌تبار و عضو مجلس عوام انگليس نوشته شد.
در اين نامه، وزير امور خارجه انگليس بر موضع مثبت دولتش براي «ايجاد خانه ملي براي يهوديان در سرزمين فلسطين» خبر داد. بسياري بيانيه بالفور را سرآغاز تلاش براي تاسيس رژيم صهيونيستي مي‌دانند.
پنجشنبه گذشته «ترزا مي» نخست وزير انگليس يكصدمين سالروز بيانيه بالفور را با حضور بنيامين نتانياهو در لندن جشن گرفت.
وي در مراسم تصريح كرد كه انگليس به نقش خود در تاسيس رژيم صهيونيستي و رابطه با اين رژيم افتخار مي‌كند.
شبد**اروپام **1010
خبرنگار: هادي نادري**انتشار:حسن معظمي