۲۲ آبان ۱۳۹۶، ۱۰:۵۵
کد خبر: 82728464
T T
۰ نفر
معاون مركز ملی فضای مجازی: تولید محتوای سالم و مفید در فضای مجازی وظیفه همه است

تهران - ایرنا - معاون تولید محتوای مركز ملی فضای مجازی كشور به اهمیت رسانه های دیجیتال و فضای مجازی اشاره كرد و گفت : همگان برای تولید محتوای سالم ایمن و مفید در این فضا وظیفه دارند.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، امیر خوراكیان در حاشیه بازدید از یازدهمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال در نشست با خبرنگاران، برای فضای مجازی سه ویژگی موضوع تصویری شدن محتوا در فضای مجازی، دسترسی آزاد به اطلاعات و نرم افزارهای متن باز و تولید و انتشار محتوای آفریننده برشمرد و گفت : امروز بیش از 83 درصد كل محتوای در حال جابجایی در فضای مجازی به صورت محتوای تصویری (ویدئویی) تبادل می شود
وی افزود: این میزان نشان از رشد دو برابری تبادل محتوای تصویری در فضای مجازی طی سه سال گذشته را نشان می دهد.
معاون مركزملی فضای مجازی كشور درادامه موضوع دسترسی آزاد به اطلاعات و نرم افزارهای متنی را از دیگر ویژگیهای فضای مجازی عنوان كرد و گفت: امروز به سهولت هرفردی با داشتن یك گوشی تلفن اندروید قادرخواهد بود به آخرین اطلاعات و اخبار دست یابد. وی از تولید و انتشار محتوای آفریننده به عنوان سومین ویژگی این فضا نام برد و اظهار داشت: این سه ویژگی ملاحظاتی دارند كه باید مورد توجه جدی قرار گیرند. عضو شورای عالی فضای مجازی كشور تاكید كرد: بازنگری قوانین برای مواجهه با سرویس vod باید انجام شود. خوراكیان ادامه داد: همچنین در حوزه متن باز مسئله صیانت از حریم خصوصی اهمیت زیادی دارد.
خوراكیان در عین حال گفت: در تولید و انتشار محتوا مسئله آموزش اهمیت دارد كه بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد. به عضو شورای عالی فضای مجازی كشور خاطرنشان كرد: زمانی عده ای می گفتند وظیفه ما فقط تولید محتوا در این فضاست و به چیزی كار نداشتند ولی دیگر این حرف امروز پذیرفته نیست و همگان در زمینه تولید محتوای سالم ایمن و مفید وظیفه دارند .
معاون محتوای مركز ملی فضای مجازی گفت: سیاست‌ها باید تبدیل به قانون و مقررات شود و با ابلاغ این مقررات به دست‌اندركاران امر بتوانیم موانع تولید محتوا را برای تولیدكنندگان كاهش دهیم تا آنها با سهولت و آرامش و اطمینان خاطر بیشتری به فعالیت‌شان ادامه دهند.
خوراكیان تصریح كرد: كسانی كه در حوزه زیرساخت، ایجاد شبكه ارتباطات، مدیریت و ارائه سرویس نقش دارند، مسئولیت اصلی اجتماعی را دارند و باید توجه اساسی به موضوع محتوا داشته باشند. همچنین ضوابط و مقررات به تولید محتوای داخلی كمك می‌كند.
وی افزود: سیاست‌ها باید تبدیل به قانون و مقررات شود و با ابلاغ این مقررات به دست‌اندركاران امر بتوانیم موانع تولید محتوا را برای تولیدكنندگان كاهش دهیم تا آنها با سهولت و آرامش و اطمینان خاطر بیشتری به فعالیت‌شان ادامه دهند.
خوراكیان با اشاره به پیام‌رسان‌های داخلی گفت: در ماه‌های آینده شاهد تحولاتی در حوزه سایبر خواهیم بود و حتما وزارت ارتباطات زیرساخت‌های لازم را برای پیام‌رسان‌های داخلی فراهم می‌كند. همچنین سرویس‌های خدماتی هم فعالیت‌شان را به درستی انجام خواهند داد.
وی ادامه داد: مردم در حوزه پیام‌رسان‌ها تصورات غلطی دارند مبنی بر اینكه فضا اطلاعاتی خواهد شد و امنیتی برای‌شان نخواهد بود درحالی كه اینطور نیست و اطلاعات كاربران در فضای پیام‌رسان‌های داخلی امن خواهد بود.
معاون محتوای مركز ملی فضای مجازی تصریح كرد: سند رسانه‌های اجتماعی تصویب شده است و ما مشكلی در این زمینه نداریم و به شدت در حال پیگیری تحول در ابعاد مختلف سند هسیتم.
وی با بیان اینكه از پیام‌رسان‌های داخلی به صورت مرحله‌ای حمایت می‌كنیم، افزود: پیام‌رسان‌های داخلی باید فعالیت‌های خود را آغاز كنند چراكه بخشی از حمایت‌‌ها در مسیر ثبت و دریافت مجوز است تا در این بخش نسبت به گذشته به راحتی وارد عمل شوند لذا پس از فعالیت‌شان به میزان جذب مخاطب، امكانات زیرساختی حمایت می‌شود.
به گفته وی در ادامه حمایت‌های سخت‌افزاری، دانش‌ فنی، تعرفه‌ها و هزینه‌ای از سوی وزارت ارتباطات تسهیلاتی برای‌ تولیدكنندگان محتوای رسانه های دیجیتال درنظر گرفته شده است.
خوراكیان با اشاره به اینترنت طبقه‌بندی شده گفت: طرح اینترنت طبقه‌بندی شده طرحی است كه اجرایی می‌شود و بر اساس آن برخی از مراكز خاص همچون مراكز پژوهشی و دانشی، فرهنگی، دانشگاه‌ها و رسانه‌ها می‌توانند به بخش عظیمی از اینترنت دسترسی داشته باشند.
وی افزود: سعی داریم تقسیم‌بندی اینترنت به گونه‌ای باشد تا دسترسی‌ها براساس نیاز‌ها و مأموریت‌ها باشد.
خوراكیان افزود: در دوسال اخیر، مصوبات كوتاه را تبدیل به اسناد قابل انتشار در كشور كرده‌ایم، اسنادی كه وظایف را در حوزه‌های مختلف مشخص می‌كند تا زندگی فضای مجازی براساس اسناد ملی به سهولت و بدون مشكلات باشد.
معاون محتوای مركز ملی فضای مجازی تصریح كرد: شبكه ملی اطلاعات، فضای مجازی سالم، مفید، ایمن، تولید محتوای منطبق با فرهنگ ایرانی اسلامی، آموزش و فرهنگسازی، صیانت از كودكان و نوجوانان، خط و زبان فارسی از جمله موضوعات و محورهای 25 گانه‌ای است كه برای‌مان اهمیت بسیاری دارد.
وی یادآور شد: در سال 96 ما برای حمایت و توسعه محتوا در كارگروهی بیش از 90 موضوعی كه مانعی برای تولید محتوا بوده را شناسایی كردیم و از این تعداد 15 موضوع را در اولویت قرار دادیم و هم‌اكنون با كمك دستگاه‌های ذیربط در حال تنظیم تفاهم‌نامه و مصوبات هستیم تا به رشد فضای مجازی كمك بیشتری كند.
خوراكیان اظهار كرد: با انحصار در حوزه فضای مجازی موافق نیستیم و باید كمك كنیم تا اپراتورها و همه كسانی كه در حوزه خدمات و ارتباطات نقش اصلی دارند، در بازار تولید مفید باشد.
در ادامه این نشست رئیس مركز رسانه های دیجیتال نیز با ارائه آماری از روند برگزاری یازدهمین نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال گفت: خوشبختانه در این دوره نمایشگاه، شاهد رشد كمی و كیفی آثار و شركت ها و موسسات شركت كننده هستیم.
سید مرتضی موسویان تصریح كرد: حضور بیش از 500 موسسه و شركت فعال در حوزه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال و همچنین بیش از 110 استارتاپ نشانگر اقبال این دوره از نمایشگاه است.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد ارشاد اسلامی از اهداف مهم این نمایشگاه آشنایی و رشد و رونق كسب و كار دیجیتال و فضای مجازی و حضور در بازارهای جهانی برای صادرات كالاهای فرهنگی دیجیتال عنوان كرد و گفت: امروز باید با شناسایی و آگاهی بخشی و آموزش های لازم به فعالان فضای دیجیتال، زمینه حضور آنها را در بازارهای جهانی محقق كرد.
در ادامه این مراسم معاون محتوای مركز ملی فضای مجازی و عضو شورای عالی فضای مجازی كشور از بخش های مختلف این نمایشگاه دیدن كرد.
فراهنگ **1355**2078** 1569**خبرنگار:علی اكبر قزوینیان و محمدمهدی بهرامی ** انتشار: علی حبیبی
۰ نفر