درخواست عضویت ایران در سازمان همكاری شانگهای بطورجدی بررسی می شود

باكو – ایرنا – دبیر كل سازمان همكاری شانگهای با بیان اینكه، هیچ تردیدی در مورد پیوستن ایران به این سازمان ندارم ، گفت : درخواست ایران بطورجدی در دست بررسی است .

به گزارش روز یكشنبه ایرنا ، از پایگاه خبری ' پودروبنی ' ، «رشید عالم اف» افزود: مساله اصلی فقط درباره زمان عضویت و زمان اتخاذ تصمیم سران كشورها در این زمینه است .
دبیركل سازمان همكاری شانگهای ،اظهار داشت: این سازمان برنامه ای برای افزایش اعضا ندارد ، اما درخواست ها را بررسی ها و با فراهم شدن شرایط لازم ، گام های بعدی در این زمینه برداشته می شود .
در اجلاس ماه ژوئن سال 2016 سران كشورهای عضو سازمان همكاری شانگهای، در تاشكند ، عضویت هند و پاكستان در این سازمان را بررسی كردند و امسال در جریان اجلاس سران این سازمان در آستانه، عضویت هر دو كشور پذیرفته شد .
دبیر كل سازمان همكاری شانگهای گفت : چند كشور دیگر از جمله افغانستان و ایران نیز درخواست عضویت در این را سازمان كردند و مساله اصلی در این زمینه اتفاق آرای كشورهای عضو است.
سازمان همكاری شانگهای سازمانی میان‌دولتی است كه برای همكاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی تشكیل شده‌است.
این سازمان در سال 2001 توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیكستان و ازبكستان با هدف برقرار كردن موازنه در برابر نفوذ آمریكا و ناتو در منطقه، پایه‌گذاری شد.
سازمان شانگهای در حقیقت تركیب جدید سازمان «شانگهای 5» است كه در سال 1996 تأسیس شده بود، ولی نام آن پس از عضویت ازبكستان به «سازمان همكاری شانگهای» تغییر داده شد.
علاوه بر اعضای اصلی، ابتدا مغولستان در سال 2004 و یك سال بعد ایران، پاكستان، هند و افغانستان در سال 2012 و پس از آن بلاروس به عنوان عضو ناظر به سازمان ملحق شدند.
نقش این سازمان از زمان تأسیس آن تاكنون در منطقه افزایش یافته‌است و این سازمان، بر خلاف سازمان پیمان آتلانتیك شمالی (ناتو) و پیمان ورشو سابق، هنوز یك معاهده دفاعی چندجانبه به شمار نمی‌رود .
آساق **337* 1579*مرضیه فاتحی** انتشاردهنده: 1577**حسن حسین زاده