سيدمحسن طباطبايي مزد آبادي روز يكشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا با اشاره به آغاز فصل سرما و افزايش آلودگي هوا در كلانشهرها، اظهار كرد: براي كاهش پايدار و بلند مدت آلودگي هوا در شهرهاي بزرگ كشور به ويژه كلانشهر تهران بايد راهبردهاي حمل و نقل تغيير كند.
وي تصريح كرد: سهم زيادي از آلودگي هاي هوا مربوط به بخش حمل و نقل است كه تغيير سياست ها و راهبردها دراين حوزه مي تواند موجب كاهش ميزان آلودگي هواي شهرهاي بزرگ شود.
وي با بيان اينكه آلودگي كلانشهرها تحت تاثير و معلول عوامل متعددي از جمله موقعيت جغرافيايي، اقليمي، سرعت و جهت باد، دما، بارش، رطوبت و ... است، تصريح كرد: با اين حال سيستم حمل و نقل شهري ارتباط مستقيمي با بحث آلودگي هوا و انتشار گازهاي گلخانه اي دارد و محيط زيست جهاني را تحت تاثير قرار مي دهد.
دبير انجمن علمي اقتصاد شهري ايران با بيان اينكه شهرها در سراسر جهان به دنبال بهبود حمل و نقل براي پاسخگويي به معضل آلودگي هستند، افزود: دراين زمينه سياست هاي حمل و نقل پايدار با تاكيد بر حمل و نقل عمومي بايد به صورت ويژه مورد توجه قرار گيرد.
اين كارشناس حوزه شهري تاكيد كرد: در حال حاضر سالانه بيش از 24 ميليارد سفر معادل بيش از 3 برابر جمعيت كره زمين با حمل و نقل عمومي انجام مي شود و بيش از 13 ميليون نفر نيز دراين بخش شاغل هستند.
وي با اشاره به اينكه اكثر شهرهاي جهان براي كاهش آلودگي در دراز مدت به سيستم حمل و نقل جمعي روي مي آوردند، گفت: در شهرهاي بزرگ گسترش حمل و نقل منطقه اي در نواحي كلانشهري امري است كه امروزه مورد توجه قرار گرفته است.
*براي اطلاع از اخبار متنوع انتشار يافته در شبانه روز با كانال ايرنا استان تهران در تلگرام به نشاني IRNATEHRAN@ همراه شويد.
خبرنگار: سيد جواد آل داود - انتشار: محسن فتاحي
تهرام/7243/1735**1625
تهران - ايرنا - دبير انجمن علمي اقتصاد شهري ايران با بيان اينكه حمل و نقل دومين بخش بزرگ توليد دي اكسيد كربن در كلانشهرهاي جهان از جمله تهران است گفت: صنعت حمل و نقل عامل 23 درصد از انتشار دي اكسيد كربن به عنوان يكي از منابع اصلي آلوده كننده هواي كلانشهرها است.