۲ آذر ۱۳۹۶، ۱۷:۲۱
کد خبر: 82740637
T T
۰ نفر
یك پژوهشگر: 35 درصد ازدواجها در خراسان رضوی مربوط به كودكان است

مشهد- ایرنا- یك نویسنده و پژوهشگر اجتماعی گفت: بر اساس نتایج پژوهشی میدانی كه در قالب كتابی با عنوان ' طنین سكوت' منتشر شده، نسبت ازدواج كودكان به كل ازدواجها در خراسان رضوی طی یك دهه اخیر هیچگاه كمتر از 35 درصد نبوده است.

كامیل احمدی روز پنجشنبه در همایش 'جهانی به سوی امنیت و عدالت برای زنان' در مشهد افزود: در سال 90 تعداد ازدواج هایی كه در زیر سن قانونی در كشور به ثبت رسید بر اساس آمارهای رسمی ثبت احوال افزون بر 369 هزار مورد بود كه در سال های 91 ،92 و 93 این ارقام به ترتیب 349 هزار، 312 هزار و 187 هزار مورد بوده است.
وی كه پژوهشی جامع در موضوع ازدواج زودهنگام كودكان ایران انجام داده است، عنوان كرد: در سال 94 هم 48 هزار و 519 مورد ازدواج دختران 10 تا 14 سال و 14 هزار و 71 مورد ازدواج پسران در این سنین ثبت شده است.
وی گفت: تنها در9 ماهه اول پارسال 29 هزار و 710 دختر زیر 15 سال ازدواج كرده اند كه این آمار ازدواج های ثبت شده در كشور است.
احمدی عنوان كرد : در این میان باید با در نظر داشت كه شمار دقیقی از این ازدواج ها در دست نیست زیرا اكثر آنها در داخل خانواده صورت گرفته و جایی ثبت نمی شود و ازدواج های دوم مردان هم عموما در این مناطق ثبت رسمی نشده و در پشت جلد قران و مانند آن نوشته می شود.
وی با بیان اینكه در بین هفت استانی كه دارای بیشترین ازدواج كودكان بوده اند، خراسان رضوی در پنج سال اخیر همواره رتبه نخست را داشته، افزود: در این میان آمار طلاق كودك عروسان و نیز آمار تولد نوزادانی كه از چنین مادران خردسالی متولد می شوند، قابل توجه است.
وی عنوان كرد: فقط در سال 94 بیش از 97 هزار و 862 نوزاد از مادران زیر 19 سال متولد شده اند كه از این میان یك هزار و 511 نفر از این مادران زیر 15 سال داشته اند.
وی افزود: در بحث طلاق ها هم بر اساس آخرین سرشماری ها، 95 هزار مورد طلاق زیر 19 سال در فاصله سالهای 1390 تا 1394 ثبت شده است.
وی الزامی شدن ثبت تمامی موالید و ازدواج ها، تعیین سن قانونی ازدواج، ضمانت وجود سیاست های اجرایی مناسب برای جلوگیری از ازدواج كودكان، بسترسازی فرهنگی و درك و اصلاح سنتهای مضر، بهبود و تقویت فرصت های تحصیلی و اقتصادی برای دختران، برنامه های محلی حامی توانمندسازی دختران و بهره بردن از حمایت و مدافعان مرد در این امر خود از جمله راهكارها برای این امر است.
وی اظهار كرد: غیرقانونی و جرم انگاری ازدواج های كودكان و ازدواج های اجباری، سیاست های مساوات جنسی برای تضمین حمایت از قربانیان، درگیر كردن شخصیت های مذهبی برای ایجاد تغییر در پارادایم مذهبی از دیگر راهكارها برای اصلاح این وضعیت است.
وی گفت: این موضوعی است كه در این سال ها شاهد افزایش آن بوده ایم و در یك دهه اخیر زنده و مداوم بوده و علی رغم افزایش جمعیت و رشد آگاهی ها و اقشار تحصیل كرده تغییر و كاهشی نداشته است.
این همایش یك روزه توسط كانون زنان حقوقدان خراسان رضوی، 'سورا '، با حضور دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی و جمعی از فعالان و كارشناسان حوزه زنان با محوریت موضوع خشونت علیه زنان در مشهد برگزار شد.
خبرنگار: فاطمه یوسفی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
1906/5132