۲۱ آبان ۱۳۹۶، ۰:۱۱
کد خبر: 82726866
T T
۰ نفر

مراسم 'عصر ايراني' در نمايشگاه كتاب وين

۲۱ آبان ۱۳۹۶، ۰:۱۱
کد خبر: 82726866
مراسم 'عصر ايراني' در نمايشگاه كتاب وين

وين - ايرنا - مراسم 'عصر ايراني' با حضور شماري از مقامات جمهوري اسلامي ايران و ده ها تن از علاقمندان به فرهنگ ايراني روز شنبه در نمايشگاه بين المللي كتاب وين برگزار شد.

به گزارش ايرنا ، در اين مراسم كه با حضور عبادلله مولايي سفير جمهوري اسلامي ايران در اتريش ، محمدرضا وصفي رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران ، همايون اميرزاده مشاور اجرايي معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و همچنين ماركوس تويفل مدير امور بين المللي نمايشگاه كتاب وين و دهها تن از علاقمندان به فرهنگ ايران در غرفه جمهوري اسلامي ايران برگزار شد ، تقويت همكاري فرهنگي و ادبي ايران و اتريش مورد تاكيد قرار گرفت.
همايون اميرزاده مشاور اجرايي معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين مراسم گفت: نمايشگاههاي بين المللي فرصتي است كه ما در حوزه ديپلماسي فرهنگي با مخاطب بين المللي ارتباط برقرار كنيم.
وي افزود: كشور اتريش هم به عنوان كشوري كه ما سابقه طولاني دوستي و روابط بدون تنش با آن داشتيم ظرفيتهاي قابل اعتنايي براي جهش در حوزه تقويت فضاي فرهنگي با ايران دارد .
وي افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اخيرا با گزارشهاي خوبي كه از وين دريافت كرده به اين اجماع رسيده كه يك دوره جديد پرقوتي را در روابط فرهنگي با اتريش آغاز كنيم و افق هاي روشني در روابط فرهنگي دو كشور وجود دارد.
مشاور اجرايي معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اينكه در زمينه ايجاد ارتباطات فرهنگي بسترهاي خوبي فراهم شده است افزود: در اين دوره براي تقويت ابعاد فرهنگي اين حوزه از نظر وزارت ارشاد هيچ مشكلي براي برنامه سفارت وجود نخواهد داشت. ما در اين فرايند به دنبال ردپاهاي جديدي از فرهنگي هستيم كه ساليان گذشته در اينجا حضور داشته و مردم اين سرزمين به شايستگي ميزباني كردند. پيدا كردن اين رد پاها ممكن در شعر ، فلسفه يا عرفان باشد .
مشاور اجرايي معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين مراسم همچنين گفت در پي مذاكرات جدي انجام شده در تهران ، براي ايجاد پل ادبي براي ارتباط مولفان و ناشران و نويسندگان ايران و اتريش آمادگي داريم.
** سفير ايران: فرهنگ وجه ذاتي روابط ايران و اتريش بوده است
عبادالله مولايي سفير جمهوري اسلامي ايران در اتريش نيز در مراسم عصر ايراني در نمايشگاه بين المللي كتاب وين ، در اظهاراتي ، فرهنگ را وجه ذاتي روابط ايران در چند قرن گذشته دانست و گفت: فرهنگ هم به پيشبرد ابعاد ديپلماتيك و اقتصادي روابط ايران و اتريش مدد رسانده و هم در فهم متقابل و مشترك و احترام مشترك و آشنايي بيش از پيش مردم ايران و اتريش نقش اساسي داشته و خوشبختانه در سالهاي اخير هم گامهاي مثبتي در جهت گسترش همكاري و تعامل هاي فرهنگي ، هنري و ادبي برداشته شده است.
وي افزود: شايد يكي از نقاط قوت روابط فرهنگي ايران و اتريش در سالهاي اخير همكاري هاي دانشگاهي و آكادميك بوده است. كارگروه خاص اين نوع همكاري ها در چهارچوب كميسيون مشترك ايران و اتريش طراحي شده است و جلسات متعددي در تهران و وين داشته اند و حدود 12 دانشگاه و مراكز علمي ايران و اتريش يادداشت تفاهم همكاري امضا كرده اند.
وي افزود: براي اجراي پروژه هاي پژوهشي مشترك گامهاي اساسي برداشته شده و رياست كميته برنامه ريزي اين نوع همكاري هاي دانشگاهي را در اتريش آقاي دكتر فيشر رئيس جمهوري سابق اتريش بر عهده گرفته كه نشان اهميت اين همكاري ها است. كشور ما هم همين اهتمام را نسبت به تداوم و پيشبرد همكاري هاي دانشگاهي و فرهنگي با اتريش نشان داده است.
وي افزود: وزارت علوم ، اتريش را يكي از چهار كشور اروپايي شريك راهبردي همكاري دانشگاهي ما تلقي مي كند و اميدواريم از اين پس علاوه بر ابعاد مختلف فرهنگي روابط ما ، حوزه دانشگاهي هم كمك بكند كه تصوير جامع تري از همكاري هاي فرهنگي ايران و اتريش داشته باشيم.
سفير جمهوري اسلامي ايران خاطرنشان كرد : در سال آينده سالگرد چند رخداد مهم در روابط دو كشور از جمله يكصد و چهلمين سالگرد روابط ديپلماتيك رسمي ايران و اتريش ، سالگرد تاسيس موسسه فرهنگي اتريش در تهران ، و بيست و پنجمين سالگرد آغاز گفت وگوهاي بين ديني ايران و اتريش گرامي داشته مي شود و اميدوارم كه همه اين حوزه ها به شناخت و آشنايي افكار عمومي ايران و اتريش كمك كند و آثار بسيار مثبتي روي ساير ابعاد روابط ما داشته باشد.
قطعا به علت ميراث فرهنگي - تمدني غني ايران و تاريخ طولاني كشور ما و همچنين جايگاه برجسته اتريش در عرصه فرهنگي در اروپا، همكاري هاي ايران و اتريش مي تواند حتي آثار فرامرزي هم در منطقه ما و هم در اروپا داشته باشد و تصور مي كنم كه اين نوع حضورهاي فرهنگي بخصوص نمايشگاههاي بين المللي كتاب ، به دستيابي سهل تر و سريعتر به اين اهداف كمك مي كند.
** حضور پنج دانشگاه ايراني در نمايشگاه كتاب وين
در اين مراسم همچنين 'قباد شفيعي' معاون روابط بين الملل دانشگاه كردستان گفت : امسال وزارت علوم و دفتر امور دانشجويان خارج از كشور تصميم گرفت كه دانشگاهها هم در اين نمايشگاه مشاركت كنند. پنج دانشگاه ايراني شامل كردستان ، مازندران ، رازي كرمانشاه ، دانشگاه يزد و دانشگاه علامه طباطبايي به علت حضور فعال آنها در جذب دانشجويان خارجي براي اين منظور انتخاب شدند.
وي افزود: هدف از حضور در اين نمايشگاه شناساندن بيشتر دانشگاههاي ايران و پتانسيلهاي موجود در دانشگاههاي موجود بوده و دليل ديگر نيز جذب دانشجويان خارجي است. دانشگاههاي ما از چند سال قبل بطور فعال در اين زمينه فعاليت خود را آغاز كرده اند و به عنوان مثال حدود 1 درصد از دانشجويان دانشگاه كردستان ، خارجي هستند و ما سعي كرديم خودمان را بيشتر به دانشجويان خارجي بشناسانيم.
شفيعي خاطرنشان كرد: مطلب ديگر ايجاد ارتباطات جديد و انجام پروژه هاي مشترك بخصوص با دانشگاههاي اروپايي و بخصوص اتريش است. در اين چند روز تلاش كرديم با دانشگاههاي اتريش ارتباط برقرار كنيم و همين روز گذشته با دانشگاه گراتس جلساتي براي ايجاد ارتباط و تبادل دانشجو و دوره هاي كوتاه مدت دانشجويي و انجام پروژه هاي مشترك اروپايي جلساتي داشتيم . مساله ديگر اين بود كه حضور ما در اينجا در واقع تبليغي براي جذب گردشگر هم بود.
* ابراز اميدواري مدير نمايشگاه وين براي تقويت روابط فرهنگي با ايران
ماركوس تويفل مدير امور بين المللي نمايشگاه بين المللي كتاب وين نيز در اين مراسم ضمن ابراز خشنودي از مشاركت مجدد ايران در اين نمايشگاه كتاب وين ، ابراز اميدواري كرد كه ايران و اتريش بتوانند از جمله از طريق مشاركت در چنين رويدادهايي روابط فرهنگي خود را تقويت كنند.
وي روابط فرهنگي را به علت كمك به شناخت يكديگر ، پايه و اساسي براي گسترش كلي مناسبات در زمينه هاي گوناگون دانست.
در مراسم عصر ايراني در نمايشگاه بين المللي كتاب وين همچنين از كتاب مجموعه عكسهاي پياده روي اربعين از مجموعه عكاسان فعال در ايران ، رونمايي شد.
دهمين دوره نمايشگاه بين المللي كتاب وين چهارشنبه شب 17 آبان با مراسم «شب طولاني كتاب» آغاز شد و تا روز يكشنبه 21 آبان ادامه دارد و جمهوري اسلامي ايران با نمايش 500 عنوان كتاب در حوزه‌هاي ايران‌شناسي، هنر، ادبيات، تاريخ، دفاع مقدس، كودك و نوجوان شركت دارد و همچنين كتب تخصصي دانشگاهي و منشورهاي دانشگاه‌هاي كشور ازجمله سازمان امور دانشجويان وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، دانشگاه علامه طباطبايي، دانشگاه كردستان، دانشگاه مازندران، دانشگاه يزد و دانشگاه رازي كرمانشاه به نمايش گذاشته مي‌شود.
اروپام**1078** خبرنگار: بابك جعفري**انتشاردهنده: عزيز موسوي
۰ نفر