۱ آذر ۱۳۹۶، ۱۷:۳۲
کد خبر: 82739523
T T
۰ نفر
سازمان ملل رای دادگاه لاهه علیه قصاب بالكان را پیروزی عدالت دانست

تهران - ایرنا - خبرگزاری فرانسه از ژنو گزارش داد: سازمان ملل متحد روز چهارشنبه «راتكو ملادیچ» فرمانده سابق صرب های بوسنی و هرزگوین را مظهر شرارت خواند و محكومیت وی را در دادگاه بین المللی كیفری لاهه به اتهام نسل كشی، پیروزی بسیار مهمی برای عدالت برشمرد.

براساس این گزارش، «زید رعد الحسین» كمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متتحد در قالب بیانیه ای گفت: حكم صادر شده علیه ملادیچ، هشداری برای مرتكبین چنین جنایاتی است مبنی بر اینكه راه گریزی از عدالت وجود ندارد، صرف نظر از اینكه چقدر مقتدر باشند و چه مدتی اجرای قانون علیه آنها به طول انجامد.
وی افزود: ملادیچ فرماندهی بخشی از تاریك ترین جنایات روی داده در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم را برعهده داشته، برهه ای كه وحشت، مرگ و نابودی هزاران قربانی، حزن و اندوه، فاجعه و ضربه روحی برای تعداد بی شمار بیشتری به بار آورده است.
در این بیانیه اشاره شده كه زید رعدالحسین به عنوان مقام سازمان ملل متحد در یوگسلاوی سابق از سال 1994 تا 1996 خدمت كرده و شاهد نزدیك درگیری های آن بوده است.
براساس این گزارش، دادگاه بین المللی كیفری برای یوگسلاوی سابق در آخرین جلسه محاكمه ملادیچ، وی را به اتهام نسل كشی، جنایت علیه بشریت و ارتكاب جنایات جنگی به حبس ابد محكوم كرد.
ملادیچ كه به قصاب بوسنی معروف است، به دلیل ارتكاب جنایت در جریان جنگ سال های 1992 تا 1995 در بوسنی كه منجر به كشته شدن یكصد هزار نفر و بی خانمانی دو میلیون و 200 هزار تن شد، به حبس ابد محكوم شد.
دادگاه بین المللی كیفری برای یوگسلاوی سابق در لاهه، ملادیچ را مسئول قتل عام سال 1995 در منطقه سربرنیتسا دانست كه نظامیان تحت الامر وی حدود هشت هزار مسلمان را در این منطقه سلاخی كردند.
به گزارش ایرنا، ملادیچ پس از 16 سال فرار از قانون، در سال 2011 در منزل یكی از بستگانش در منطقه ای كوچك واقع در 80 كیلومتری شمال بلگراد پایتخت صربستان به دست ماموران امنیتی و اطلاعاتی این كشور بازداشت شد.
ملادیچ و «اسلوبودان میلوشوویچ» رئیس جمهوری سابق یوگسلاوی، جزو سران ارشد این كشور حوزه بالكان بودند كه در دادگاه لاهه محاكمه شدند. میلوشویچ در مارس 2006 پیش از آنكه حكم دادگاه در باره وی صادر شود، به دلیل حمله قلبی در بازداشتگاهش در لاهه جان سپرد.
اروپام**9109**1486**مترجم: نیره مجیدی راد**انتشار دهنده: محسن شریفی**
۰ نفر