چيني ها در راه جهاني شدن صنعت خودرو؛ جلب مشاركت برندهاي مشهور براي در اختيار گرفتن سهمي از بازار صادراتي

تهران- ايرنا- چيني ها با باز گذاشتن بازار خودرويي اين كشور و حاكم كردن فضاي رقابتي بر آن، در پيش گرفتن شيوه انجام كار مشترك (تشكيل جوينت ونچر) با خودروسازان مطرح خارجي، همچنين ارتقاي كيفي توليدات خود به دنبال دست يافتن به سهمي قابل توجه در بازار جهاني فروش و خدمات پس از فروش خودرو هستند.

به گزارش ايرنا، دهه گذشته را به جرات مي توان دوراني منحصر بفرد در ظهور غول ديگري در صنعت خودرو سازي جهان برشمرد. دوره اي كه در آن چيني ها توانستند خود را به عنوان يك قدرت نوظهور در صنعت خودرو جهان به اثبات برسانند. اكنون خودروسازان چيني در رديف يكي از سودآورترين خودروسازان جهان قرار داشته و به رقيبي سرسخت براي ديگر خودروسازان در بازارهاي جهاني تبديل شده اند.
بطور مثال، شركت برليانس اين كشور كه اكنون تنها شريك تجاري شركت بي. ام. دابليوي آلمان به شمار مي رود، نهم ژانويه سال 2015 موفق شد تا شمار خودروي بي. ام. دابليوي توليدي خود در چين را به يك ميليون دستگاه برساند.
خودروسازان چيني براي موفقيت در اين صنعت، راهي را تعريف كرده اند كه از بازار داخلي و همچنين بازارهاي بين المللي مي گذرد. آنها تلاش كردند سهم خود از بازار داخلي چين افزايش دهند، همچنين با صادرات خودروهاي كيفي و در سطح استانداردهاي بين المللي به ساير كشورها سهمي در بازارهاي جهاني به دست آورند.
پيش تر «زانگ ليانگ» مدير برنامه ريزي پورت فوليوي محصولات شركت «سايك موتورز» چين در گفت وگو با ايرنا اظهار كرده بود كه كشورش موفقيت خود در صنعت خودرو را مبتني بر موفقيت در هر دو بازار داخلي و خارجي تعريف كرده است.
در همين پيوند، اما «شن يي» - Shen Yi- دستيار مديرعامل شركت «شينهوآ» - يكي از شركت هاي زيرمجموعه گروه خودروسازي برليانس چين- در جمع خبرنگاران ايراني اظهار كرد: عمده خودروهاي سواري توليدي كشور چين با هدف صادرات به كشورهاي هدف توليد مي شوند و چيني ها علاقه مند به سوار شدن بر خودروهاي خارجي هستند.
وي تصريح كرد: بازار خودرو چين كاملا رقابتي است بگونه اي كه عمده تقاضاي مردم را خودروهاي خارجي تشكيل مي دهند و توليدات خودروي چين بيشتر با هدف صادرات است.

** تنوع خودرويي در كشور چين و بازار رقابتي اين كشور
برپايه مشاهدات ميداني خبرنگار اعزامي ايرنا به چين، خيابان ها و جاده هاي اين كشور مملو از برندهاي مختلف خودرويي مشهور از ايتاليا، آلمان، فرانسه، ژاپن، آمريكا، كره جنوبي و ... است.
بطور نمونه شركت خودروسازي برليانس كه نمايندگي شركت هاي مطرح و بزرگي همچون بنز، بي. ام. دابليو، بنتلي، رولزرويس، سيتروئن، پژو، كيا و ... را دارد، اكنون ساليانه بيش از يك ميليون و 500 هزار دستگاه خودرو توليد و روانه بازارهاي داخلي و خارج از چين مي كند و شركت شينهوآ به عنوان يكي از بزرگترين شركت هاي زيرمجموعه گروه برليانس، فعاليت گسترده اي در تامين مالي مشتريان، فروش و خدمات پس از فروش در چين و نمايندگي هاي خود در سرتاسر جهان دارد.
اين شركت علاوه بر توليد خودروهاي سدان، هاچ بك و كراس اوور، مونتاژ پنج محصول بي. ام. دابليو را نيز به انجام مي رساند و توانسته نام خود را به عنوان يكي از پنج خودروساز برتر چين مطرح كند.
در اين زمينه، شن يي دستيار مديرعامل شركت شينهوآ اعلام كرد: تا سال 2020 توليد خودروي اين شركت به سه برابر ميزان كنوني يعني چهار ميليون و 500 هزار دستگاه افزايش خواهد يافت.

** سرمايه گذاري مشترك
چين با جمعيتي بيش از 1.3 ميليارد نفري، بزرگ ترين بازار خودرو جهان محسوب مي شود. سياستگذاران اين كشور با تكيه بر همين قابليت، خودروسازان بزرگ جهان مانند مانند فولكس واگن (Volkswagen AG) و جنرال موتورز (General Motors) كه از بازيگران اصلي بازار خودرو در جهان به شمار مي روند را وادار كرده اند براي سهيم شدن در بازار اين كشور، با خودروسازان داخلي چين سرمايه گذاري مشترك انجام دهند.
چين با استفاده از اين سياست، موفق شد سهم بازار شركت هاي چيني از بازار داخلي را افزايش دهد.
خودروسازان چيني علاوه بر طراحي و ارتقاي فناوري توليد، فرايندي را تعريف و اجرا مي كنند كه موفقيت آنان در بازار داخلي را تضمين كند؛ فرايندي كه از آن براي موفقيت در بازارهاي خارجي نيز بهره مي برند.
خودروسازان بزرگ چين در راستاي توانمند سازي صنعت خودروسازي خود، اقدام به خريد شركت هاي معروف، معتبر، خوشنام و در برخي موارد، ورشكسته خارجي كرده و براي ارتقاي توان تخصصي خود از بنيه نيرومند مهندسي اين شركت ها بهره مي برند.
به گزارش ايرنا، سايك موتور، برندهاي «ام جي» و «مكسوس» را به ترتيب از شركت هاي ورشكسته انگليسي «ام جي روور» و «ال دي وي» خريداري كرد و با استفاده از توان تخصص اين شركت ها توانست بسرعت برندهاي كاملا چيني ام جي و مكسوس را توليد كند.
شركت سايك مكسوس، خودروهاي مدل مكسوس V80 را در سپتامبر 2011 (شهريور 1390) و به دنبال آن مدل مكسوس جي 10 را در سال 2014 در چين توليد كرد. مكسوس V80 يك خودروي كاملاً تجاري و مكسوس جي 10 يك خودروي بزرگ نيمه تجاري ام پي وي محسوب مي شود.
ام.پي. وي‌ها، خودرو‌هاي چند منظوره‌ (Multi-purpose vehicle) هستند كه فضاي داخلي زيادي دارند و قادرند حجم بار زيادي را در خود جاي ‌دهند، اما بيشتر براي عبور در معابر شهري مناسبند.
در همين راستا شركت هولدينگ «ژجيانگ جيلي» - Zhejiang Geely Holding Group - چين نيز از طريق مالكيت شركت سوئدي ولوو (Volvo) استراتژي مشابه شركت سايك را دنبال كرده است. جيلي نيز با خريد اين برندهاي اروپايي و استفاده از كادر تخصصي آن، كيفيت محصول و ايمني بازار خود را بهبود بخشيده است.
با وجود همه اين پيشرفت ها اما، مديران شركت سايك مي گويند: مشتريان چيني در مورد كيفيت و ايمني برندهاي داخلي حساس هستند و برطرف كردن اين نگراني ها زمان مي برد و به سرمايه گذاري بيشتري نيازمند است.

* * سياست توسعه صادرات
چين با افزايش سطح توليد خودرو در اين كشور از سال 2010 خودروسازان داخلي را ملزم به صدور بخشي از توليدات خود در بازارهاي خارجي كرده است.
پس از لغو تحريم هاي هسته اي ايران در ژانويه 2016 (دي 1394) و بازگشت خودروسازان اروپايي، كره اي و ژاپني به كشورمان، همزمان فصل جديدي در فعاليت مضاعف خودروسازان چيني در بازار ايران آغاز شده است.
آنها براي رقابت با رقبا در بازار بزرگ ايران، در تلاشند در كنار شركاي ايراني خود همه حلقه هاي متصل به هم (تحقيق و توسعه، توليد، فروش، صادرات و خدمات پس از فروش) كسب و كار خود در ايران كه برابر مقررات كشورمان در چارچوب سرمايه گذاري هاي مشترك 50-50 دنبال مي شود را بيش از پيش تقويت كنند.
در همين پيوند، «دانگ فنگ» (Dong Feng) معاون مديرعامل در بخش مشاوره حقوقي شركت برليانس به خبرنگار اعزامي ايرنا گفت: اين شركت با وجود حضور برندهاي مختلف خودرويي در ايران پس از برجام، نسبت به حفظ بازار خود در جمهوري اسلامي ايران مطمئن است و بابت از دست رفتن بازارها نگراني ندارد.
اين مقام مسئول چيني اظهار داشت: در چند سال گذشته اين گروه خودروسازي توانسته بازار بسيار خوبي براي خود در ايران دست و پا كند و با عرضه خودروهاي باكيفيت، اعتماد مشتريان ايراني را جلب كرده است.
وي بيان داشت: با وجود تعدد قراردادهاي خودرويي منعقد شده در ايران بين خودروسازان ايراني و برخي برندهاي مشهور نظير بنز، ولوو، پژو، سيتروئن و رنو، اما به نظر مي رسد ايراني ها به محصولات توليدي اين شركت اعتماد دارند.
دانگ فنگ تصريح كرد: هرچند شايد در ابتدا رقابت با اين خودروسازان بزرگ سخت به نظر برسد، اما با اعتماد ايجاد شده هيچ نگراني بابت از دست رفتن بازار خود در ايران نداريم.
وي خاطرنشان ساخت: اين شركت اكنون ساليانه 80 هزار دستگاه خودرو روانه بازار ايران مي كند.
دانگ فنگ ادامه داد: حمايت شركت بي.ام. دابليوي آلمان از اين گروه خودروسازي در سال هاي گذشته تاثير شگرفي بر توسعه و پيشرفت آن، همچنين پرورش تعداد زيادي از پرسنل و كاركنان برليانس، ايجاد نوآوري و ارتقاي كيفي محصولات داشته است. تنها شريك تجاري بي. ام. دابليو در سرتاسر جهان شركت برليانس چين است.
وي گفت: اين گروه خودروسازي تاكنون تاثير بسزايي در رونق بازار چين داشته كه دليل اصلي آن جلب اعتماد بازارهاي خارجي با ارائه محصولات باكيفيت است كه معرفي فناوري هاي پيشرفته همراه با سرمايه گذاري مشترك با برند بي. ام. دابليو در اين موفقيت ها تاثيرگذار بوده است.
وي يادآوري كرد: برليانس از سال 2006 براي صادرات محصولات توليدي خود گام برداشته و پروژه صادرات به ايران از سال 2010 كليد خورد.
معاون مديرعامل در بخش مشاوره حقوقي شركت برليانس بيان كرد: متوجه شديم ايران از بازار بزرگي براي عرضه خودرو برخوردار است و گروه توليدي سايپا نيز سابقه 50 ساله در توليد، فروش و ارائه خدمات پس از فروش خودرو دارد؛ بر اين اساس و با توجه به پيشرفت صنعتي ايران در سال هاي گذشته و «ابراز تمايل ايراني ها براي داشتن شريكي از چين»، همكاري مشترك بين 2 شركت شكل گرفت و طرفين با استفاده از نقاط قوت يكديگر براي تامين نيازمندي هاي همديگر گام برداشتند.

** همكاري برليانس با ايران
به گزارش ايرنا، شركت پارس خودرو از 2سال پيش خودروي برليانس چين را در ايران توليد مي كند.
اين شركت در زمينه انجام تحقيق و توسعه مشترك، داخلي سازي قطعات، انجام توافقنامه براي تشكيل مشاركت انتفاعي (جوينت ونچر) بين سايپا و برليانس و تنوع بخشي به آپشن ها براي پاسخگويي به نياز مشتريان، با شركت برليانس چين همكاري دارد.
اكنون خودروهاي مدل H220، H230، H330، H320، كراس (C3) از گروه برليانس در ايران توليد و مونتاژ مي شود و علاوه بر آن تاكنون هزار دستگاه ون اين شركت (موسوم به جين بي – Jinbei) وارد ايران شده كه 300 دستگاه آن به عنوان آمبولانس، تعداد محدودي در ناوگان تاكسيراني مشهد و تعدادي ديگر نيز به عنوان ون تشريفات براي هتل ها استفاده مي شود.
خط SKD - Semi Knocked Down – (قطعات نيمه كامل) ون جين بي در ايران در دست راه اندازي است و احتمالا تا بهمن ماه امسال به بهره برداري خواهد رسيد.

اخبار اقتصادي ايرنا در تلگرام: @IRNAeco
اقتصام* 3065* 2023
گزارش: محمد ملك دار * انتشار: لطيف نكوئي
۰ نفر