۲۰ آبان ۱۳۹۶، ۱۹:۰۸
کد خبر: 82726720
T T
۰ نفر
6 درصد زنجانی ها به دیابت مبتلا هستند

زنجان - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی وخدمات بهداشتی درمانی زنجان گفت: هم اكنون 6 درصد از مردم زنجان به بیماری دیابت دچار هستند و باید همواره زیر نظر پزشك معالج باشند.

به گزارش ایرنا، محمدرضا صائینی روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: شایع ترین علت مرگ میر در استان زنجان بدلیل تصادف، بیماری های قلبی و عروقی و شیوع سرطان هااست.
وی تاكید كرد: 42 درصد مردم زنجان به علت بیماری های قلبی و عروقی و 14 درصد مردم نیز به علت سرطان جان خود را از دست می دهند.
صائینی اظهار كرد: 76 درصد بیمارهای مردم غیر واگیر دار است و این نكته اهمیت حفظ سلامت و كنترل صحت بدن را می رساند.
وی با تشریح عوامل مهم دیابت در انسان، گفت: تغذیه نامناسب، چاقی، بی تحركی از مهمترین مولفه های ابتلا به دیابت است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی زنجان تاكید كرد: بیشترین علت قطع عضو و نابینایی بعد از حوادث بیماری دیابت است.
وی افزود: در سطح كشور بیش از 4میلیون و 600 هزار نفر بیمار دیابتی شناسایی شده و پیش بینی می شود به میزان یك میلیون و 800 هزار نفر نیز اطلاعی از بیماری خود ندارند.
صائینی با اشاره به طرح غربالگری و سنجش سلامت افراد، گفت: از بهمن سال گذشته برای كنترل قند و چربی افراد بالای 30 سال سن در زنجان، به طو رایگان آزمایش می شوند.
وی افزود: علاوه بر این امور، آزمایش ها و تست های دیگر از جمله سرطان های شایع در بین زنان و مردان نیز انجام می شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی زنجان با اشاره به تشكیل پرونده سلامت برای قریب 100 درصد استان، گفت: از این تعداد تا كنون 76 درصد مردم به مراكز فعال علوم پزشكی زنجان مراجعه و از خدمات دولت در این حوزه بهره مند شده اند.
وی با بیان اینكه تحرك عامل مهمی در پیشگیری از انواع بیماری هااست، تصریح كرد: 92 درصد مردم كشور بالای 18 سال كم تحرك هستند.
به گزارش ایرنا، در ستان زنجان 70 درصد مردم بالای 18 سال سن كم تحرك بوده و این عامل در آینده می تواند باعث گسترش بروز انواع بیماری ها شود.
مردم استان زنجان 60 درصد میوه و سبزی مصرف می كنند، اما در هفته كمتر از چهاردرصد آنها در سبد غذایی خود مصرف ماهی دارند.
استان زنجان یك میلیون و 70 هزار نفر جمعیت دارد.
3216/8068
خبرنگار: سجاد كریمی ** انتشار دهنده: اسماعیل جهانبخش