۲۳ آبان ۱۳۹۶، ۱۵:۴۳
کد خبر: 82730641
T T
۰ نفر
روايتي از عشق و دلدادگي مردم سيستان و بلوچستان به سالار شهيدان

زاهدان- ايرنا- عشق و علاقه مردم سيستان و بلوچستان اعم از شيعه و سني به حضرت ابا عبدالله الحسين (ع) وصف ناشدني است و همواره به هر مناسبتي اين عشق وعلاقه را نشان مي دهند، روزي در هيات هاي مذهبي، روزي در ايستگاههاي صلواتي و روزي نيز در موكب هاي پذيرايي و ميزباني از زوار اربعين.

به گزارش ايرنا مردم سيستان و بلوچستان از زمان ورود اسلام به ايران علاقه و وابستگي زيادي به اين دين الهي پيدا كردند و همچنان كه بر اساس نقل هاي معتبر و منابع دست اول به ويژه كتاب تاريخ سيستان آمده است: مردم اين سامان نخستين خون خواهان حضرت حسين (ع) بودند بگونه اي كه به محض شنيدن خبر شهادت آن امام همام و ياران باوفايشان به خونخواهي آن حضرت قيام كردند.
از آن دوران تاكنون شيعه و سني اين استان عشق و دلدادگي خاصي به ائمه اطهار(ع) پيدا كرده و در هر مناسبتي و به هر بهانه اي اين دلدادگي را به بهترين شكل ممكن به جهانيان نشان مي دهند.
شور و هيجان مردم در دهه نخست محرم به حديست كه شبها و روزهاي اين ايام شهرها و روستاهاي سيستان و بلوچستان ماتم سرا مي شود و از هر كوچه و خياباني صداي حزن و اندوه به گوش مي رسد.
پذيرايي از زوار حضرت اباعبدالله الحسين (ع) افتخار بزرگي است كه مردم اين استان سعي مي كنند براي گام نهادن در اين مسير از يكديگر پيشي بگيرند.
برپايي ايستگاههاي صلواتي، پخت و توزيع نذورات، راه اندازي موكب براي ميزباني از زوار ايراني و خارجي در اين استان و عتبات عاليات گوشه اي از خدمات رساني مردم سيستان و بلوچستان است بگونه اي كه رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات اين استان مي گفت: روزانه با 120 هزار پرس غذا توسط موكب هاي اين استان در كربلا و نجف از زوار اربعين حسيني پذيرايي مي شد.
پذيرايي مردم شيعه و سني سيستان و بلوچستان از زوار پاكستاني اربعين با برپايي موكب در ميل 72 مرزي و ميرجاوه و زائر سراي امام رضا (ع) در زاهدان با شور و شوق انجام مي شود بطوريكه از 24 شهريور تا روز اربعين 55 هزار زائر پاكستاني پس از خدمات رساني در اين استان به سمت كربلاي معلي بدرقه شدند.
جوانان سيستاني و بلوچستاني نه تنها در موكب ها و ايستگاههاي صلواتي مستقر در استان بلكه با استقرار موكب هاي مختلف در مسير نجف تا كربلا با عشق و علاقه وصف ناشدني از زوار اربعين پذيرايي مي كنند.
كربلا سرزمين عشق و ايثار است، در اين جاده اي كه سرشار از ايمان و عشق و شور است همه تلاش مي كنند محبت خود را به سالار شهيدان به هر طريق ممكن به تصوير بكشند.
به گفته محمد رضا واحدي رئيس ستاد عتبات عاليات سيستان و بلوچستان؛ امسال هفت موكب از اين استان در مسير حركت زوارحسيني از نجف تا كربلا برپا شد.
علاوه بر ستاد عتبات عاليات برخي از جوانان نيز به صورت خودجوش البته با هماهنگي اين ستاد اقدام به برپايي موكب در مسير پياده روي اربعين كردند.
امير سراواني يكي از جوانان فعال در موكب هيات عباس علمدار زاهدان مستقر در مسير نجف به كربلا در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: اين هيات از چند سال پيش تاكنون در ايام اربعين حسيني در مسير زائران كربلا اقدام به برپايي موكب مي كند.
وي خدمت به زوار حسيني را افتخار بزرگي براي خود و ساير خدمتگزاران دانست و ادامه داد: امسال نيز اين موكب در مقابل مسجد مقدس سهله عراق راه اندازي شد و در طول يك هفته روزانه چهار وعده غذايي صبحانه، نهار، عصرانه و شام از زوار حسيني پذيرايي شد.
وي يكي از عمده مشكلات موجود در مسير 80 كيلومتري نجف تا كربلا را انباشت زباله هاي ناشي از مصرف آب، غذا و ميوه ذكر كرد و گفت: در اين مسير شاهد خيل عظيمي از ظروف يكبار مصرف رها شده در مسير بوديم كه به شدت آزار دهنده بود.
وي افزود: در صورت فرهنگ سازي مناسب اگر زوار اين ظروف را در محيط رها نمي كردند و يا كشور عراق با همكاري ايران اقدام به جمع آوري و بازيافت زباله ها مي كرد به يقين نه تنها محيط زيست صدمه نمي ديد بلكه فرصت خوبي براي كسب درآمد افراد نيازمند و جلوگيري از اتلاف سرمايه ها بود.
وي ادامه داد: اعضاي اين هيات براي جلوگيري از آسيب به محيط زيست و كمك به نظافت محوطه همه روزه اقدام به جمع آوري زباله ها و آتش زدن آنها مي كردند.
مسئول هيات عباس علمدار زاهدان و موكب اين هيات در مسجد سهله نيز به خبرنگار ايرنا گفت: حضور مردم سيستان و بلوچستان در پذيرايي از زوار حسيني قابل تقدير است بگونه اي كه نه تنها در اين استان به زوار پاكستاني خدمات رساني شد بلكه شمار زيادي از جوانان عاشق با همكاري ستاد عتبات عاليات در كشور عراق به زوار اربعين خدمت مي كردند.
عليرضا راهپيما افزود: با توجه به ازدحام جمعيت و شمار زياد متقاضيان ايجاد موكب در مسير نجف تا كربلا متاسفانه برخي ناهماهنگي ها بوجود مي آيد كه اميدواريم با درايت خاص مسئولان اين مشكلات سال به سال كمتر شود.
وي ادامه داد: براساس برنامه ريزي ستاد عتبات كشور براي موكب هايي كه داراي سابقه برپايي در عراق بودند شناسنامه صادر شده است كه احيانا به دليل مشكلات ذكر شده اين مجوز و پروانه به موكب هاي استان تحويل نشد و همين مساله ما را از كمكهاي معنوي و همكاريهاي ديگر محروم كرد.
وي گفت: قرار بود موكب اين هيات در كربلا مستقر شود كه به دليل برخي مشكلات با همكاري برادران عراقي در سهله مستقرشد.
وي از كمك مسئولان عراقي قدرداني كرد و گفت: با كمك اين بزرگواران بسياري از مشكلات رفع و زمينه براي خدمات رساني اين موكب در عراق فراهم شد.
رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات سيستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: امسال هفت موكب از اين استان براي ارائه خدمات به زائران اربعين حسيني در مسير نجف تا كربلا راه اندازي شد.
محمدرضا واحدي افزود: سال گذشته تنها يك موكب از سيستان و بلوچستان در عراق راه اندازي شده بود كه امسال با توجه به علاقه مندي مردم استان به هفت موكب افزايش يافت.
وي ادامه داد: اين هفت موكب در اين مدت هر روز بيش از 120 هزار پرس غذا بين زائران توزيع مي كردند.
وي بيان كرد: عشق و علاقه مردم سيستان و بلوچستان به ائمه اطهار (ع) بر هيچ كس پوشيده نيست و همين دلدادگي ها موجب شده تا براي خدمت رساني به زوار از هر فرصتي استفاده كنند.
واحدي گفت: تقاضا براي برپايي موكب در مسير نجف تا كربلا هر سال رو به فزوني است و همين مساله نشان دهنده دلبستگي مردم استان به حضرت اباعبدالله الحسين(ع) و حضرت ابوالفضل العباس (ع) است.
مردم اين ديار كه از قافله خدمتگزاران به زائران حسيني در كربلا جامانده بودند به صورت خودجوش در قالب ستاد مردمي اربعين با راه اندازي موكب در مناطق مرزي استان و زائر سراي امام رضا(ع) زاهدان به ارائه خدمت به زائران حسيني تبعه پاكستان پرداختند.
مردم خونگرم و ميهمان نواز سيستان و بلوچستان به عنوان تنها دروازه دسترسي زائران پاكستاني به كربلاي معلي استقبال و ميزباني از زائران خارجي را افتخار خود مي دانند به طوري كه قشرهاي مختلف مردم اعم از پير و جوان، شيعه و سني، دارا و ندار همه و همه افتخار خدمت به زائران اربعين حسيني كشور دوست و همسايه پاكستان را براي خود ثبت مي كنند.
ميهمان نوازي و تكريم مردم مرزنشين سيستان و بلوچستان از زائران پاكستاني اربعين حسيني در چند سال اخير سبب شده امسال مردم شيعه و سني اين استان با شور و عشق حسيني ميزبان و بدرقه كننده چندين هزار نفر از برادران و خواهران كشور همسايه خود باشند.
به گفته مديركل راهداري و حمل و نقل جاده اي سيستان و بلوچستان امسال ورود زائران حسيني پاكستاني به اين استان براي مشرف شدن به كربلا رشد 30 درصدي را نسبت به سال گذشته نشان مي دهد.
علي خانقائي اظهار داشت: 55 هزار زائر پاكستاني عتبات عاليات از 24 شهريور تا اربعين از طريق پايانه مرزي ميرجاوه اين استان وارد خاك جمهوري اسلامي ايران شدند كه نسبت به سال گذشته با 42 هزار زائر رشد قابل توجه اي داشته است.
دبير ستاد مردمي اربعين سيستان و بلوچستان نيز گفت: 700 خادم از مردم اين استان براي ارائه خدمات مطلوب به زائران پاكستاني اربعين حسيني ساماندهي شدند.
رضا بختياري اظهار داشت: ستاد مردمي اربعين سيستان و بلوچستان در زمينه ارائه پنج خدمت حمل و نقل، فرهنگي، اسكان، اطعام و بهداشت و درمان به زائران پاكستاني فعال بود.
وي اظهار داشت: خدمات بهداشت و درمان به عنوان يك بخش مهم از خدمات رساني به زوار مورد توجه اين ستاد است به طوري كه در زاهدان و ميرجاوه اين خدمات به صورت رايگان ارائه شد.
وي گفت: براي طبخ غذاي زوار آشپز پاكستاني در نظر گرفته شده است.
وي توزيع بسته هاي فرهنگي، راه اندازي ايستگاههاي صلواتي، بسته كودك و سبك زندگي و برپايي موكب هاي مختلف در كنار 2 موكب اهل سنت را از جمله اقدامات اين ستاد در ارائه خدمات به زائران پاكستاني برشمرد.

7316** 6081 خبرنگار: عصمت جهاني ** انتشار دهنده: حيدر سراياني
۰ نفر