سیاست انكار آسیب های اجتماعی زنان شكست خورده است/دختران كلاس اول تا سوم،10سال بدون معلم ورزش

تهران-ایرنا- معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: سیاست انكار آسیب های اجتماعی علیه زنان موفق نبوده و شكست خورده است؛ دوران انكار گذشته است.

به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا، معصومه ابتكار روز شنبه در مراسم صبحانه كاری با وزیر بهداشت در وزارت بهداشت افزود: متاسفانه در مورد بیماری های رفتاری در كشور به خصوص بیماری ها و آسیب های اجتماعی زنان آمار رسمی و ملی نداریم اما در گفت و گوهایی كه با كارشناسان و پزشكان انجام می دهیم، متوجه می شویم كه وضعیت آسیب های اجتماعی در جامعه زنان مناسب نیست.
وی گفت: قبول داریم كه نباید سیاه نمایی كنیم و اجازه دهیم دشمنان، سوء استفاده كنند اما سیاست انكار در 40 سال گذشته موفق نبوده و با اجرای این سیاست ،وضعیت آسیب های اجتماعی بهتر نشده است.
معاون رئیس جمهوری افزود: عدم توجه به عدم طرح مسائل در رسانه ها فرق می كند، سال 74 كه دكتر مرندی وزیر بهداشت بود، اعلام كرد كه اگر می خواهیم عزت و حرمت و آبروی دختران و جوانان را حفظ كنیم باید آموزش هایی را برای داشتن مهارتهای زندگی و مراقبت از خود به آنان ارائه كنیم اما نتوانست این برنامه را اجرا كند و بعد از آن نیز آمووزش مهارتهای زندگی به دختران در كشور كمرنگ بود.
وی اضافه كرد: من بر خلاف عده ای كه معتقدند برای حفظ حرمت و حیای دختران نباید این مسائل را مطرح كنیم، معتقدم نگفتن، مشكلی را حل نمی كند و نتایج همین نگفتن ها و انكارها باعث شده است كه وضعیت بهتر نشود و این مسائل ، زیر پوست شهر رشد كند. وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه ها نیز برای آموزش دختران و جوانان كار جدی انجام نداده اند.
ابتكار گفت: اكنون به نقطه ای رسیده ایم كه افسردگی، طلاق ، خشونت علیه زنان و رفتارهای پر خطر دیگر افزایش یافته است و البته آن طرف نیز تلاش های عامدانه ای می شود كه از طریق فضای مجازی و گوشی های تلفن همراه هوشمند كه در دست همه مردم است این مسائل و آسیب ها گسترش پیدا كند.
معاون رئیس جمهوری اضافه كرد: از وزارت بهداشت، آموزش و پرورش و آموزش عالی تقاضا دارم، سیاست انكار آسیب های اجتماعی را كنار بگذارند، البته دلیل ندارد این مسائل رسانه ای شود اما باید كار را شروع كنیم، افزایش آسیب های اجتماعی نتیجه سیاست غلط انكار است، باید این سیاست را اصلاح كنیم و از ریل غلط گذشته به ریل صحیح وارد شویم.
وی گفت: شنیده ام كه برنامه ریزی هایی شده است كه از طریق یك شبكه اینترانت، آموزش هایی به خانواده ها و والدین درباره مسائل و آسیب های اجتماعی ارائه شود باید این كار گسترش یابد، باید با والدین صریح صبحت كنیم، آمارها را باید به دست آوریم، اگر این مسائل كماكان مخفی بماند كار بر روی ریل غلط ادامه پیدا می كند.

**نبود معلم ورزش برای دختران كلاس اول تا سوم دبستان
ابتكار افزود: آموزش ها باید از سطح مدارس ابتدایی شروع شود، در وزارت بهداشت برنامه ای به عنوان مدارس مروج سلامت شروع شده بود كه امیدواریم كامل شود.
معاون رئیس جمهوری ، وضعیت سلامت كودكان را مناسب ارزیابی نكرد و گفت: به عنوان مثال از نظر تحرك فیزیكی دختران بسیار مشكل داریم، 10 سال است دختران كلاس اول تا سوم دبستان معلم ورزش ندارند و هیچ كس هم در كشور صدایش در نیامده است.
ابتكار گفت: كم تحركی دختران عوارض وخیمی برای آینده كشور دارد، دختران ابتدایی در مدرسه كه ورزش نمی كنند، در كوچه نیز كه نمی توانند بازی كنند، این وضعیت نگران كننده است و آغازگر همه بیماری ها در بین دختران است.
معاون امور زنان ریاست جمهوری برای گسترش مدارس مروج سلامت آماده همكاری با وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش است.

*حمایت معاون زنان از توسعه كلینیك های سلامت خانواده
وی گفت: قرار بود، كلینیك های سلامت خانواده در دانشگاه های علوم پزشكی ایجاد شود اما این طرح ظاهرا متوقف شده است، معاون امور زنان ریاست جمهوری اصرار دارد كه این طرح اجرا شود. وزارت بهداشت برنامه خود را برای توسعه این مراكز ارائه كند و ما هم از طرف معاونت امور زنان برای گسترش این مراكز كمك می كنیم.
معاون رئیس جمهوری در امور زنان ادامه داد: از وزارت بهداشت می خواهیم شاخص های مربوط به سلامت زنان را به معاونت امور زنان ریاست جمهوری ارائه كند، متاسفانه در بسیاری از زمینه ها شاخص ها و آمارهای كشور دقیق نیست، باید این شاخص ها را در اختیار داشته باشیم و در طول چهار سال مسیر تغییرات آن را بسنجیم و ارزیابی كنیم و برای بهبود آن به بحث و تحلیل و برنامه ریزی بپردازیم.
وی اضافه كرد: یكی از شاخص ها،درصد مشاركت زنان در پست های مدیریتی است كه بر اساس شاخص های جهانی در چهار حوزه بهداشت و درمان، آموزش، مشاركت سیاسی و مشاركت اقتصادی سنجیده می شود، امیدواریم وزارت بهداشت گزارش دقیقی از وضعیت اشتغال زنان در حوزه های مدیریتی و حوزه های بهداشت و درمان كشور ارائه كند تا ما هم بتوانیم به مجامع جهانی آمار دقیق ارائه كنیم، متاسفانه به علت ضعف آمارها فعلا ایران از این نظر جایگاه مناسبی در دنیا ندارد.
وی گفت: یكی از مسائل مهم در حوزه زنان، پیشگیری از آسیب های اجتماعی است كه مقام معظم رهبری نیز به این مساله تاكید داشته اند، باید آموزش مهارت های زندگی كه در سال های گذشته كمرنگ بوده است به خصوص برای زنان گسترش یابد و این آموزش ها باید از دوران ابتدایی و نوجوانی شروع شود.
ابتكار افزود: مساله بهداشت باروری یكی از مسائل مهم حوزه سلامت زنان است كه در سالهای گذشته خوشبختانه مورد توجه بوده است اما بهداشت باروری همه مسائل حوزه سلامت زنان نیست.

* جهل و ضعف آموزش مهم ترین عامل افزایش آسیب های اجتماعی دختران
معاون رئیس جمهوری گفت: مهم ترین مساله در كشور ضعف آموزش مهارت های زندگی در جامعه زنان است و جهل موجود باعث شده است كه دختران و زنان در معرض انواع آسیب های مختلف قرار گیرند، باید كارهای زیرساختی مهمی در این زمینه انجام شود، كارهای محدودی انجام شده كه در حد پایلوت بوده و كافی نبوده است.
وی افزود: در سال های گذشته متاسفانه تمایل به خشونت علیه دختران رو به افزایش بوده و سلامت روان دختران و زنان به شدت آسیب دیده است، باید برای برقراری تعادل روانی دختران و پیشگیری از خشونت آموزش های گسترده ای را از دوران بلوغ شروع كنیم و كارهای گروهی و بین بخشی داشته باشیم، این كار از جمله تكالیف برنامه توسعه نیز هست كه كم توجهی شده است.
ابتكار گفت: مسائل و نگرانی های جدی نیز در مورد كودكان كار و آسیب های اجتماعی وارد بر آنها از جمله اعتیاد ،تعرض و بارداری های زودهنگام وجود دارد و من در زمانی كه در شورای شهر بودم، چنین گزارش هایی را دیده ام، بهترین زاویه برای كاهش این آسیب ها زاویه بهداشتی و رسیدگی بهداشتی به این افراد است كه امیدواریم بتوانیم با همكاری وزارت بهداشت در این زمینه نیز اقدام كنیم.
اجتمام 3063 ** 1776
خبرنگار: افشین شاعری** انتشار: لیلا خطیب زاده
۰ نفر