در اين مطلب مي خوانيم:
هيچ قله اي تا امروز فتح نشده، مگر اينكه زير ساخت آن در آموزش پرورش شكل گرفته است و به همين دليل بايد به سمتي حركت كنيم كه محوريت تفكر، انديشه و خلاقيت را در آموزش و پرورش بارور كنيم.
تربيت بدني و ورزش در مفهوم كلي كلمه، يك پديده اجتماعي است كه با اعتلاي آن، روابط افراد جامعه و سلامت جسم و روح آنها استحكام مي يابد بنابراين روابط اجتماعي و تربيت بدني و ورزش بر يكديگر تاثير متقابل دارند و در تامين بهداشت رواني كودك و نوجوان و همچنين در جهت گيري مطلوب جامعه بسيار موثر مي باشد بر اساس تحقيقات كارشناسان سازمان بهداشت جهاني در كشورهاي صنعتي حدود ده درصد از افراد جامعه به نوعي به اختلال رواني مبتلا هستند از اين رو بهداشت رواني كه هدف آن سالم سازي رواني و پيشگيري از اختلالات رواني است از اهميت شاياني برخوردار است همان گونه كه بيماريهاي جسماني سلامت جسم انسان را تهديد مي كند، براي سلامت رواني نيز خطراتي غير قابل اجتنابي وجود دارد .
شخصيت يك فرد هم تا قبل از18سالگي شكل مي گيرد. يعني نمي توان گفت كه يك فرد تا 18 سالگي طبيعي بوده اما بعد از آن دچار اختلال شده است از اين رو، بسيار مهم است كه مربيان يا افرادي كه با بچه هاي سنين مدرسه سروكار دارند، بدانند كه چگونه با بچه ها برخورد كنند و از چه اقداماتي جهت رشد و شكوفايي آنان استفاده كرد.
مهمترين عاملي كه انگيزه هاي كودك را در مسير رشد صحيح قرار مي دهد،گنجاندن ارزشهاي اخلاقي در بطن بازيها و ورزشهاي نشاط انگيز است اين ارزشها باعث مي شوند كه كودكان ونوجوانان از بازي لذت ببرند وبراي رسيدن به انها تلاش كنند كودكان ونوجوانان در موقعيت لذت ناشي از بازي و ورزش با معاني ارزشهاي اخلاقي-هماهنگي و ارتباط برقرار مي كنند اين ارتباط بين ورزش و لذت پلي است تا كودك را عادتا در زندگي فردي معتقد و مقيد به اصول اخلاقي بار آورد.
در نهايت، نقش سازنده و فوائد ورزشهاي جمعي در رشد اجتماعي و تامين بهداشت رواني كودكان ونوجوانان باعث تقويت حس همكاري و تعاون ، قدرت اراده وتصميم گيري، ايجاد وتقويت قدرت ابتكار، از بين بردن روحيه بي تفاوتي و ايجاد انگيزه پيروزي، رعايت حقوق ديگران، اجتماعي نمودن ودرمان انزوا طلبي مي شود.
با توجه به تعداد بالاي مراكز آموزشي و دانش آموزان كمبود مربي به عنوان يكي از چالش هاي اصلي در تحقق افزايش ساعات درس تربيت بدني عنوان مي شود.
هم اكنون 140 هزار مدرسه در سطح كشور داريم وهر مدرسه نيازمند يك نيروي تمام وقت در بخش تربيت بدني است. اما در حال حاضر 36 هزار مربي ومعاون پرورشي در مدارس مشغول به كارند كه بر اين اساس به 90 هزار مربي ديگر نياز است. در حقيقت كمبود مربي به عنوان يكي از چالش هاي اصلي در تحقق افزايش ساعات درس تربيت بدني عنوان مي شود.
به نظر مي رسد فقر حركتي دانش آموزان و محدود بودن فضا امري است كه در آموزش و پرورش به آن اذعان مي شود. از همين روست كه معاون تربيت بدني اين وزارتخانه تأكيد مي كند، كه نياز شديد دانش آموزان به جنب و جوش و فعاليت بدني دليلي بر جذب نيروهاي متخصص تربيت بدني است. اين درحالي است كه 26 هزار فارغ التحصيل دوره هاي كارداني و كارشناسي تربيت بدني در سطح كشور وجود دارند اما مجوز جذب آنان به عنوان معلم ورزش در مدارس داده نشده است.
سرانه فضاي ورزشي براي دانش آموزان در سطح جهان بسيار اهميت دارد و استانداردهاي سرانه فضاي ورزشي در كشورهاي مختلف متفاوت و تا 8 متر مربع نيز اعلام شده است، اما براساس استانداردهاي جهاني سرانه هر دانش آموز 4 متر مربع است كه در حال حاضر 2.5 متر سرانه ورزشي دانش آموزان ايراني با استانداردهايجهاني فاصله دارد.
اين در حالي است كه بر اساس استانداردهاي تعريفشده حداقل سرانه حياط مدرسه به ازاي هر دانشآموز 33سانتيمتر لحاظ شده است طبق مصوبه مجلس و استانداردهاي فضاي ورزشي، براي يك سالن ورزشي در محيط مدارس، 19 در 28 سانتيمتر فضا لحاظ شده است اين در حالي است كه مطابق استاندارد فضاي يك سالن فوتسال در خارج از مدارس نيز 20 در 40 سانتيمتر تعريف شده است.
**كمبود معلم ورزش متخصص در مدارس استان قم
در زمينه كمبود امكانات و تجهيزات ورزشي برخي از دانش آموزان و دبيران اعلام نارضايتي كردند و اعلام كردند: با جذب نيروهاي متخصص و كارآمد مي توان فعاليت ورزشي موثرتري در مدارس انجام داد.
مبينا رادمهر يكي از دانش آموزان منطقه دو استان قم گفت: با توجه به سنگيني دروس، درس ورزش يكي از واحدهاي درسي است كه نشاط را براي دانش آموزان به همراه مي آورد و با ورزش ذهن دانش آموزان براي يادگيري آماده تر مي شود.
وي خاطر نشان كرد: برخي معلمان به دليل كهولت سن و بي حوصلگي نمي تواننددر اين زمينه دانش آموزان را هدايت كنند و آموزش هاي لازم را به آنها بدهند و ساعات ورزش تنها به عنوان ساعت بيكاري محسوب مي شود كه دانش آموزان در آن ساعت به بازي مي پردازند.
وي تاكيد كرد: گاها برخي از آموزش ها نيز به صورت غيراصولي به دانش آموزان ارائه مي شود و باعث مشكلاتي براي دانش آموزان مي شود.
يكي از معلمين ورزش استان قم در مقطع ابتدايي گفت: آموزش و پرورش سعي دارد هر درسي را به صورت تخصصي تر براي دانش آموزان برگزار كرده و آموزش دهد ولي اين امر در مورد درس ورزش رعايت نمي شود.
سميه افشاري كمبود نيروي تحصيلكرده در اين رشته را از علل وعضعيت نه چندان مناسب درس ورزش در مدارس عنوان كرد و افزود: در مدارس به ويژه در مقاطع ابتدايي معلمان ورزش به شناسايي توانمندي هاي ورزشي دانش آموزان مي پردازند تا با پيگيري آن و در حين تحصيل بتوانند يك رشته ورزشي را به صورت تخصصي دنبال كنند.
وي اضافه كرد: بايد زمينه جذب نيروهاي متخصص امر ورزش در آموزش و پرورش فراهم شود تا علاوه بر استخدام نيروي هاي آموزش ديده در اين زمينه مشكلات دانش آموزان و مدارس نيز حل شود.
**معلمان متخصص مانع آسيب رسيدن به دانش آموزان در حين ورزش مي شوند
مديرگروه پيشگيري از بيماري هاي واگير و غيرواگير مركز بهداشت استان قم درگفت و گو با ايمان با تاكيد بر اهميت عادت كودكان به فعاليت بدني گفت: جلوگيري از فعاليت هايي؛ مانند، تماشاي تلويزيون و بازي هاي رايانه اي كه در صورت افراط و زياده روي مي توانند مضر باشند.
دكتر محمد نيكپور افزود: فعاليت بدني كودكان موجب جلوگيري از اضافه وزن شود كه خود مي تواند عامل مشكلات زيادي مانند بيماري هاي متابوليك مانند ديابت نوع دوم، اختلالات استخواني؛ همچون، پوكي استخوان و بسته شدن زودهنگام صفحات رشد كه مي تواند باعث كاهش رشد استخواني شود و كاهش اعتماد به نفس و اختلالات خلقي همچون افسردگي شود.
وي در ادامه با اشاره به اينكه ايجاد زمينه هاي مناسب براي ورزش و فعاليت هاي كودكان از اهميت زيادي برخوردار است، افزود: بايد به درس ورزش و معلمين ورزش در همه مقاطع تحصيلي بيش از پيش توجه كرد تا نسل آينده نسلي سالم و به دوره از بيماري هاي مختلف باشد چراكه ورزش و فعاليت در كودكي تا حد زيادي فرد را از جلوگيري به بيماري هاي قلبي و ديابتي مصون نگاه مي دارد.
به گفته وي اماكن مناسب، امنيت مناسب فضاي ورزشي، بازديد مناسب و مكرر اماكن ورزشي كودكان ، پوشش مناسب لازم جهت فعاليت ها در اين زمينه امري ضروري است.
وي يادآور شد: همچنين زمينه هاي مناسب آموزشي براي كودكان ( هم آموزش توسط كودكان بزرگتر و هم توسط مربيان دوره ديده) بايد ايجاد شود.
نيكپور ادامه داد: بايد به تفاوت هاي بين ظرفيت هاي كودكان و دقت داشته باشيم كه از هر كودكي نبايد هر ورزش و توانمندي را انتظار داشته باشيم.
وي در تكميل صحبت هاي خود گفت: ورزش در مدارس مقوله بسيار مهم و موثري است چراكه معلم متخصص در امر ورزش مي تواند بسترساز ادامه فعاليت ورزشي دانش آموزان در جواني و بزرگسالي باشد چراكه معلم داراي تجربه و متخصص استعداد هر دانش آموز در هر يك از زمينه هاي ورزشي را شناسايي كرده و از آسيب رسيدن به آنها در حين ورزش جلوگيري مي كند.
**كمبود 50 معلم تربيت بدني در سطح مدارس استان قم
معاون تربيت بدني و سلامت اداره كل آموزش و پرورش قم نيز در گفت و گو با روزنامه ايمان از كمبود 50 معلم تربيت بدني در سطح مدارس اين استان خبر داد و گفت: در حقيقت هزار ساعت كمبود معلم تربيت بدني در مدارس قم وجود دارد.
محسن رمضان بيگي در اين زمينه با اشاره به اينكه كمبود معلم تربيت بدني در سطح كشور وجود دارد، افزود: كمبود معلم در رشته هاي مختلف در كشور وجود دارد كه اين مشكل در درس تربيت بدني مسئله حادتري است و به تبع آن در استان ها نيز اين كمبود نيرو كاملا مشهود است.
وي اضافه كرد: با توجه به اينكه درس تربيت بدني مانند ساير دروس رسمي آموزش و پرورش در جدول برنامه درسي دانش آموزان گنجانده شده ولي كمبود نيرو و معلم متخصص در اين زمينه كار را براي مديران و مسئولان مربوطه مشكل ساخته است.
وي تصريح كرد: اگر ظرفيت داشتن معلم و نيرو متخصص به اندازه كافي وجود داشته باشد معلمين بر اساس تخصص خود بكار گرفته مي شوند و ديگر يك معلم به تدريس چند درس مختلف نمي پردازد كه با اين روش سطح يادگيري دروس و مهارت آموزي به دانش آموزان كاهش مي يابد.
اين مقام مسئول با اشاره به اينكه معلمين در سه سطح ابتدايي، متوسطه اول و دوم ساماندهي مي شوند، ادامه داد: يك عده آموزگار درس تربيت بدني هستند كه براي دوره هاي ابتدايي تربيت مي شوند كه البته دانش آموزان پايه هاي اول، دوم و سوم درس تربيت بدني خود را همراه با معلم ثابت خود، آموزش مي بينند.
رمضان بيگي افزود: ديگر معلمان تربيت بدني نيز براي ديگر دوره هاي تحصيلي به كار گرفته مي شوند.
وي با اشاره به اين واقعيت علمي كه دروس و برنامه هاي درسي هر دوره تحصيلي با توجه به سن و جنسيت كودكان هدف گذاري مي شود، بيان كرد: در هر دوره سني و تحصيلي مهارت هاي مخصوص آن دوره به دانش آموزان آموزش داده مي شود كه نبود معلم متخصص در هر رشته آموزش و پرورش را در نيل به اين هدف جهت رشد فرزندان توانمند براي فرداي كشور را محقق نخواهد ساخت.
وي تعداد كد واحدهاي تحصيلي و مراكز آموزشي شامل مدارس دولتي و غيردولتي را در سال تحصيلي 97-96 ، يك هزار و 400 واحد اعلام كرد و گفت: 245 هزار دانش آموز در اين واحدهاي آموزشي مشغول تحصيل هستند كه اين تعداد نسبت به سال گذشته 6 هزار نفر دانش آموز افزايش ورودي داشته است.
رمضان بيگي يادآور شد: با توجه به اين افزايش ورودي دانش آموز تعداد معلمين تربيت بدني هيچ افزايشي نداشته است و 522 معلم تربيت بدني در سطح مدارس قم فعال هستند.
وي تصريح كرد: در دوره متوسطه بيشتر از 10 معلم تربيت بدني كمبود نيرو داريم كه براي جبران اين كمبود از طريق اضافه كاري معلمين ورزش در اين پايه هاي تحصيلي اقدام شده است.
وي عنوان كرد: مشكل در پايه هاي ابتدايي حادتر مي شود كه براي اين امر اولويت براي آموزگاران پايه چهارم، پنجم و ششم درنظر گرفته شده و براي سه پايه اول از همان معلم دانش آموزان براي ساعات ورزش آنان استفاده مي شود.
/8138/ 6133/ تنظيم كننده: فرزانه پيري **انتشار- جعفرمسلمي
ورزش مدارس ضرورتي كه جدي گرفته نمي شود / كمبود معلم متخصص ورزش در مدارس استان قم
۲۳ آبان ۱۳۹۶، ۱۲:۲۴
کد خبر:
82730208
روزنامه ايمان قم در شماره روز سه شنبه 23 آبان ماه مطلبي با عنوان «ورزش مدارس ضرورتي كه جدي گرفته نمي شود / كمبود معلم متخصص ورزش در مدارس استان قم» را منتشر كرد.