۲۴ آبان ۱۳۹۶، ۱۳:۴۸
کد خبر: 82731881
T T
۰ نفر

هيات منصفه جديد مطبوعات خراسان رضوي فعال شد

۲۴ آبان ۱۳۹۶، ۱۳:۴۸
کد خبر: 82731881
هيات منصفه جديد مطبوعات خراسان رضوي فعال شد

مشهد- ايرنا- هيات منصفه جديد مطبوعات خراسان رضوي در مراسمي رسمي با اعطاي احكام اعضا توسط قائم مقام رئيس كل دادگستري خراسان رضوي كار خود را آغاز كرد.

به گزارش روز چهارشنبه دبيرخانه هيات منصفه مطبوعات خراسان رضوي، قائم مقام دادگستري خراسان رضوي در اين آيين با تاكيد بر اهميت جايگاه هيات منصفه براي رسيدگي به جرائم مطبوعاتي و سياسي طبق قانون اساسي، گفت: اعضاي هيات منصفه استان 14 نفر از معتمدان و افراد خوشنام هستند كه بر اساس قانون انتخاب شده اند.
مجتبي ملكي افزود: با توجه به تصويب قانون رسيدگي به جرائم سياسي، اين دوره هيات منصفه مربوط به رسيدگي به جرائم سياسي و مطبوعاتي است و لذا به عنوان هيات منصفه استان شناخته مي شود.
سرپرست دادگاههاي كيفري يك خراسان رضوي هم در اين جلسه گفت: دادگاه هايي كه با حضور هيات منصفه برگزار مي شود روال قانوني خاص خود را دارد به عنوان مثال همه اظهار نظرهاي اين دادگاهها بايد ضبط شود و حتي اگر ضرورت داشت ضبط به صورت تصويري انجام گيرد.
حجت الاسلام محمد دهقان افزود: همچنين در دادگاههاي جرايم سياسي و مطبوعاتي حضور هيات منصفه موضوعيت دارد به اين معنا كه اعضاي هيات منصفه حتما بايد در اين دادگاهها حضور داشته باشند.
وي گفت: وقتي جامعه اي سالم است كه با مجرمان از هر قشر و گروهي برخورد قانوني شود و هيچ فرد خاطي و بزهكاري در جامعه در برابر قانون مصون نباشد.
وي افزود : دادگاههاي كيفري يك خراسان رضوي با پنج شعبه در مشهد مشغول فعاليت است كه شعبه دوم آن مسئول رسيدگي به جرايم مطبوعاتي، سياسي و اتهامات مديران دستگاههاست.
قائم مقام اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي نيز در اين جلسه گفت: خراسان رضوي از قطب هاي رسانه اي كشور است.
ناصر نبي زاده افزود: اكنون 300 مجموعه رسانه اي در قالب روزنامه، هفته نامه، فصلنامه، دوفصلنامه و خبرگزاري در اين استان مجوز كار و فعاليت دارند.
نماينده جامعه روزنامه نگاران در هيات منصفه خراسان رضوي نيز با اشاره به تبصره سه ماده 38 قانون مطبوعات كشور، خواستار تشكيل دبيرخانه هيات منصفه مطبوعات استان خراسان رضوي شد.
سيدجلال فياضي بر ضرورت دعوت از خبرنگاران در جلسات علني دادگاه تاكيد كرد.
در اين نشست سيدمصطفي شريعتي با راي اعضاي هيات منصفه به عنوان دبير اين هيات برگزيده شد.
خبرنگار : فاطمه يوسفي ** انتشار دهنده: علي اصغر ايزدي
1906/5132