۲۰ آبان ۱۳۹۶، ۲۲:۴۹
کد خبر: 82726851
T T
۰ نفر
صدور قرار بازداشت مامور سابق 'سيا' از سوي دادستاني كل استانبول

آنكاراـ ايرناـ دادستان كل استانبول قرار بازداشت هنري جك باركي مامور سابق سازمان جاسوسي آمريكا (سيا) را به اتهام سازماندهي و هماهنگي وقايع كودتاي نافرجام تركيه صادر كرد.

يه گزارش روز شنبه ايرنا و به نقل از شبكه تلويزيوني سي.ان.ان تورك، داستان كل استانبول در راستاي تحقيقات از عوامل كودتاي نافرجام تابستان 2016 قرار بازداشت هنري جك باركي مامور مخفي سابق سازمان سيا را به اتهام سازماندهي كودتا صادر كرد.
بنا بر اعلام اين رسانه، در پي تحقيقات صورت گرفته از سوي حسن ييلماز معاون دادستان كل استانبول، اسناد و شواهدي دال بر اقامت هنري باركي در هتل اسپلينداد جزيره بويوك آداي استانبول به تاريخ 15 ـ 16 جولاي 2016 به دست آمده است و به ادعاي دادستاني كل استانبول، وي از محل اقامت خود وقايع كودتا را هماهنگ و سازماندهي كرده است.
صدور اين حكم در حالي صورت مي گيرد كه روابط آنكارا – واشنگتن پس از دستگيري متين توپوز كارمند كنسولگري آمريكا در استانبول به اتهام جاسوسي و ارتباط با گروه گولن دچار تنش و منجر به لغو متقابل صدور رواديد شده بود و به تازگي به صورت محدود روند صدور رواديد آغاز شده است.
به گزارش ايرنا، دولت تركيه مدعي است كه فتح الله گولن كه از 16 سال پيش در آمريكا ساكن است، با تشكيل گروهي موسوم به 'فتو' و با رخنه در تشكيلات قضايي، نظامي، آموزشي و اركان دولتي، كودتاي15 جولاي(25 تيرماه سال 1395) را سازماندهي كرده است.
در كودتاي 15 جولاي سال 2016 (25 تيرماه 1395) تركيه 249 نفر كشته و 2 هزار و 193 نفر نيز زخمي شدند.
محاكمه عوامل كودتاي نافرجام 15 جولاي تركيه با كيفرخواست 2581 صفحه اي تنظيم شده در مركز ستاد كل ارتش تركيه عليه 221 متهم در مراجع قضايي تركيه جريان دارد و در آن فتح الله گولن به عنوان متهم رديف اول معرفي شده است.
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخري