۲۶ آبان ۱۳۹۶، ۱۳:۵۹
کد خبر: 82733835
T T
۰ نفر
لاوروف: نشست سران ایران،روسیه و تركیه به روند حل وفصل مساله سوریه كمك می كند

مسكو - ایرنا- وزیر خارجه روسیه اعلام كرد: نشست رئیسان جمهوری اسلامی ایران، روسیه و تركیه در 22 نوامبر (اول آذر) در سوچی روسیه به حل و فصل سیاسی مسائل سوریه و سرعت بخشیدن به حركت به سوی مذاكرات مستقیم دولت سوریه و معارضان كمك می كند.

به گزارش ایرنا، 'سرگئی لاوروف' وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه در نشست مطبوعاتی مشترك با 'لوئیس ویدگارای' وزیر خارجه مكزیك در مسكو در پاسخ به سووال خبرنگاری گفت: همان طور كه كاخ كرملین روسیه اعلام كرده، نشست رئیسان جمهوری اسلامی ایران، روسیه و تركیه با دستور كار سوریه روز 22 نوامبر در سوچی برگزار می شود.
لاوروف در سخنانش كه از طریق ویدئو پایگاه اینترنتی وزارت خارجه روسیه پخش می شد، درباره نشست سران ایران،روسیه و تركیه گفت: در این نشست اوضاع سوریه با توجه به روند صلح آستانه كه از سوی ایران، روسیه و تركیه به وجود آمده و در چارچوب آن مناطق كاهش تنش در سوریه ایجاد و گام های برای برقراری صلح در این كشور برداشته و مذاكرات مستقیم میان دولت سوریه و معارضان آغاز شده، مورد ارزیابی قرار می گیرد.
وزیر خارجه روسیه گفت: این روند (مذاكرات صلح آستانه) فرصت برای مبارزه با تروریست ها به ویژه گروه داعش به وجود آورد و مذاكرات ژنو نیز تحت نظارت سازمان ملل براساس قطعنامه 2254 شورای امنیت جریان یافته است. در روند مذاكرات ژنو مدت ها وقفه ایجاد شده بود.
وی ادامه داد: نشست رئیسان جمهوری ایران، روسیه و تركیه به روند مذاكرات مستقیم میان دولت سوریه و معارضان در مورد ساختار نظام آینده این كشور و حل سایر مسائل مهم كمك می كند.
لاوروف بدون ذكر تاریخ دقیق گفت: پیش از برگزاری این نشست سران، اجلاس وزیران خارجه ایران، روسیه و تركیه در پایان هفته جاری در سوچی برگزار می شود و در آن مقدمات برای اجلاس سران فراهم خواهد شد.
«دیمیتری پسكوف» سخنگوی كاخ كرملین روز گذشته اعلام كرد كه روز 22 ماه نوامبر (اول آذر) در شهر سوچی دیدار می كنند و مساله سوریه در دستور كار این دیدار قرار دارد.
'پسكوف' به خبرنگاران گفت: سران ایران، روسیه و تركیه به عنوان كشورهای ضامن روند صلح در سوریه در نشست سوچی درباره مسائل این كشور گفت وگو می كنند.
شبكه تلویزیونی روسی ار.ب.كا به نقل از 'دیمیتری پسكوف' گزارش داد: حسن روحانی، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان سران سه كشور حامی روند صلح آستانه، در شهر سوچی درباره گام های لازم برای كاهش خشونت در منطقه،كاهش تنش در سوریه، ارسال كمك های انسانی به این كشور و سهم كشورهای ضامن روند صلح آستانه در مذاكرات ژنو برای حل مسائل سوریه گفت وگو می كنند.
تاكنون هفت دور مذاكرات سوری در آستانه پایتخت قزاقستان با سرپرستی ایران، روسیه و تركیه صورت گرفته است.
این مذاكرات از دی ماه سال گذشته آغاز و با تداوم آن صلح و ثبات به مناطق مختلف سوریه راه یافته و با توافق برای ایجاد چهار منطقه كاهش تنش در این كشور، روند برقراری صلح سرعت بیشتری یافته است.
دور هفتم مذاكرات صلح سوریه در روز 30 و 31 اكتبر - هشتم و نهم آبان - به میزبانی قزاقستان در شهر آستانه برگزار شد. در این مذاكرات علاوه بر سه كشور ضامن آتش بس شامل ایران ، روسیه و تركیه ، نماینده دولت سوریه، مخالفان دولت این كشور و نمایندگان سازمان ملل متحد، آمریكا و اردن نیز به عنوان ناظر حضور داشتند.
در گفت وگوهای آستانه هفت موضوع ازجمله نادیده گرفتن آتش بس و تلاش برای تقویت آن، كاهش تنش ها به ویژه در ادلب و بررسی پرونده های مربوط به اسیران، زندانیان و آینده روند سیاسی سوریه مورد بررسی قرار گرفت.
شبك**اروپام*391**1392**انتشار: ابوالفضل بابایی