۱۲ تیر ۱۴۰۳، ۸:۰۶
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85526440
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آگاهی بخشی ضرورت مقابله با سرطان

۱۲ تیر ۱۴۰۳، ۸:۰۶
کد خبر: 85526440
آگاهی بخشی ضرورت مقابله با سرطان

زنجان - ایرنا -امروزه سرطان از جمله بیماری‌های در حال افزایش است که به اعتقاد کارشناسان اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در جامعه می‌تواند در پیشگیری از این بیماری و کاهش میزان ابتلا به آن موثر باشد.

به گزارش ایرنا، سرطان (Cancer)، رشد کنترل نشده سلول‌های غیرطبیعی در بدن است به طوری که برخی از سلول‌ها به طور غیرقابل کنترلی رشد می‌کنند و به سایر قسمت‌های بدن نیز گسترش می‌یابند؛ این بیماری در اثر تغییرات خاصی که در ژن‌ها به عنوان واحدهای فیزیکی اساسی وراثت ایجاد می‌شود، به وجود می‌آید.

امروزه سرطان دومین علت مرگ و میر بعد از بیماری های قلبی و عروقی است و در جهان سالانه ۲۰ میلیون نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند که بیش از ۱۰۰ نوع آن شناخته شده است.

در ایران سالانه بیش از ۱۳۵ هزار نفر به سرطان مبتلا می‌شوند که این میزان تا سال ۱۴۲۰ خورشیدی بیش از ۱۰۰ درصد افزایش خواهد یافت و آمار مبتلایان به بیش از ۲۹۰ هزار نفر در سال خواهد رسید.

بعد از سرطان‌ پوست، سرطان‌ پستان، روده بزرگ و پروستات معده از سرطان‌های شایع در ایران است.

تغییر در شیوه زندگی و عوامل محیطی از جمله علت‌های افزایش برخی از سرطان‌ها در ایران و جهان ذکر می شود.

با توجه به اهمیت این موضوع خبرنگار ایرنا با "صادق قاسم زاده سرپرست گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان" گفت و گو کرده است.

آگاهی بخشی ضرورت مقابله با سرطان

ایرنا: در خصوص سرطان توضیح دهید.

سرطان ها به عنوان دومین علت مرگ و میر در جهان اعلام شده اند البته چهار بیماری غیر واگیر شامل سرطان، دیابت، قلبی و عروقی و مزمن تنفسی علت ۶۰ درصد مرگ های جهان است و هر کدام از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.

در این میان سرطان ها در تمامی دنیا روند افزایشی داشته و به نوعی افزایش سن، تغییر در شیوه زندگی و عوامل محیطی از جمله علت‌های افزایش برخی از سرطان‌ها در ایران و جهان ذکر شده است.

اغلب سرطان ها به علت اثر تجمعی، عامل سرطان زا و خطری که دارد، با سپری شدن ایام خود را نشان می دهد و به طبع در سن بالا مشاهده می شود، از طرفی شیوه زندگی، افزایش مصرف دخانیات، استفاده از غذاهای پرچرب و پرکالری، کم تحرکی و افزایش مصرف سوخت های فسیلی نیز می تواند در افزایش سرطانها موثر باشد.

در نتیجه انواع سرطان با توجه به زندگی ماشینی و عوامل ذکر شده در حال افزایش است.

آگاهی بخشی ضرورت مقابله با سرطان

ایرنا: چه عوامل خطری در ایجاد سرطان نقش دارد؟

یکسری از عوامل در این زمینه نقش دارد که می توان به سن، جنس و نژاد اشاره کرد. از عوامل قابل اصلاح می توان به فعالیت ناکافی بدنی، افزایش وزن، چاقی شکمی، مصرف الکل و دخانیات، مصرف گوشت قرمز و مصرف کم سبزیجات اشاره کرد.

طبق آخرین آمار احصا شده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۴۲.۸۳ درصد جمعیت استان را افراد بی تحرک تشکیل می دهند که این رقم در کشور ۵۱.۳ درصد است.

در خصوص مواد دخانی، آخرین بررسی ها و مطالعات نشان می دهد که ۱۳.۶ درصد مردم کشور مواد دخانی مصرف می کردند که این آمار در استان زنجان کمتر از کشور بوده است.

همچنان عامل خطر دیگر که بسیار جدی است، درصد مصرف مواد فرآوری شده و گوشت قرمز حدود ۷۸ درصد در استان اعلام شده در حالیکه در کل کشور این رقم ۶۷ درصد ثبت شده،در این میان مضرات گوشت های فرآوری شده بیشتر از گوشت قرمز است.

از طرفی درصد "دوبار مصرف میوه در هفته" نیز در استان زنجان ۳۴.۵ دهم درصد بوده که این میزان در کشور ۳۷.۷ صدم درصد است و در این میان هم مصرف میوه کمتر از آمار کشوری است در حالیکه ایده مصرف پنج واحد میوه و سبزی در هفته توصیه شده است.

متاسفانه استان زنجان در این شاخص وضعیت بدتری دارد به عبارتی ۵.۷۵ درصد مردم استان در هفته پنج بار سبزی و میوه مصرف می کنند که این شاخص در کشور ۶.۲۱ درصد است که رعایت این شاخص، نقش اساسی در پیشگیری از بروز بیماری های غیر واگیر و سرطان ها دارد.

آگاهی بخشی ضرورت مقابله با سرطان

ایرنا: بیشترین نوع سرطان ها در استان چیست؟

میزان ابتلا به سرطان در کشور ما در مقایسه با دنیا کمتر است اما طبق آمارهای اعلام شده طی سال ۹۶، ۱۳۴ هزار و ۷۰۴ نفر مبتلا به سرطان در کشور شناسایی شدند که این موارد بر اساس نظام ثبت سرطان احصا شده که چنین برنامه ای در استان زنجان نیز اجرا می شود.

از کل آمار یاد شده ۶۴ هزار و ۷۸۸ نفر زن و ۶۹ هزار و ۹۱۶ نفر مرد بوده اند که در کل کشور ۵۲ درصد مبتلایان را مردان و ۴۸ درصد را زنان به خود اختصاص داده اند.

در استان زنجان نیز یک هزار و ۴۱ نفر تشخیص قطعی سرطان در استان در بازه زمانی یاد شده شناسایی شدند که از این تعداد ۵۵۶ نفر معادل ۵۳ درصد از مردان و ۴۸۵ نفر معادل ۴۷ درصد از زنان بوده اند.

براساس شاخص میزان "بُروز استاندارد شده" از هر ۱۰۰ هزار نفر در استان ۹۶.۵ نفر به انواع سرطان مبتلا بوده اند که ۱۰۵.۳ درصد در ۱۰۰ هزار نفر را مردان و ۸۸.۸ درصد در ۱۰۰ هزار نفر را زنان تشکیل داده اند.

میزان بروز استاندارد شده سرطان در کشور ۱۶۸.۵ درصد در ۱۰۰ هزار نفر بوده که ۱۷۹ درصد آن در مردان و ۱۵۸.۸ درصد آن در زنان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha