۲۷ آبان ۱۳۹۶، ۱۲:۴۸
کد خبر: 82734687
T T
۰ نفر
صادرات سالانه 50 هزار تن سلستین كهگیلویه و بویراحمد به چین

یاسوج- ایرنا- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت كهگیلویه و بویراحمد گفت: سالانه 50 هزار تن سلستین از این استان به كشور چین صادر می‌شود.

داریوش دیودیده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سالانه یك‌میلیون و 500 هزار تن مواد معدنی از معادن كهگیلویه و بویراحمد استخراج می‌شود.
وی افزود: 76 پروانه بهره برداری معدن در این استان صادر شده كه هم اینك 50 معدن فعال وجود دارد و 10 معدن نیز در حال تجهیز هستند.
وی عنوان كرد: شن و ماسه، سنگ لاشه، سنگ تزئینی، اكسین، سلستین، بوكسیت، گوگرد، نمك، آهك، مارن و گچ مهمترین معدن‌های كهگیلویه و بویراحمد را تشكیل می‌دهند.
دیودیده تصریح كرد: 770 نفر در معادن این استان مشغول به كار هستند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت كهگیلویه و بویراحمد گفت: این معادن سالانه برای دولت 2 میلیارد و 500 میلیون ریال درآمد دارند.
ذخیره قطعی معادن كهگیلویه و بویراحمد افزون بر یك میلیارد و 755 میلیون تن برآورد شده است.
وجود 80 مواد معدنی ویژگی خاصی به تنوع معادن این استان داده است كه از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به فسفات، بوكسیت، سنگ‌های نما و تزیینی، سنگ گچ وآهك، دولومیت، سلستین، سیلیس، مس، مواد معدنی نسوز، مواد اولیه سیمان، گوگرد، نمك، قیر طبیعی و خاك‌های صنعتی اشاره كرد.
سلستین با سولفات استرانسیوم یكی از مواد معدنی در ایران است كه در صنایع مختلف همچون ساخت لامپ‌های فلوئورسنت و لامپ تصویری تلویزیون‌های رنگی و همچنین ساخت آتش زنه و مصارف پزشكی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
بزرگ‌ترین معدن فسفات كهگیلویه وبویراحمد با 80 میلیون تن در شهرستان چرام در جنوب این استان قرار دارد.
خبرنگار: فهیمه قهرمانی**انتشار دهنده:حسینعلی راشكی
9868/6110/8005
۰ نفر