۲۰ آبان ۱۳۹۶، ۱۱:۵۳
کد خبر: 82726105
T T
۰ نفر
رسانه های دیجیتال را باید فراتر از سطح انقلاب های اجتماعی و صنعتی تحلیل كرد

تهران - ایرنا - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رسانه های دیجیتال از دو سطح انقلاب های اجتماعی و صنعتی فراتر رفته و نمی توان آنها را در یك قالب فناوری شناخت بلكه اتفاقی است كه در فضای سایبری پدید آمده و آغاز یك انسان و جهان تازه است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سید عباس صالحی روز شنبه در آیین گشایش یازدهمین نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال در مصلای امام خمینی(ره) تهران افزود: اگر در چند سال گذشته نویسندگان و روزنامه نگاران خط نگه دار بودند، امروز بی تردید فعالان عرصه رسانه های دیجیتال طلایه داران و خط نگه داران كشور و جهان هستند.
وی افزود: جهان و انسانی تازه در فضای مجازی متولد شده است.
صالحی گفت: رسانه های دیجیتال را به عنوان یك اتفاق تازه در زندگی با چند نگاه می توان دید. تصویر اول اینكه رسانه های دیجیتال را در سطح یك فناوری تازه اما موثر ببینیم و دوم اینكه رسانه های دیجیتال را در سطح یك انقلاب اجتماعی یا در سطح انقلاب صنعتی یا دیگر انقلاب ها تحلیل كنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: رسانه های دیجیتال از این دو سطح فرار رفته و نمی توان آنها را در یك قالب فناوری و حتی انقلاب اجتماعی و صنعتی شناخت بلكه اتفاقی است كه در فضای سایبری پدید آمده و آغاز یك انسان و جهان تازه است.
به گفته وی، امروز شاهد یك انسان و جهان جدید هستیم لذا این نگاه و تصویر می تواند خیلی از مواجه های ما را تغییر دهد.
صالحی خاطرنشان كرد: رسانه‌های دیجیتال اتفاقی را در فضای سایبری پدید آورده‌اند كه آغاز خلق یك انسان و جهان تازه است و این نگاه و این تصور می‌تواند خیلی از مواجهه‌های ما را تغییر دهد، زیرا تنها با یك فناوری انقلاب اجتماعی روبرو نیستیم، بلكه می‌بینیم كه یك انسان و جهان تازه‌ای در حال تولد است.
صالحی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای هیأت دولت گفت: معظم له در این دیدار فرمودند كه فضای اجتماعی واقعاً دنیای رو به رشد و غیرقابل توقفی است، زیرا آخر ندارد و هر چه نگاه می‌كنی، موضوع اول بلاآخر است، ضمن اینكه فضای مجازی است و هر چه انسان در این فضا پیش می‌رود ادامه دارد.
صالحی تصریح كرد: جهان تازه و انسان تازه در فضای مجازی آغاز شده است، ضمن اینكه هم در جهان و هم در ایران شاهد مهاجرت فرهنگی در این فضا هستیم كه این مهاجرت در سطح خرده‌فرهنگ‌ها نیست و ابرفرهنگ‌ها و زیست‌بوم‌ها هم مهاجرت كرده‌اند، همچنین زیست‌بوم فرهنگی و جهان بشری در حال تغییر است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: رسانه‌های دیجیتال تكنولوژیی فضای سایبری است و زیست‌بوم فضای فرهنگی در حال تغییر است، لذا آنهایی كه با آینده انسان سر و كار دارند و تحرك و حیات فرهنگی را می‌نگرند نمی‌توانند با این زیست‌بوم جدید ارتباط برقرار نكنند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینكه یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال نشان می‌دهد كه زیست بوم انسان در حال تغییر است، افزود: وقتی از نشر دیجیتال صحبت می‌كنیم، می‌بینیم كه انسان در فضای نشر دیجیتال، فرازمانی و فرامكانی است.
صالحی اظهارداشت: فرهنگ مكتوب از تعلق زمان و مكان خارج شده، در حالیكه فرهنگ مكتوب، شناسنامه و زمان و مكان دارد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با بیان اینكه در بازی‌های مجازی، بازیگر و بازی‌ساز و بازی‌بان در حال كشف خود و جهان است، افزود: ‌در بازی مجازی خود را می‌سازیم و جهان را كشف می‌كنیم، لذا نباید آن را تنها بازی دانست.
صالحی تاكید كرد: وقتی از شبكه‌های اجتماعی سخن می‌گوییم، یعنی اینكه ما در حال ایجاد هویت‌های جمعی و اجتماعی تازه و خلق فردیت‌های تازه هستیم، زیرا فردیت اجتماعی و جمعیت‌های جدید، انسان و اجتماع تازه خلق شده است.
وی افزود: اگر به فضای استارتاپ‌ها و تلفن‌های همراه بنگریم، سبك زندگی عالی جدیدی را تجربه خواهیم كرد كه متفاوت از زندگی روزمره است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در حوزه دانش دیجیتال، فضای سایبری، جهان سوم را خلق كرده است و اگر تا دیروز جهان آفاقی و انفسی داشتیم، اما با پدید آمدن جهان سایبری باید آموختن و دانش روز را كه نیازمان است، دریابیم.
وی خاطرنشان كرد: امروز بی‌تردید فعالان عرصه رسانه‌های دیجیتال طلایه‌دار و خط‌نگهدار فرهنگ جهان و ایران هستند و امروز آنها پیش‌قراول و خط مقدم فرهنگ و رسانه‌ها هستند.
عضو كابینه دولت دوازدهم امیدواری كرد: یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال فرصتی را برای مسئولان عرصه فرهنگ و فعالان این عرصه فراهم می كند تا فرصت‌های این عرصه را بیش از پیش دریابند، ضمن اینكه باید از تهدیدهای فضای مجازی مراقبت‌های لازم صورت گیرد.
یازدهمین نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال از 20 تا 26 آبان ماه در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برپا است.
فراهنگ ** 1355 ** خبرنگار: علی اكبر قزوینیان * انتشار: امید غیاثوند
۰ نفر