۲۱ آبان ۱۳۹۶، ۱۱:۲۷
کد خبر: 82727231
T T
۰ نفر
خاك حاصلخیز گلستان مستعد توسعه كشت كلزا و خودكفایی در تامین روغن

گرگان - ایرنا- گلستان به دلیل شرایط مناسب اقلیمی و خاك حاصلخیز؛ مستعد توسعه و تناوب كشت محصولات مختلف بویژه دانه های روغنی همچون كلزا بوده كه با توجه به سیاست های حمایتی دولت، كشت این محصول در چند سال اخیر رونق یافته و ظرفیت افزایش سطح زیر كشت آن در استان فراهم است.

به گزارش ایرنا در استان گلستان، افزون بر 650 هزار هكتار زمین زراعی و باغی وجود دارد كه هر ساله 550 هكتار آن به كشت پاییزه محصولات اختصاص می یابد.

طبق گفته كارشناسان كشاورزی گلستان؛ كلزا از بهترین محصولات در تناوب كشت غلات و دانه های روغنی در اراضی آبی و دیم، افزایش راندمان محصولات، افزایش حاصلخیزی خاك، كاهش جمعیت آفات و بیماری ها و علف های هرز مزارع و افزایش تولید غلات و زمینه ساز خودكفایی كشور در تامین روغن مصرفی مردم است.
طرح خودكفایی و تامین روغن نباتی كشور طی های 1393- 1384 در وزارت جهادكشاورزی به اجرا در آمده است تا براساس آن با افزایش تولید دانه های روغنی، درصد خوداتكایی به تولید داخلی این محصول افزایش یابد.
منابع داخلی تولید روغن نباتی در گذشته بیشتر شامل پنبه دانه، سویا، آفتابگردان و گلرنگ بوده و در سال های اخیر كلزا اضافه شده است كه با توجه به ظرفیت های حوزه كشاورزی گلستان كشت این محصول قابل افزایش و توسعه می باشد.
با توجه به اقلیم خشك بسیاری از مناطق كشور و محدویت آب برای توسعه گیاهان روغنی تابستانه همانند سویا و آفتابگردان و لزوم بهره مندی از نزولات جوی، ترویج و توسعه كلزا یكی از برنامه ریزی های كشوری بوده كه گلستان با دارا بودن شرایط اقلیمی مناسب و بارش های تا حدودی مطلوب، ظرفیتی بكر برای توسعه این كشت محسوب می شود.
كارشناسان و دست اندركاران زراعت كشاورزی گلستان در این پیوند می گویند كه كشت كلزا بهترین تناوب برای گندم و جو در استان بشمار می رود و رعایت این تناوب علاوه بر افزایش تولید سال آینده، آفات، بیماری ها و نیز علف های هرز را كاهش می دهد.
به گزارش ایرنا وجود چنین ظرفیتی، در چند سال اخیر با وجود كم و كاستی هایی در كشت این محصول در استان ولی توجه ویژه مسئولان سازمان جهادكشاورزی گلستان برای سرمایه گذاری و توسعه كلزا را جلب كرده است.
طبق آماری كه از سوی مسئولان حوزه كشت كلزا سازمان جهادكشاورزی گلستان ارایه شد، در این استان طی سه سال اخیر روند سطح كشت از 5300 هكتار به11500 هكتار وسپس 23500هكتار رسیده و گلستان رتبه نخست كشوری را در تولید این محصول كسب كرده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادكشاورزی گلستان به خبرنگار ایرنا گفت كه این استان ظرفیت كشت پاییزه كلزا در سطح 80 هزار هكتار را دارد و می طلبد سرمایه گذاری و حمایت بیشتری در این خصوص صورت گیرد.
سهراب سهرابی اضافه كرد: كلزا علاوه بر اینكه كمك شایانی به تناوب زراعی و افزایش راندمان تولید غلات ازجمله گندم و جو دارد، در خودكفایی روغن موردنیاز كشور نقش داشته و حمایت های لازم دولت نیز در سال های اخیر از این حوزه افزایش یافته است.
به گفته وی؛ خرید تضیمنی محصول، پرداخت یارانه برای خرید كارنده های كشت، تامین نهاده های مورد نیاز، حمایت از بخش تحقیقات از جمله طرح های حمایتی دولت در توسعه كشت دانه روعنی كلزا است كه كشاورزان استان گلستان نیز از مزایای آن بهره مند شده اند.
وی افزود: اكنون در گلستان طبق گزارش مركز تحقیقات جهادكشاورزی بیش از 11 رقم كلزا كشت می شود كه كارشناسان جهادكشاورزی متناسب با مناطق كاشت آن را توصیه می كنند.
رییس سازمان جهاد كشاورزی گلستان دراین پیوند گفت كه باید رعایت تناوب زراعی كشت پاییزه در استان صورت گیرد و اولویت در این بخش محصول كلزا بوده و امسال نیز پیگیری می شود.
مختار مهاجر افزود: اولویت های بعدی برای رعایت تناوب زراعی پاییزه استان كشت پنبه و چغندرقند است كه از سوی كارشناسان پهنه بندی به كشاورزان اطلاع رسانی می شود تا زارع فعالیت خود را براین اساس برنامه ریزی كند.
به گفته وی؛ رعایت تناوب زراعی كشت هریك از دانه های روغنی در فصل پاییز می تواند افزایش تولید در واحد سطح و تناوب زراعی برای بهبود خاك و خودكفایی در تامین روغن مصرفی كشور را در پی داشته باشد.
مدیر زراعت سازمان جهادكشاورزی در خصوص وضعیت كشت كلزا گلستان گفت: تاكنون 14 هزار و 708 هكتار از كشتزارهای زیر كشت این دانه روغنی در استان سبز شده است.
محمدرضا عباسی اظهار كرد كه كشاورزان گلستانی امسال در 30 هزار و 502 هكتار از زمین های خود كلزای پاییزه كشت كردند.
به گفته وی؛ در مجموع 12 هزار و 256 كشاورز برای كشت پاییزه كلزا در سطح 79 هزار و 658 هكتار قرار داد منعقد كرده اند.
علی موسی خانی رییس اداره پنبه و دانه های روغنی جهادكشاورزی گلستان نیز بهترین زمان كشت كلزا را در استان تا پایان آبان ماه اعلام كرد.
وی به خبرنگار ایرنا گفت كه سهمیه كشت ابلاغ شده توسط وزارتخانه برای استان 70 هزار هكتار كلزا است.
پارسال كشاورزان گلستانی از سطح 23 هزار هكتار زیر كشت كلزا 51 هزار تن محصول برداشت كردند.
در استان گلستان كه اقتصاد آن بر پایه كشاورزی و دامپروری استواراست، 147 هزار خانوار به صورت مستقیم از طریق كشاورزی امرار معاش می كنند.
6204/1648
گزارش : علی اصغر تیموریان ** انتشاردهنده: پری سالارنیا
۰ نفر