۲۵ آبان ۱۳۹۶، ۹:۲۶
کد خبر: 82732708
T T
۰ نفر
تحقق اقتصاد مقاومتی با سرمایه گذاری در حوزه گردشگری قم

قم - ایرنا - حوزه گردشگری و خدمات به دلیل تامین 60 درصد درآمد استان قم جایگاه ویژه ای در تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی در این استان دارد و سرمایه گذاری در این بخش و زیرمجموعه های آن می تواند سالانه هزاران فرصت شغلی را ایجاد كند.

به گزارش ایرنا، اقتصاد مقاومتی رویكرد جدیدی برای اداره كشور است تا بر اساس راهبردهای آن بتوان از هجمه های اقتصادی دشمنان مصون ماند و راه پیشرفت و توسعه را با اقتدار طی كرد.
اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در كشور به معنای حفظ حیات اقتصاد ملی و ایستادگی آن در برابر فشارهای بین المللی است؛ اگر این سیاست ها در استان های مختلف كشور به خوبی اجرا شود، جبهه اقتصادی ایران می توان در برابر دشمنان پیروز باشد و راهبردهای آنان را ناكام بگذارد.
اقتصاد مقاومتی به افزایش تولید و اشتغال می اندیشد و برای رسیدن به این هدف، از ظرفیت های خاص هر منطقه بهره می گیرد؛ در این میان استان قم به دلیل وجود بارگاه نورانی حضرت معصومه (س)، مسجد مقدس جمكران، حضور مراكز متنوع فرهنگی و تاریخی و همچنین قرار گرفتن در مسیر مواصلاتی 17 استان كشور از ظرفیت فوق العاده ای برای توسعه گردشگری و فعالیت های اقتصادی در بخش خدمات بهره مند است.
كارشناسان اقتصادی استان قم معتقدند، بیش از 60 درصد درآمد اقتصادی استان از محل ارائه خدمات به خصوص در بخش گردشگری به دست می آید و به همین دلیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان قم توجه ویژه ای به این حوزه و راهكارهای تقویت آن دارد.

** شرایط حضور سرمایه گذاران در بخش گردشگری قم آسان می شود
مسئول دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان قم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، بیان كرد: در بررسی های كارشناسی از وضعیت اقتصادی استان و راهكارهای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در آن مشخص شد، بخش خدمات و گردشگری نقش عمده ای در تامین درآمدهای استان داشته و بیش از 60 درصد اقتصاد قم بر این حوزه استوار است؛ بنابراین در جریان طراحی و تدوین الگو برای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در استان قم، بخش خدمات و گردشگری در اولویت قرار دارد.
حمید اخوان افزود: استان قم از موقعیت ممتازی برای جذب سرمایه گذار در بخش گردشگری و خدمات بهره مند است و سرمایه گذاران بسیاری برای فعالیت اقتصادی در این استان اعلام آمادگی كرده اند، در این شرایط مسئولان استان وظیفه دارند با پشتیبانی از سرمایه گذاران در جریان صدور مجوزها، تسهیل كارهای اداری و ایجاد زیرساخت های لازم مانع از انصراف آنان شوند.
وی ادامه داد: ستاد اقتصاد مقاومتی استان قم به ریاست استاندار و با نظارت معین كشوری، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، طرح های مصوب را به دستگاه های اجرایی استان ابلاغ و با پایش های مستمر بر نحوه اجرای آن رسیدگی می كند.
اخوان با اشاره به این كه در سال گذشته به غیر از مصوبات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی كشور، 42 پروژه استانی نیز به دستگاه های اجرایی ابلاغ شد، گفت: در جلسه های ستاد فرماندهی اقتصادی مقاومتی، نمایندگان دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی حضور دارند و می توانند پیشنهادها و انتقادهای خود را بیان كنند؛ سپس در خصوص مسائل مطرح شده و راهكارهای رفع مشكل ها، هم فكری می شود.
وی با بیان این كه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان برای ابلاغ مصوبات سال جاری در حال بررسی پیشنهادهای دستگاه های اجرایی است، افزود: رفع مشكل مالیاتی و بیمه تامین اجتماعی واحدهای تولیدی و خدماتی استان قم، آسان شدن فرآیند پرداخت تسهیلات بانكی و كاهش قوانین اداری برای سهولت در كسب و كار از جمله دستاوردهای ستاد اقتصاد مقاومتی استان قم در سال گذشته بود كه در نتیجه آن بسیاری از واحدهای تولیدی و خدماتی كوچك و متوسط از خطر تعطیلی در امان مانند و مشاغل موجود در آن ها حفظ و حتی بیشتر شد.
وی ادامه داد: برای توسعه گردشگری در استان قم بر اساس راهبردهای اقتصاد مقاومتی، طرح های متنوعی در دست اجراست كه برای نمونه می توان به مهمترین آن ها از جمله طرح مناسب سازی هسته مركزی شهر و پروژه توسعه حرم مطهر حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمكران، راه اندازی فرودگاه بین المللی قم و همچنین گسترش مراكز اقامتی و رفاهی در سطح شهر اشاره كرد.
مسئول دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان قم با بیان این موضوع كه باید زمان ماندگاری زائران در استان افزایش یابد، گفت: یكی از موضوع های مهم در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی در بخش گردشگری، پایش بازار قم و حذف محصول های خارجی بی كیفیت و دارای مشابه داخلی، از آن است.
وی افزود: بازار قم باید ساماندهی و محصول های با كیفیت تولید داخل در آن عرضه شود، كه در این صورت درآمد اقتصادی پایدار و فرصت های شغلی بسیاری در اختیار جوانان جویای كار استان قرار می گیرد.
وی ادامه داد: در ستاد اقتصاد مقاومتی استان مقرر شده است كه بازارچه هایی برای فروش محصول های تولید ملی در داخل و خارج از شهر قم با كمك شهرداری و اداره كل حمل و نقل پایانه ها ایجاد شود و كالاهای مورد نیاز زائران در آن ها عرضه گردد.
اخوان گفت: قم در زمینه تولید سنگ های زینتی كه برای ساخت انگشتر و تسبیح مورد استفاده قرار می گیرد، دارای ظرفیت های مناسبی است كه می توان از این قابلیت برای ایجاد كارگاه های تولید سوغات زائر، بهره گرفت.
وی همچنین به موقعیت ممتاز قم در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات اشاره كرد و افزود: زیرساخت های متعدد و نیروی انسانی متخصص برای فعالیت های رسانه ای و ارتباطی در استان قم فراهم است و با استفاده از این قابلیت می توان محتوای دیجیتالی در حوزه ارزش های اسلامی- ایرانی را تولید و در بازارهای داخلی و بین المللی عرضه كرد.
وی در ادامه با اشاره به پیش بینی های ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان قم برای افزایش سهم سرمایه گذاری، تولید و اشتغال در سال های آینده، بیان كرد: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده سالانه چهل هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری از منابع مختلف و با حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی در استان صورت خواهد گرفت و هر سال برای 12 هزار و 240 تن فرصت اشتغال ایجاد خواهد شد؛ در این نگاه تا پایان برنامه پنج ساله ششم توسعه 200 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری اقتصادی در استان قم صورت می پذیرد.

** بازار سوغات قم بیش از چهار هزار فرصت شغلی ایجاد می كند
یكی از پژوهشگران قمی نمونه كشور به خبرنگار ایرنا، گفت: بازار سوغات قم درصورتی كه هر زائر تنها 100هزار ریال خرید كند، بیش از 2 هزار و 300 میلیارد ریال ارزش اقتصادی دارد و می تواند 4 هزار و 600 فرصت شغلی به وجود آورد.
علیرضا باباخان، با اشاره به این كه استان قم قابلیت های بسیاری برای تحقق اقتصاد مقاومتی ومشاركت فعال مردم درتوسعه اقتصادی دارد، افزود: پژوهش ها نشان می دهد سالانه 80 میلیون تن از محورهای مواصلاتی قم عبور می كنند و 20 میلیون تن از این افراد به منظور زیارت حرم حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمكران وارد قم می شوند، همچنین سالانه سه میلیون زائر خارجی به این شهر مذهبی عزیمت می كنند.
وی گفت: بنابراین درهر سال 23 میلیون زائر وارد قم می شوند كه هر كدام از آنان علاقه مند به خرید سوغاتی از این شهر هستند، اما متاسفانه هنوز در قم سوغاتی كه نماد هویت و فرهنگ مردم باشد وجود ندارد، غیر از سوهان كه یك كالای خوراكی است و تاثیر خاصی بر ذهن و اندیشه افراد باقی نمی گذارد.
مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری كریمه وابسته به شركت های دانش بنیان قم افزود: باید در قم مجموعه ای از كالاها به عنوان سوغات این شهر معرفی شود كه فرآیند تولید آن دشوار نباشد و افراد بتوانند در قالب مشاغل خانگی و تعاونی ها به تولید آن بپردازند.
باباخان گفت: بررسی ها نشان می دهد تعداد كالاهایی كه برای خرید مورد توجه زائران قرار می گیرد 120 قلم از جمله مهر و تسبیح، سجاده، عطر و سایر موارد است؛ كه می توان تمام محصول های ساخت داخل را عرضه كرد.
وی با اشاره به این كه حجم این بازار با درنظر گرفتن كالاهایی همچون لباس و پوشاك بسیار فراتر از 2هزار و 300 میلیارد خواهد ریال رفت، بیان كرد: متاسفانه بیش از 90 درصد این بازار در اختیار شركت های خارجی به خصوص شركت های چینی و هندی است كه حتی مهر و تسبیح هم تولید می كنند و در بازار قم به فروش می رسانند.
وی ادامه داد: باید با جلوگیری از قاچاق كالا از این بازار حفاظت و صنعتگران داخلی را به سمت تولید این كالاهای فرهنگی كه فرآیند ساخت پیچیده ای هم ندارند، تشویق كنیم.
باباخان گفت: اگر بگوییم برای ایجاد هر شغل 500 میلیون ریال سرمایه گذاری نیاز است، در یك بازار 2 هزار و 300 میلیارد ریالی می توان، بیش از چهار هزار و 600 شغل جدید در استان قم ایجاد كرد و این درحالی است كه ایجاد شغل در حوزه محصول های فرهنگی و صنایع دستی به سرمایه گذاری بسیار كمتر از 500 میلیون ریال برای هر فرصت شغلی جدید نیاز دارد.
وی با اشاره به این كه قم با مشكل مهاجرت بالای روستاییان به شهر رو به روست، افزود: اگر كارگاه های تولید محصول های فرهنگی و سوغات زائر در روستاهای استان ایجاد شود، هم معیشت روستاییان بهبود می یابد و از مهاجرت جلوگیری می شود و هم قیمت تمام شده محصول كاهش می یابد و زائران تمایل بیشتری به خرید سوغات از شهر قم خواهند داشت.
وی ادامه داد: مسئولان استان باید یك بازار و شبكه توزیعی مناسب برای عرضه كالاها و سوغات تولید شده در قم را در اختیار صنعتگران قرار دهند تا ارزش افزوده اقتصادی حاصل از فعالیت های تجاری در مجموعه استان، از آن خارج نشود.
باباخان گفت: توجه به صنایع فرهنگی و سوغات زائر با همه زیرساخت ها و ظرفیت های اقتصادی و اجتماعی استان قم همخوانی دارد و براساس این راهبرد می توان زمینه تولید و اشتغال را در این استان طی مدت كوتاهی افزایش داد و بیكاری را از بین برد.
35 واحد هتل، 27 واحد هتل آپارتمان، 55 واحد مهمانپذیر، 170 خانه مسافر و 97 واحد مجتمع بین راهی و پذیرایی با ظرفیت 10 هزار تخت اقامتی و پذیرایی در قم به مسافران و زائران كریمه اهل بیت (ع) خدمت رسانی می كنند.
در قم بیش از 360 اثر تاریخی وجود دارد كه این آثار شامل خانه های تاریخی از جمله ملاصدرا در بخش كهك از توابع قم، شاكری، امام خمینی(ره)، لاجوردی، آیت الله حائری، توكلی، یزدانپناه، زند و سایر اماكن است.
همچنین قم دارای 12 منطقه گردشگری از جمله ﺟمكران، ﺧﻠﺠﺴﺘﺎن(ﻧﺎﯾﻪ)، دﯾﺮﮔﭽﯿﻦ، دﺳﺘﺠﺮد، ﻃﺮﻻب، ﮐﺮﯾﻤﻪ(ﺳﺎﯾﺖ ﻋﻮارﺿی)، دره ﻗﺎﻫــﺎن، ﭘﻠﻨگ دره، روﺳــﺘﺎی ﮐﺮﻣجكان، ﺑﺨــﺶ ﮐﻬـك، ﺣــﻮض ﺳــﻠﻄﺎن و ﻃﺎﯾﻘــﺎن است.
اقتصاد مقاومتی مبتنی بر رویكردهای جدیدی است كه استفاده از آن می تواند به بهبود شرایط كسب و كار و ایجاد اشتغال پایدار در كشور كمك كند؛ برای تحقق بهتر سیاست های اقتصاد مقاومتی باید ظرفیت های هر منطقه به خوبی شناسایی و راهبردهای عملیاتی مبتنی بر آن تنظیم شود، برای مثال به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی در استان قم، سرمایه گذاری در بخش گردشگری و خدمات در اولویت برنامه های همه مسئولان استان و دستگاه های اجرایی قرار گیرد و همه كمك كنند تا استعداد های این حوزه بیش از پیش شكوفا شود.
فرماندهی متمركز و دارای اختیارات كامل برای حل مشكل های سرمایه گذاران بخش خصوصی و همچنین نظارت دقیق بر بازار سوغات قم به عنوان یكی از عرصه های مهم كسب درآمد در بخش گردشگری، می تواند میزان تولید و اشتغال استان قم را به روز به روز گسترش دهد و فقر و بیكاری را از این منطقه خارج كند.
سرمایه گذاری بر روی قابلیت های فرهنگی استان قم و تهیه محصول هایی كه با ارزش های دینی و اسلامی هماهنگی دارد، راهكار مناسبی برای به دست گرفتن بازار سوغات این استان است؛ در كنار عرضه با كیفیت محصولی همچون سوهان كه تنها مصرف خوراكی دارد باید به فكر ارائه الگوهای فرهنگی منطقه در قالب كالاهای جذاب و متنوع بود و كارگاه های مشاغل خانگی را در این بخش ایجاد كرد.
جمعیت استان قم در سرشماری سال 95، یك میلیون و 292 هزار و 283 تن اعلام شده است كه تعداد 95.2 درصد در مناطق شهری و 4.8 درصد در مناطق روستایی ساكن هستند و همچنین حدود 49 درصد از جمعیت این استان را زنان و 51 درصد را مردان تشكیل می دهند؛ برنامه ریزی برای تامین نیازهای مالی این میزان از جمعیت با فعال سازی ظرفیت های تولید و اشتعال در بخش گردشگری با نظارت موثر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان، میسر است.
7405/ 1175 گزارش: سید محمد ابراهیم جنابان ** انتشار: رضا علیمحمدی
۰ نفر