۱۷ آبان ۱۳۹۶، ۱۳:۱۴
کد خبر: 82723928
T T
۰ نفر
نهاد كتابخانه های عمومی بیش از 9 هزار برنامه در كشور برگزار می كند

تهران- ایرنا- معاون توسعه كتابخانه‌ها و كتابخوانی نهاد كتابخانه های عمومی كشور با تشریح برنامه های این نهاد در هفته كتاب گفت: با اجرای بیش از 9 هزار برنامه در سراسر كشور به استقبال هفته كتاب می‌رویم.

به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگی ایرنا از نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور، محمد اله ‌یاری فومنی با اشاره به اهمیت و جایگاه كتاب، كتابخوانی و كتابداران، درباره برنامه‌های نهاد در هفته كتاب اظهار كرد: 24 آبان ماه در تقویم رسمی كشور به عنوان روز «كتاب، كتابخوانی و كتابدار» درج شده كه نشان دهنده اهمیت و جایگاه ویژه كتابداران است.
وی افزود: این روز فرصت مناسبی را در اختیار كتابداران كتابخانه‌های عمومی قرار می‌دهد تا پس از یكسال تلاش و مجاهدت، در كتابخانه‌های خود در استان‌ها گرد هم آیند و از فعالان و پیشكسوتان این عرصه قدردانی كنند.
اله یاری تصریح كرد: نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور موضوع 24 آبان را جزء فعالیت‌های محوری خود می‌داند و شاید از معدود دستگاه‌هایی در كشور است كه از حدود دو ماه گذشته، برنامه‌ریزی‌های منسجمی را برای گرامیداشت روز «كتاب، كتابخوانی و كتابدار» آغاز كرده تا برنامه‌هایی كه در این هفته اجرا می‌شود با محوریت خانواده، مورد استفاده عموم مردم قرار گیرد.
اله‌یاری با اشاره به شعار بیست و پنجمین دوره هفته كتاب با عنوان «آینده روشن با خانواده كتابخوان» اضافه كرد: با توجه به اینكه خانواده محوری در حوزه كتابخوانی جزء حلقه‌های اصلی گفتمان كتابخوانی در نهاد است، خانواده محوری در ترویج كتابخوانی در شعار این دوره از هفته كتاب لحاظ شد، همچنین پوستر هفته كتاب در نهاد نیز از میان آثار منتخب سومین دوسالانه كارتون كتاب با محوریت خانواده انتخاب شده است.
معاون توسعه كتابخانه‌ها و كتابخوانی نهاد كتابخانه های عمومی كشور افزود: برنامه‌ریزی‌های نهاد برای استقبال از هفته كتاب از شهریور ماه آغاز و همزمان از استان‌ها نیز خواسته شد تا برنامه‌ خود را برای این ایام ارائه كنند كه در نهایت برنامه‌های مفصلی در سطح كتابخانه‌ها پیش‌بینی شد كه به دلیل گستردگی، دو هفته به اجرای برنامه‌های كتاب، كتابخوانی و كتابدار اختصاص پیدا كرده است.
به گفته وی، در این هفته با حمایت نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور آیین جایزه كتاب سال دانشجویی، توسط جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود.

** تجدید میثاق كتابداران با آرمان‌های امام خمینی (ره)
معاون توسعه كتابخانه‌ها و كتابخوانی نهاد با اشاره به برخی از مهم‌ترین برنامه‌های پیش‌بینی شده در هفته كتاب گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بیش از 9 هزار برنامه در سراسر كشور طی این ایام اجرا خواهد شد كه این برنامه‌ها از 20 آبان ماه با مراسم تجدید میثاق كتابداران با آرمان‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی آغاز خواهد شد كه طی آن جمعی از كتابداران به نمایندگی از كل كتابداران كتابخانه‌های عمومی كشور، در حرم مطهر امام خمینی (ره) حضور پیدا می‌كنند.

** تجلیل از كتابداران برگزیده در 24 آبان
اله‌یاری افزود: روز 24 آبان ماه مراسم بزرگی در گرامیداشت روز «كتاب، كتابخوانی و كتابدار» با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیركل نهاد و ناشران، نویسندگان و فعالان فرهنگی و همینطور تعداد قابل توجهی از كتابداران سراسر كشور در تهران برگزار خواهد شد كه طی آن كتابداران برتر یك سال اخیر معرفی و تجلیل خواهند شد؛ همچنین به صورت همزمان مراسم گرامیداشت این روز در 31 استان كشور با حضور مسئولان استانی نیز برگزار خواهد شد.
وی درباره روند انتخاب كتابداران برتر توضیح داد: طی 3 سال اخیر سامانه‌ای برای ارزشیابی فعالیت كتابداران پیش‌بینی كردیم، فعالیت‌های یكسال گذشته كتابداران بر اساس خود اظهاری در سطح فعالیت‌های كتابخانه‌ای، اجتماعی، ترویجی و سایر فعالیت‌های خلاقانه ثبت و به نهاد اعلام می‌شود.
به گفته اله یاری، طی یكسال گذشته پس از فرصت مفصلی كه در اختیار كتابداران قرار گرفت، حلقه‌های داوری تشكیل شد و تقریبا مهرماه به صورت كامل به ارزیابی كتابداران اختصاص یافت و امروز نتایج آن مشخص شده كه در روز 24 آبان در تهران، كتابداران نمونه و مسئولان كتابخانه نمونه در كتابخانه‌های مشاركتی، مستقل و نهادی معرفی خواهند شد.
وی درباره ویژگی‌های برنامه‌های امسال هفته كتاب گفت: انتخاب كتابدار نمونه در نهاد طی 3 سال گذشته، تغییر مسیر داده و به جای اینكه كتابداران صرفا مجموعه ای از مدارك و لوح‌های یادبود و سوابق آموزشی و اداری كه در طول سال داشتند را تجمیع و برای نهاد ارسال كنند، نهاد به ارزیابی تخصصی كتابداران ورود كرده و میزان فعالیت كتابخانه‌ای آنها و كار فنی كه در زمینه امانت و نرم‌افزار سامان و همچنین میزان كارهای خلاقانه‌ای كه انجام می‌دهند سنجیده شده است.
به گفته معاون این نهاد، در موضوع برنامه‌ها نیز تلاش شد برنامه‌ها بین استان‌ها، شهرستان‌ها و كتابخانه‌ها توزیع و برنامه‌ها كتابخانه‌ای تر شود، از آنجا كه كتابخانه‌ها جزء معدود مكان‌هایی هستند كه ارتباط وثیق و خوبی با مردم دارند و مردم از خدمات آنها برخوردار می‌شوند، سعی كردیم خدمات را كتابخانه‌ای كنیم.

**برگزاری بیش از 3هزار نشست كتاب‌خوان در یك هفته
اله‌یاری در تشریح سایر برنامه‌های پیش‌بینی شده در هفته كتاب امسال گفت: با توجه به اینكه نشست‌های كتاب‌خوان با استقبال خوب عمومی، به یكی از فعالیت‌های ترویجی خوب و اثرگذار نهاد تبدیل شده است، در طول این هفته جمعا 3 هزار و 666 نشست كتاب‌خوان را خواهیم داشت كه شامل 122 كتاب‌خوان اختصاصی، یك هزار و 830 كتاب‌خوان كتابخانه‌ای و یك هزار و 714 كتاب‌خوان مدرسه‌ای خواهد بود.

**جبران نبود زنگ كتابخوانی در مدارس با برگزاری نشست‌های كتاب‌خوان مدرسه ای
وی درباره برگزاری نشست‌های كتاب‌خوان مدرسه‌ای گفت: این بخش از همكاری نهاد با آموزش و پرورش در موضوع كتاب و كتابخوانی در مدارس، فعالیتی است كه كتابخانه‌های عمومی به جبران نبود زنگ كتابخوانی و به جبران نبود كتابدار در مدارس برای خود قائل هستند و بر این اساس بسیاری از كتابخانه‌های عمومی در یك شعاع مشخص در مناطق خود، حداقل یك بار به صورت ماهانه به مدارس سر می‌زنند و نشست‌های كتاب‌خوان را برگزار می‌كنند.

**برگزاری 412 نشست نقد و بررسی در هفته كتاب
معاون توسعه كتابخانه‌ها و كتابخوانی نهاد ادامه داد: فعالیت دیگری كه به صورت نظام مند در نهاد برگزار می‌شود موضوع نقد كتاب است كه بر این اساس طی این ایام، 412 نشست نقد و بررسی كتاب با حضور مولفان و منتقدان در كتابخانه‌های عمومی سراسر كشور برگزار می‌شود.
وی توضیح داد: با هماهنگی‌های انجام شده با ناشران و مولفان درباره كتاب‌های تازه منتشر شده یا در دست انتشار، 204 مراسم رونمایی از كتاب نیز با حضور مولفان آثار در كتابخانه‌های عمومی سراسر كشور برگزار خواهد شد، همچنین با توجه به استقبال مردم از مسابقات كتابخوانی و تجربه خوبی كه از برگزاری جشنواره كتابخوانی رضوی حاصل شد، برگزاری 883 مسابقه كتابخوانی در كتابخانه‌های عمومی سراسر كشور از دیگر برنامه‌های نهاد در ایام گرامیداشت روز «كتاب، كتابخوانی و كتابدار» خواهد بود.

**توزیع 110 هزار جلد كتاب كودك در مناطق محروم كشور
معاون توسعه كتابخانه‌ها و كتابخوانی نهاد با اشاره به همكاری انجمن ناشران فرهنگی كودك و نوجوان با نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور گفت: بر اساس همكاری خوبی كه با این انجمن طی دو سال گذشته داشتیم، مقرر شد كه 110 هزار كتاب اهدایی از سوی این انجمن برای توزیع در كتابخانه‌های واقع در مناطق روستایی، محروم و كمتر برخوردار از امكانات فرهنگی طی ایام هفته كتاب، در اختیار نهاد قرار دهد.
وی یادآور شد: گسترش بخش كودك و نوجوان كتابخانه‌های عمومی با كتاب‌ها، اسباب بازی‌ها و فضاسازی مناسب و همچنین گسترش بخش نابینایان كتابخانه‌های عمومی با تولید كتاب‌های بریل و كتاب‌های گویا از دیگر برنامه‌های نهاد در ایام هفته كتاب هستند.
اله یاری افزود: از میان سه هزار و 395 كتابخانه عمومی فعال در كشور، دو هزار و 793 كتابخانه دارای بخش كودك هستند كه 9 كتابخانه به صورت تخصصی در بخش كودك فعالیت می‌كنند، از میان كتابخانه‌هایی كه بخش كودك دارند، هزار و 913 كتابخانه داری بخش مستقل كودك هستند و در دوره مدیریت جدید نهاد همه تلاش‌های صورت گرفته تا فضای بخش كودك كتابخانه‌ها شاداب و دارای فضا و تزیینات مناسب و استاندارد برای استفاده كودكان باشد.
اله یاری با اشاره به اینكه 52 بخش نابینایان با 6هزار عضو فعال در كتابخانه‌های عمومی كشور فعال هستند، گفت: بخش‌های نابینایان مجهز به برجسته نگار، درشت‌نمای الكترونیكی، لوح و قلم، دستگاه چاپگر بریل هستند و در این كتابخانه‌ها از نرم افزارهای كاربردی برای افراد دارای آسیب بینایی مانند جاز، NVDA و پكجاز، ماهور و... استفاده می‌شود و با طراحی وب‌سایت نابینایان و كم‌بینایان برای استفاده اقشار دارای آسیب بینایی به سمت توسعه بخش نابینایان در كتابخانه‌های عمومی كشور حركت كردیم، هرچند در بیشتر مراكز استانی كتاب‌های گویا و كتاب های بریل نیز اداره كل كتابخانه‌های عمومی استان قم و آذربایجان شرقی تولید می شود.

**اجرای طرح پایلوت توزیع اسباب بازی در كتابخانه‌ها
اله یاری از آغاز مرحله اول توزیع اسباب‌بازی در 180 كتابخانه عمومی به صورت آزمایشی خبر داد و گفت: طرح تفصیلی خرید اسباب‌بازی برای بخش‌های كودك كتابخانه‌های عمومی كشور؛ پس از درخواست‌های مكرر كتابدارانِ این بخش و لزوم استفاده تكمیلی از اسباب‌بازی در مجموعه‌سازی‌های بخش كودك، آماده شده و با تأیید دبیركل نهاد، به صورت آزمایشی در 180 كتابخانه‌ عمومی در كشور انجام می‌شود.
وی افزود: در این طرح ابتدا با تشكیل گروهی از كارشناسان و تعیین خط مشی لازم، مجموعه‌ای از اسباب‌بازی‌ها با رصد نمایشگاه‌های تخصصی، بازار اسباب‌بازی و ارتباط با تولیدكنندگان داخلی احصاء شدند سپس نمونه‌ای از اسباب‌بازی‌ها، بر اساس شاخص‌های فنی و محتوایی، ارزیابی شده و در نهایت، محصولات متناسب با محیط كتابخانه‌ها انتخاب شدند.
اله یاری ادامه داد: پس از هماهنگی با اداره كل امور كتابخانه‌ها و دریافت نظر كارشناسان منابع سراسر كشور، 180 كتابخانه كه قابلیت لازم برای اجرای این طرح را، از حیث وسعت، تعداد اعضای كودك و نوجوان و تعداد امانت دارند، برای توزیع این اسباب‌بازی‌ها در مرحله آزمایشی انتخاب شدند.

**فعالیت‌های نهاد در حوزه كتاب، مردمی است
معاون توسعه كتابخانه‌ها و كتابخوانی نهاد ادامه داد: طی چهار سال گذشته، تعداد فعالیت‌های نهاد به مناسبت 24 آبان‌ماه به صورت تصاعدی افزایش و گسترش پیدا كرده و فعالیت‌ها تنها فعالیت‌های اعلامی نیست و قطعا در كتابخانه‌ها اتفاق می‌افتد و مردم شاهد برگزاری آنها خواهند بود و همچنین مردمی شدن این فعالیت‌ها از نكاتی هستند كه باعث شده، نهاد نقش خود را در فعالیت‌های این ایام برجسته و پررنگ كند و دین خودش را به موضوع كتاب و كتابخوانی ادا كند.
اله‌یاری تصریح كرد: فلسفه برگزاری برنامه‌های هفته كتاب این است كه دستگاه‌ها اعم از نهادهای عمومی و سازمان‌های مردم نهاد گردهم بیایند تا چراغی روشن كنند و آگاهی مردم را نسبت به مقوله كتاب و كتابخوانی بالاتر ببرند، از همین رو نهاد تلاش كرده در چند سال اخیر به عنوان یك نهاد عمومی غیر دولتی بر اساس آنچه در توان داشته است از نقش خود در این عرصه كوتاه نیاید.
ویژه برنامه های بیست و پنجمین دوره هفته كتاب جمهوری اسلامی ایران از شنبه 20 تا جمعه 26 آبان ماه در سراسر ایران برگزار می شود.
فراهنگ**1880 **1055
دریافت: پروین اروجی**انتشار: زینب كارگر