۳۰ آبان ۱۳۹۶، ۱۲:۰۵
کد خبر: 82737522
T T
۰ نفر
جمع نكردن زباله در مناطق زلزله زده طغيان جوندگان را به دنبال دارد

كرمانشاه- ايرنا- مدير گروه سلامت محيط معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي كرمانشاه گفت: بي توجهي به موضوع مهم جمع آوري صحيح و سپس دفع زباله بعد از زمين لرزه با توجه به وجود طعمه هاي خشك ، مرطوب و پناهگاه ها، موجب ازدياد و طغيان جوندگان، حشرات و حيوانات موذي مي شود.

امير كرمي روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: با گذشت بيش از يك هفته از وقوع زمين لرزه در استان كرمانشاه همچنان شاهد تلنبار شدن و پراكندگي زباله ها در خيابان ها، پارك ها، كوچه ها و كنار چادرهاي اسكان در مناطق زلزله زده استان هستيم.
وي اظهار كرد: در صورت تداوم اين وضعيت علاوه بر فاجعه زيست محيطي ناشي از پخش زباله هاي توليدي به دليل عدم تجزيه پذيري و نيز به دليل ازدياد جوندگان و سگ هاي ولگرد، بايستي منتظر بروز و شيوع بيماري نيز در منطقه باشيم.
او با بيان اينكه موش حيواني است كه با توجه به بيولوژي خاص خود سريعا زاد و ولد كرده و طغيان مي كند افزود: چون مواد غذايي در دسترس است براي تغذيه نيازي به زمان ندارند و به راحتي روزها نيز در اماكن ديده مي شوند.
كرمي تاكيد كرد: احداث كمپ ها و چادرها در سطوح بالاتر از زمين و دورتر از مناطق حادثه ديده ، گام اول براي مبارزه با حضور جانوران و حيوانان موذي است.
وي رعايت موازين بهداشت فردي، جلوگيري از پراكنده شدن مواد غذايي در محيط، دفع و دفن بهداشتي زباله، دفن اجساد و لاشه حيوانات براي جلوگيري از حمله حيوانات، پوشاندن فاضلاب ها، لانه كوبي براي جلوگيري از خروج موش هاي زيرزمين، تعمير لوله هاي آب و پر كردن گودال هاي آب و نيز استفاده از طعمه هاي ضد انعقادي پس از جمع آوري زباله ها و انجام بهسازي محيط را از جمله اقدامات اساسي در مبارزه با موش ها دانست.
وي موشها را عامل ايجاد تعدادي از بيماري ها مانند لپتوسپيروز (يرقان هموراژيك)، تب ناشي از گاز گرفتگي موشها دانست و به نقش آنها را در انتقال بيماري طاعون بسيار اساسي دانست.
زلزله اي به بزرگي 7.3 ريشتر 21 آبان در 11 كيلومتري بخش ازگله، 32 كيلومتري شهرستان سرپل ذهاب در غرب كرمانشاه روي داد كه تاكنون 437 كشته و 10 هزار و 179 مصدوم داشته است.
اين زلزله به هفت شهرستان و بيش از يك هزار روستاي استان كرمانشاه خسارت وارده كرده است.
در اين زلزله حدود 30 هزار واحد مسكوني به طور كامل تخريب و يا دچار خسارت كلي و جزئي شده است.
3033/1625
خبرنگار: فرزاد نويدي **انتشار : محسن فتاحي