۲۳ آبان ۱۳۹۶، ۹:۴۹
کد خبر: 82729875
T T
۰ نفر
یك مسئول وزارت بهداشت: چرخه تولید نان در كشور نیازمند اصلاح است

اصفهان - ایرنا - مدیركل بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: چرخه تولید نان از مزرعه تا سفره نیازمند اصلاح است زیرا اصلاح این فرآیند نقش مهمی در ارتقای سطح سلامت جامعه دارد.

به گزارش ایرنا، ' زهرا عبداللهی ' دوشنبه شب در مراسم بزرگداشت ' روز ملی نان ' و تجلیل از نانوایان برتر كشور در سالن دكتر شریعتی دانشگاه اصفهان افزود: در تمام فرآیندهای تولید نان باید استاندارد های لازم از جمله زمان تخمیر، زمان پخت، استفاده نكردن از افزودنی های غیر مجاز و استفاده از آرد سبوسدار رعایت شود.
وی اضافه كرد: سبوس آرد نباید در فرآیند تولید نان حذف شود زیرا این ماده ارزش غذایی بالایی دارد و بخشی از آهن, كلسیم , منیزیم و روی بدن را تامین می كند.
مدیركل بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با اشاره به اینكه نمك یكی از عوامل ابتلای بیماری های غیر واگیر است اضافه كرد: این ماده همچنین عامل مهم سرطان، پوكی استخوان، چاقی و بیماری های دیگر است.
مدیركل بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با اشاره به استفاده از نمك برای تهیه نان با آرد های بی كیفیت افزود: مقدار نمك باید متناسب با كیفیت آرد مورد استفاده قرار گیرد تا كمترین ضرر را برای سلامتی مردم به دنبال داشته باشد.
وی جدا كردن سبوس از آرد تولیدی را نوعی سودجویی عنوان كرد و افزود: این ماده غذایی باارزش نباید از فرایند تولید آرد و نان حذف شود.
عبداللهی با بیان اینكه سبوس خام دارای آلودگی های میكروبی، شیمیایی و قارچی است، گفت: فرایند اضافه كردن سبوس خام به آرد باید اصلاح شود، اما مقاومت هایی از طرف كسانی كه منافعی دارند در این راه وجود دارد كه اجازه این كار را نمی دهد.
وی با بیان اینكه اصلاح سیستم خرید، توزیع و نگهداری گندم از وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت است، افزود: در این راستا دولت باید با راهكارهای مناسب و ارائه تسهیلات به بهسازی نانوایی های سنتی و صنعتی، اقدام كند.
وی در ادامه با اشاره به اینكه نان 40 تا 50 درصد انرژی مورد نیاز بدن را تامین می كند، گفت:80 درصد آهن, 45 درصد پروتئین و 30 درصد كلسیم مورد نیاز بدن از این ماده غذایی تامین می شود.
وی سرانه مصرف روزانه نان در كشور را 320 گرم اعلام كرد و افزود: دامنه مصرف نان در اقشار مختلف جامعه ( كم درآمد و پردرآمد) از 10 تا یك هزار و 250 گرم متفاوت است.
مدیركل بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی به اجرای برنامه غنی سازی آرد با آهن و اسیدفولیك در كشور طی 10 سال گذشته اشاره كرد و افزود: با اجرای این برنامه، حدود 50 درصد از كمبود آهن و كم خونی افراد جامعه تامین شد.
عبداللهی استفاده از جوهر قند یا بلانكیت برای پخت نان را خطرناك دانست و افزود: جوهر قند باعث دیابت و سرطان می شود و مصرف آن در نانوایی ممنوع است.
وی با بیان اینكه 76 درصد علل مرگ و میرها در كشور ناشی از بیماری های غیر واگیر نظیر دیابت، فشار خون بالا، بیماریهای قلبی و عروقی و انواع سرطان هاست، تاكید كرد: یكی از اقدام های بسیار مهم و ارزشمند برای كاهش مرگ و میرها ، اصلاح كیفیت گندم و آرد و نان است.
مدیر كل بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با اشاره به اینكه هرچقدر نان سفید تر باشد دلیل بر كیفی بودن آن نیست، گفت: نان خوب و با كیفیت نانی است كه تیره و سبوس بیشتری داشته باشد.
به گزارش ایرنا، مراسم بزرگداشت 'روز ملی نان' و تجلیل از نانوایان برتر كشور دوشنبه شب به میزبانی اصفهان در سالن دكتر شریعتی دانشگاه علوم پزشكی این كلانشهر برگزار شد.
این مراسم با هدف معرفی جدیدترین پژوهش ها در حوزه آرد و نان، بررسی روش های نوین و مفید و آموزش بهینه سازی چرخه تولید این ماده غذایی پرمصرف برگزار شد.
سخنرانی پژوهشگران و استادان حوزه آرد و نان، برگزاری نمایشگاه عكس با این موضوع و تجلیل از بیش از 20 نانوای برتر از 27 استان كشور از دیگر بخش های این مراسم بود.
در شهرستان اصفهان 980 و در كشور بالغ بر 85 هزار واحد رسمی نانوایی وجود دارد.
20 درصد واحدهای تولیدی نان در اصفهان از آرد آزاد و 80 درصد از آرد یارانه ای استفاده می كنند.
این واحدها با استفاده از 300 هزار كیسه آرد، ماهانه 96 میلیون قرص نان پخت می كنند.
ت 7150/ 2093 ** خبرنگار: علی نعمانی ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر