۲۸ آبان ۱۳۹۶، ۱۷:۲۷
کد خبر: 82735669
T T
۰ نفر

اجرای طرح های بوم گردی در 22 روستای فیروزآباد

۲۸ آبان ۱۳۹۶، ۱۷:۲۷
کد خبر: 82735669
اجرای طرح های بوم گردی در 22 روستای فیروزآباد

شیراز- ایرنا- مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان فیروزآباد گفت: 22 طرح بوم گردی با هدف جذب گردشگر در 22 روستای این شهرستان اجرا می شود.

درنا شهبازی روز یكشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در قالب این طرح ها، سیاه چادرهای عشایری در روستاها برپا می شود و صنایع دستی قشقایی مانند قالی، قالیچه و گلیم و غذاهای محلی تركی به گردشگران عرضه می شود.
وی اظهار كرد: شهرستان فیروزآباد با میزبانی آثار تاریخی دوره ساسانیان از مناطق مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی در استان فارس است.
مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان فیروزآباد گفت: به مجریان طرح های بوم گردی كه در كارگروه اشتغال این شهرستان به تصویب برسند، تسهیلاتی از 30 میلیون تا یكصد میلیون تومان تعلق می گیرد تا زمینه ساز شتاب در اجرای این طرح های اشتغالزا شوند.
سلسله ساسانیان كه آخرین حكومت پادشاهی ایران قبل از ظهور اسلام است، از سال 224 تا 651 میلادی به مدت 427 سال بر ایران حكومت كردند.
كاخ اردشیر بابكان (آتشكده فیروزآباد) یادگار به جا مانده از عصر ساسانیان مقارن با سده 3 میلادی دارای تالارهای تو در تو است و با گذشت افزون بر یك هزار و 800 سال گچ‌بری بخش بالای دیوارهای درونی آن از گزند آسیب مصون مانده است. در ضلع شرقی كاخ، چهار ساختمان گنبدی شكل بزرگ وجود دارد.
در نزدیكی این كاخ و سه كیلومتری شهر فیروزآباد، شهر گور واقع است كه در زمان آبادانی آن، مركز بخشی از ایالت فارس به نام كوره اردشیرخورّه بود. طرح و الگوی این شهر دایره‌ای شكل است و به قطر 2 كیلومتر دارای چهار دروازه اصلی بوده و بناهای حكومتی و محل اقامت درباریان در آن قرار داشته است.
قلعهٔ دختر فیروزآباد از دیگر آثار در حال بررسی برای ثبت در میراث جهانی یونسكو نیز از دوران ساسانیان به یادگار مانده و در 6 كیلومتری جاده فیروزآباد به شیراز در دامنه كوهی مشرف به جاده قرار دارد كه پس از طی مسافتی حدود 300 متر می‌توان به قلعه رسید.
شهرستان فیروزآباد در فاصله 92 كیلومتری جنوب غرب شیراز قرار دارد.
9873/ 2027