اهداي 5 هزار عروسك‌ دارا و سارا به كودكان زلزله‌زده كرمانشاه

تهران - ايرنا - پنج هزار عروسك دارا و سارا از سوي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان به كودكان زلزله‌ زده غرب كشور هديه مي‌شود.

به گزارش روز شنبه ايرنا از كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، از زمان آغاز به كار ستاد امداد فرهنگي كودك و نوجوان مناطق زلزله‌زده‌ غرب كشور اهداي محصولات فرهنگي و اجراي برنامه‌هاي فرهنگي هنري در دستور كار قرار دارد و تاكنون مربيان كانون و هنرمندان گروه فيتيله به اين استان اعزام شدند.
پيش‌تر نيز اهداي 30 هزار بسته‌ فرهنگي شامل كتاب و لوازم‌التحرير در دستور كار اين ستاد قرار گرفته بود و همچنين در جديدترين اقدام به خردسالان و كودكان، عروسك‌هايي اهدا مي شود.
بر اساس اين گزارش، بازي با «عروسك» نقش مهمي در بهداشت رواني كودكان ايفا مي‌كند و مي‌تواند در شرايط بحراني تاثير مثبتي بر روحيه كودكان بگذارد.

** «حسن كچل» به مناطق زلزله‌زده مي‌رود
دبير ستاد امداد فرهنگي كودك و نوجوان مناطق زلزله‌زده‌ غرب كشور گفت: كاميونت سيار كانون استان قزوين نمايش «حسن كچل» را به ميان كودكان و نوجوانان زلزله‌زده‌ كرمانشاه مي‌برد.
مجتبي دانشور افزود: با شكل‌گيري ستاد امداد فرهنگي، به كارگيري نيروهاي ستادي و كشوري كانون براي امدادرساني فرهنگي در اولويت فعاليت‌هاي كانون دارد و قرار است اين امدادهاي فرهنگي تا عادي شدن شرايط مناطق زلزله‌زده ادامه پيدا كند.
وي تصريح كرد: اجراي اين نمايش بخشي از امدادهاي فرهنگي كانون به كودكان و نوجوانان ساكن مناطق زلزله‌زده استان كرمانشاه است و برنامه‌هاي متنوع فرهنگي - هنري براي آن‌ها تدارك ديده شده است.
مديركل روابط عمومي و امور بين‌الملل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان ادامه داد: اين نمايش از جمله توليدات مركز تئاتر و تئاتر عروسكي كانون است و روند اعزام گروه‌هاي نمايشي به مناطق زلزله‌زده تا عادي شدن شرايط همچنان ادامه پيدا مي‌كند.
دانشور اضافه كرد: نويسندگي و كارگرداني اين نمايش را احمد تيموري و بازي‌گري آن را علاوه بر تيموري، مهدي مرداني و علي قسمتي برعهده دارند.
نمايش حسن كچل روايت‌گر همان قصه‌ قديمي بچه تنبلي است كه به مدرسه نمي‌رود و مادر بزرگ با يك ترفند تلاش مي‌كند تا او را به كاركردن وادار كند ...
علاوه بر نمايش، اجراي مسابقه و نمايش خلاق از سوي مجري و با همراهي عروسك مشاركت كودكان و نوجوانان را نيز جلب مي‌كند.

** امداد فرهنگي از آب و غذا هم مهم‌تر است
علي فروتن از هنرمندان گروه فيتيله كه از 29 آبان به همراه گروه فيتليه در جمع كودكان آسيب‌ديده‌ سرپل ذهاب حاضر شده و در كنار مربيان كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان امداد فرهنگي را آغاز كرده است، درباره‌ كاربردهاي تئاتر، كتاب و تاثير آن بر كاهش صدمه‌هاي روحي اين دسته از مخاطبان گفت: حضور گروه‌هاي امداد فرهنگي از آب و غذا براي بچه‌ها واجب‌تر است هر چند كه پوشاك و غذا اولويت‌هايي است كه بايد برطرف شود، اما تاثير كار فرهنگي تا هميشه با كودك همراه است.
وي ادامه دارد: بزرگ‌ترين مساله‌اي كه اينگونه آسيب‌ها را به وجود مي‌آيد، جدا شدن كودك از بستر امن زندگي در اثر يك اتفاق طبيعي است. اين اتفاق در چند لحظه زندگي يك فرد را از بين مي‌برد.
اين هنرمند گفت: وقتي كودكي شعري را مي‌شنود يا درگير آموزش‌ها و تفريح‌هاي فرهنگي مي‌شود استرس او كاهش مي‌يابد درست است كه از بين رفتن تاثيرات حوادث، ماه‌ها و سال‌ها طول مي‌كشد اما فراهم آوردن فضاي شاد بعد از بحران در كاهش تاثيرات مخرب رواني بسيار موثر است.
فروتن يادآورشد: در ابزارهاي فرهنگي به نظر مي‌رسد تئاتر و كتاب‌خواني تاثيرات ماندگارتري داشته باشند زيرا بچه‌ها در نمايش، صبوري، مقاومت و تحمل را ياد مي‌گيرند، نمايش مي‌تواند به آنان بياموزد كه بالاتر از والدين، خداوند متعال است و عشق در زندگي همچنان جاري است.
زلزله 7.3 ريشتري شامگاه يكشنبه، 21 آبان ماه 96 در استان كرمانشاه به هفت شهرستان و بيش از يك هزار روستاي استان كرمانشاه خسارت وارد كرد.
اين زلزله 444 كشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشت كه بيش از 21 نفر آنها دانش آموز و سه نفر از فرهنگيان بودند.
فراهنگ ** 1883 ** دريافت: مريم جلوداران * انتشار: اميد غياثوند