۱۵ آبان ۱۳۹۶، ۱۲:۲۳
کد خبر: 82721396
T T
۰ نفر

گردشگری مذهبی ظرفیتی بكر در سیستان وبلوچستان

۱۵ آبان ۱۳۹۶، ۱۲:۲۳
کد خبر: 82721396
گردشگری مذهبی ظرفیتی بكر در سیستان وبلوچستان

زاهدان - ایرنا - ظرفیت بالای سیستان وبلوچستان در میزبانی از هزاران زائر پاكستانی در طول سال می تواند با برنامه ریزی صحیح زمینه ساز رونق صنعت توریسم به ویژه گردشگری مذهبی در منطقه شود.

به گزارش ایرنا همه ساله زائران پاكستانی كه برای عزیمت به كربلا گذر از ایران را به عنوان كوتاه ترین، امن ترین و راحت ترین مسیر انتخاب می كنند پس از ورود به میرجاوه عازم زاهدان مركز سیستان و بلوچستان می شوند تا برای رسیدن به معشوق، مردم این دیار را مفتخر به میزبانی كنند.
زائران پاكستانی علاوه بر ماه محرم و صفر در طول سال نیز با ورود به این استان راهی اماكن مذهبی كشور در مشهد و قم می شوند به طوری كه در طول سال میانگین حدود 60 هزار نفر از آنان وارد این استان می شوند.
در سال های اخیر به منظور رونق صنعت توریسم تلاش های بسیاری برای معرفی جاذبه های طبیعی، تاریخی و فرهنگی سیستان و بلوچستان به عنوان مقصد گردشگری ایرانیان شده است كه در این گذر توجه به ظرفیت گردشگری در حوزه مذهبی می تواند در معرفی داشته های این سرزمین افسانه ای بسیار موثر باشد.

*** از ظرفیت توریسم مذهبی در سیستان و بلوچستان استفاده چندانی نشده است
فرماندار شهرستان مرزی میرجاوه نخستین ایستگاه ورود اتباع پاكستان به ایران، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: سالانه حدود 60 هزار نفر زائر پاكستانی از این مرز وارد كشور می شوند كه نگاه به این زائران به عنوان توریسم مذهبی می تواند ما را در راستای رونق و توسعه گردشگری و همچنین ایجاد بازارچه های محلی ارائه محصولات و صنایع دستی استان كمك كند.
محمد میهنی افزود: از ظرفیت توریسم مذهبی استفاده چندانی نشده است.
وی ادامه داد: اقداماتی كه در این حوزه انجام می شود از سوی ارگان های حمایتی نظیر اوقاف و امورخیریه، فرمانداری، سازمان تبلیغات و ستادهای مردمی بوده است.
وی با بیان اینكه با وجود ظرفیت های فراوان در این حوزه ما تنها به حداقل ها رضایت داده ایم گفت: درصورت فراهم شدن زیر ساخت های لازم برای پذیرش زوار پاكستانی نظیر اتمام زائر سرای میرجاوه می توان علاوه بر میزبانی شایسته از زوار، زمینه ایجاد اشتغال و كسب درآمدهای زیاد برای استان و كشور را فراهم كرد.
وی ادامه داد: چنانچه برنامه ریزی ها بر این پایه و اساس باشد كه زمینه را برای اسكان 72 ساعته زائران پاكستانی در شهرستان و استان فراهم كنیم خود موجبات ایجاد اشتغال و رونق گردشگری در منطقه را فراهم می كند.

*** ظرفیت گردشگری مذهبی در سیستان و بلوچستان نیازمند توجه
مدیر كل اوقاف و امور خیریه سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: كشور پاكستان حدود 200 میلیون نفر جمعیت دارد كه شمار زیادی از آنان آرزوی زیارت اماكن متبركه كشور ایران و قصد سفر به عتبات عالیات عراق را در سینه دارند كه بهترین مسیر زمینی برای رسیدن آنان به معشوق، استان سیستان و بلوچستان است.
حجت الاسلام اسماعیل تدینی با اشاره به پیش بینی استقبال از حدود پنج میلیون زائر پاكستانی در سال های آینده گفت: این استان دروازه ورود زمینی مسلمانان پاكستان و شبه قاره هند به جهان اسلام و اماكن مذهبی و بارگاه ملكوتی ائمه اطهار(ع) است كه می توان از آن به بهترین نحو استفاده كرد اما متاسفانه تاكنون در این زمینه نگاه جدی و سرمایه گذاری چندانی نشده است.
وی گفت: توجه داشتن به مقوله گردشگری مذهبی ضمن ایجاد روابط دوستانه با كشورهای منطقه می تواند ظرفیت های سرمایه گذاری فراوانی در بخش های حمل و نقل، صنایع دستی و اشتغال ایجاد كند.
مدیر كل اوقاف و امور خیریه سیستان و بلوچستان بیان كرد: صنعت گردشگری به ویژه مذهبی را می توان در این استان از طریق فراهم كردن زیرساخت های لازم رونق بخشید تا زمینه ساز توسعه و رشد اقتصادی منطقه شود.

** سیستان و بلوچستان سرشار از ظرفیت های گردشگری مذهبی
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: این استان به دلیل موقعیت خاص خود همه ساله پذیرای خیل عظیمی از زائران پاكستانی برای مشرف شدن به كربلا و اماكن مذهبی كشور است.
كامبیز مشتاق گوهری افزود: این نهاد در 2 سال اخیر برای بهره گیری بخش خصوصی از ظرفیت گردشگری مذهبی برخی برنامه ها نظیر ساخت كمپینگ گردشگری و تبدیل بناهای تاریخی به اقامتگاه را در دستور كار قرار داده است.
وی ادامه داد: همچنین با تشكیل كارگروهی در نظر است گردشگری مذهبی از حوزه سازمان هایی نظیر اوقاف و آستان قدس خارج و به حوزه آژانس های بخش خصوصی واگذار شود.
وی اضافه كرد: همچنین این نهاد دفتر اطلاع رسانی درون مرز با برخورداری از افرادی مسلط به زبان های مختلف تشكیل داده تا تمام گردشگران مذهبی را هدایت كنند.
معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان نیز با اشاره به اینكه زائران پاكستانی همه ساله در مراحل مختلف سال اعم از دهه فاطمیه، دهه محرم و اربعین، ویژه رحلت امام خمینی(ره)، شهادت امام رضا(ع) و ولادت ائمه از طریق مرز میرجاوه وارد استان می شوند، گفت: اوج ورود زائران این كشور به استان در محرم، اربعین و صفر است.
علی اصغر میرشكاری اظهار داشت: ورود زائران پاكستانی ویژه مناسبت های مختلف سال به سیستان و بلوچستان سبب انتقال فرهنگ ایران به پاكستان و ارتقا سطح مناسبات و مراودات مردم 2 كشور می شود.
وی تاكید كرد: با توجه به اینكه سیستان و بلوچستان یكی از مسیرهای مهم ورودی زائران خارجی است می تواند به عنوان خاستگاهی مهم برای كشورهای همسایه باشد.
معاون استاندار سیستان و بلوچستان اظهار داشت: مرزهای رسمی ورودی زائران خارجی به سیستان و بلوچستان علاوه بر مسیرهای هوایی و دریایی، میلك و میرجاوه است.
وی گفت: تا كنون برای حل مشكلات زائران بیش از 120 مصوبه در بخش های مختلف فرهنگی، بهداشتی، امنیتی، خدماتی، اسكان و تغذیه در ستاد اربعین سیستان و بلوچستان گذرانده شده است.
به گزارش ایرنا استان سیستان و بلوچستان با 187 هزار و 502 كیلومتر مربع گستره افزون بر 1100 كیلومتر مرز زمینی با كشورهای پاكستان و افغانستان و 310 كیلومتر ساحل در دریای عمان دارد.
این استان دارای معابر رسمی مرزی شامل میرجاوه، پیشین، ریمدان، سراوان، میلك هیرمند، گمشاد، گلشاه در همسایگی پاكستان و افغانستان است.
علاوه بر این بنادر چابهار و كنارك به عنوان تنها بنادر اقیانوسی و خارج از تنگه هرمز ایران اسلامی راه دریایی به كشورهای مختلف شبه قاره هند و آبهای آزاد دارند.
7316** 6081 خبرنگار: عصمت جهانی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
۰ نفر