سعدالله وطن خواه روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : برای بین المللی شدن این فرودگاه باید برخی از زیرساخت های اساسی و لازم فرودگاهی در این منطقه آماده باشد.
وی گفت : توسعه باند فرودگاه از یك هزار و 480 متر به 2هزار و 750 متر، ساخت ترمینال جدید ، ساختمان های جانبی ،اختصاص 40 هكتار زمین برای استقرار دستگاه كمك ناوبری و سالن ترانزیت از مهم ترین مشخصات این طرح بوده است.
طرح ملی توسعه فرودگاه رامسر یكی از طرح های مصوب دولت نهم بوده كه بیش از 8 سال از زمان آغاز آن سپری می شود اما همچنان نیمه كاره رها شده است.
طرحی كه وزیر راه و شهرسازی وقت در فروردین سال 1388همزمان با آئین آغاز عملیات اجرایی آن وعده داده بود كه به مدت 2 سال باید به طور كامل اجرا و بهره برداری شود اما چنین اتفاقی رخ نداد.
كارشناسان اقتصادی و گردشگری معتقدند كه توسعه همكاری های ایران با شركت های هوایی بین المللی و افزایش پروازهای مستقیم از دیگر كشورها به ایران، اثراتی مثبت بر گردشگری كشور خواهد داشت.
به اعتقاد آنان فراهم كردن بستر زیربنایی و راه اندازی خطوط هوایی در این فرودگاه ، در رشد همه جانبه صنعت گردشگری، جذب گردشگران خارجی، تشویق و تقویت آژانس های گردشگری ، افزایش قابلیت های حمل و نقل بین المللی و بالابردن توان رقابت در عرصه گردشگری در سطح منطقه و جهان رابطه مستقیمی دارد.
بررسی ها نشان داده كه برای اجرای این طرح ملی حدود 120 میلیارد تومان هزینه و روند پیشرفت فیزیكی آن نیز حدود 97 درصد اعلام شده است
مدیركل شركت فرودگاههای مازندران گفت : طبق اسناد موجود سرمایه گذاران خارجی متعددی برای فعالیت در حوزه گردشگری از طریق فرودگاه های این استان بویژه شهرستان گردشگرپذیر رامسر اعلام آمادگی كرده اند كه رسیدن به این مهم نیازمند همكاری مسئولان ذیربط است.
وطن خواه به نشستی كه هفته جاری با حضور فعالان حوزه گردشگری كشور تركیه و رامسر در فرودگاه این شهرستان برگزار شد اشاره كرد و گفت كه این فعالان گردشگری خارجی به دعوت یكی از فعالان گردشگری ایران در این نشست حضور پیدا كرده و سوابق كاری اش نشان می دهد كه با داشتن تورهای مسافرتی توانسته خیلی از گردشگران را از طریق هوایی به دیگر كشورها جابه جا كند.
وی گفت : یكی از اهداف این سرمایه گذار آن است كه بتواند عده زیادی از گردشگران ترك را كه اشتیاق فراوانی برای دیدن مواهب طبیعی و جاذبه های گردشگری خطه شمال را دارند از طریق فرودگاه رامسر به این مناطق بیاورد.
وی افزود : از آنجایی كه این فرودگاه با وضعیت موجود ظرفیت نشست و برخاست هواپیماهای ملخی و یا فوكر 100 با ظرفیت حدود 80 نفر را دارد بنابر این برای سرمایه گذارخارجی طبق اظهار نظرشان صرفه اقتصادی ندارد كه دراین حوزه فعالیت كند.
وی ، یكی از مهم ترین مشكلات و موانع اجرای كامل این طرح ملی را در حوزه اعتباری معرفی كرد و گفت: برای تكمیل و بهره برداری از این طرح حدود 150 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
مدیركل شركت فرودگاههای مازندران افزود : پیگیری های فراوانی درقالب نامه نگاری های اداری و حتی نشست های متعددی كه با مسئولان شركت فرودگاهها و ناوبری هوایی برای به سرانجام رساندن این طرح گذاشته شد ولی تا به امروز نتیجه ای نداشته است.
فرودگاه رامسر در سال 1331 برای انجام پروازهای تشریفاتی احداث شد كه خوشبختانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با توسعه بخشی از این فرودگاه، سیل عظیمی از زائران از این مكان به مشهد مقدس یا بالعكس جابه جا می شوند.
طبق آمار از منابع رسمی دستكم امسال 60 هزار گردشگر خارجی از كشورهای تركیه ، آلمان ، سوئیس و هلند از طریق فرودگاه رامسر جابه جا شدند .
هم اكنون با همكاری شركت های هواپیمایی آسمان و ایران ایر هفته 44 پرواز در مسیرهای رفت و برگشت رامسر - مشهد و رامسر - تهران در این فرودگاه انجام می شود.
شهرستان 70 هزار نفری رامسر واقع درغرب مازندران به علت برخورداری از جاذبه های طبیعی ، تاریخی و گردشگری منحصربفرد نظیر جنگل ، دریا ، كوه ، جلگه و اماكن اقامتی مانند هتل قدیم ، هتل جدید ، كاخ موزه و آب های گرم معدنی از دیرباز تاكنون به عنوان عروس شهرهای ایران مطرح بوده و به همین خاطر در تمامی روزهای سال بویژه نوروز پذیرای میلیون ها مسافر و گردشگراست.
خبرنگار: مهراب زكی پور كینجی ** انتشار دهنده: محسن حسن نیا
7078 / 1602/1899
طرح های نیمه تمام مشكل عمده فرودگاه رامسر در برقراری پروازهای خارجی
۲۴ آبان ۱۳۹۶، ۱۴:۲۴
کد خبر:
82731962
نوشهر- ایرنا - مدیر كل شركت فرودگاه های مازندران با اشاره به اشتیاق غالب سرمایه گذاران بخش خصوصی برای برقراری پروازهای خارجی در فرودگاه رامسر گفت كه تكمیل نشدن برخی طرح های نیمه تمام ، عمده ترین مشكل بین المللی شدن این فرودگاه است.