۱۴ آبان ۱۳۹۶، ۱۰:۳۸
کد خبر: 82720000
T T
۰ نفر
قنات منطقه گردشگری امیریه شاهرود و خطراتی كه آن را تهدید می كند

شاهرود - ایرنا - در فاصله پنج كیلومتری شاهرود منطقه خوش آب و هوایی بنام امیریه وجود دارد كه به خاطر داشتن فضای زیبا و سبز كه به بركت قنات هر هفته پذیرای بسیاری از شهروندان برای گردش و تفریح است، اما قنات موجود اكنون با تهدیدهای گوناگونی روبرو بوده و حال و روز خوشی ندارد.

به گزارش ایرنا ، ایرانیان از روزگاران كهن توانستند با تلاش و سخت كوشی ، طبیعت خشن را رام كرده و با حفر قنات هایی زندگی را در پهنه وسیع ایران مركزی برای خود تضمین نمایند .
برهمین اساس مردم استان سمنان و بویژه شهرستان شاهرود نیز قنات های بسیار زیادی را حفر كرده و سالیان طولانی اقتصاد خود را با كشاورزی و باغداری پیش برده اند.
گسترش چاه های عمیق و نیمه عمیق در 50 سال گذشته نیز نتوانست رابطه مردم مناطق كویری را با قنات قطع كند و قنات همچنان یكی از منابع تامین آب آن ها به شمار می رود.
قنات امیریه شاهرود در كنار آبیاری باغ ها و زمین های كشاورزی ، منبع آب آشامیدنی اهالی این روستای 120 نفره نیز به شمار می رود.
برخی از گردشگران و اهالی این روستا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام كردند، رفت و آمد خودروهای سنگین ،گود برداری و حفاری های گوناگون در اطراف قنات امیریه كه تنها تامین كننده آب روستا می باشد ،آن را به نابودی كشانده است.
محمد اكبری یكی از كشاورزان روستای امیریه در گفت وگوبا خبرنگار ایرنا با بیان این كه ،قنات در بالا دست روستا قرار گرفته ، افزود: چندسال است كه فعالیت معدنكاران ، شركت های تولیدی و رفت و آمد ماشین آلات سنگین موجب تخریب دهانه برخی چاه های قنات شده و آب شرب و كشاورزی اهالی این روستا را به خطر انداخته است.
وی با بیان این كه آخرین لایروبی قنات چند سال پیش با همت اهالی انجام شده است، ادامه داد: از روزهای پایانی زمستان 95 تاكنون افت شدید آب دهی این قنات را شاهد هستیم.
وی با اشاره به اینكه در یكسال گذشته ماشین آلات حفاری ،لودر ،بولدوزر و كانال كن برای انجام امور معدنی در اطراف چاه های این قنات فعالیت های زیادی داشته و حفاری انجام داده اند ،گفت: بخش هایی از دهانه چاه های این قنات براثر لرزش و تكان های شدید تخریب شده است.
یكی دیگر از ساكنان این روستا گفت: حفظ حریم رودخانه ها و قنات ها برای انجام هر كاری از قبیل معادن و كشاورزی ضرورت دارد كه این امر توسط برخی افراد و شركت های صنعتی و معدنی حاضر در این منطقه رعایت نشده است.
او كه خواست نامش فاش نشود افزود: حفاری و گود برداری در حریم رودخانه فصلی این منطقه ، مسیر آبشخور و رفت و آمد حیوانات حیات وحش را كه از گونه های نادر هستند ، تغییر داده است .
وی ادامه داد: همه این اتفاق ها و صداهای بسیار بلند ماشین های حفاری حیوانات حیات وحش این منطقه را ترسانده و به دامنه های پایین دست قله شاهوار و منطقه حفاظت شده و شكار ممنوع تپال كوچ داده است.
این فرد ساكن روستای امیریه تاكید كرد: افت آب این قنات موجب مهاجرت و بیكاری برخی جوانان این روستای خوش آب و هوا شده است.
یكی دیگر از اهالی روستای امیریه با بیان اینكه بیشتر منطقه تفریحی مشهور به باغ بالا، و زمین های و مراتع كشاورزان این منطقه با پرداخت مبالغ اندك از سوی برخی تصرف شده ،افزود: تعدادی از كشاورزان به علت خشكسالی های متعدد و كاهش آب قنات زمین های كشاورزی خود را رها كرده و به شهر كوچ كرده اند .
رضا محمدی ادامه داد: گردو غبار ناشی از كار شركت های معدنی تاثیر نامطلوبی بر روی گونه های نادر گیاهی و محصولات زراعی و باغی كشاورزان این منطقه و روستاهای اطراف گذاشته است.
محسن اكبری كشاورز دیگر این منطقه از مسئولان خواست به این موضوع توجه جدی كرده و با لایروبی قنات امیریه در رونق كشاورزی این منطقه گام بردارند.
مدیر منابع امور آب شهرستان شاهرود در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تغییرات آب دهی قنات ها بسته به شرایط جوی و آب و هوایی تغییراتی دارد.
علیرضا نوری گفت: باتوجه به اینكه بیش از 10 سال است كه تر سالی خوبی در كشور نداریم میزان آب دهی چشمه ها و قنات ها نیز تحت تاثیر این موضوع قرار دارند.
وی ادامه داد: لایروبی قنات ها پس از مطالعه كارشناسی هر چند سال یكبار باید انجام شود كه با هماهنگی كارشناسان جهاد كشاورزی قابل پیگیری و انجام است.
وی تاكید كرد: براساس آخرین بازدید های میدانی كارشناسان این اداره هیچ گونه چاه جدید در این منطقه حفر نشده است كه میزان آب دهی قنات امیریه را كاهش دهد.
براساس داده های بانك اطلاعاتی قنات های كشور طول قنات روستای امیریه شاهرود سه كیلومتر و دبی آب آن 60لیتر بر ثانیه است.
برهمین اساس در استان سمنان 715 قنات وجود دارد كه 386 رشته قنات آن مربوط به شهرستان های شاهرود و میامی است.
7358/6167 خبرنگار سروش مولانا ** انتشاردهنده : محسن شاكری
( برای اطلاع از آخرین اخبار و گزارش های منطقه میامی و شاهرود به كانال اخبار شاهرود به آدرسirna_shahrood@ مراجعه فرمایید.)