۶ آذر ۱۳۹۶، ۲۳:۵۶
کد خبر: 82744771
T T
۰ نفر

پايگاه هاي نظامي خارجي در كرانه درياي سرخ

۶ آذر ۱۳۹۶، ۲۳:۵۶
کد خبر: 82744771
پايگاه هاي نظامي خارجي در كرانه درياي سرخ

الجزيره-ايرنا- درياي سرخ، قاره آفريقا را از قاره آسيا جدا مي كند و با توجه به اهميت اين منطقه،بسياري از كشورهاي جهان به آن چشم دوخته و سعي كرده اند پايگاه هايي در كرانه آن ايجاد كنند و در همين چارچوب «عمر البشير»رئيس جمهوري سودان نيز به تازگي به روسيه پيشنهاد ايجاد پايگاه در اين منطقه را داده است.

به گزارش ايرنا، درياي سرخ در حقيقت خليجي از اقيانوس هند است كه بين شبه ‌جزيره عربستان و شمال شرقي قارهٔ آفريقا قرار دارد. دهانه باب‌المندب آن را به اقيانوس هند مي‌پيوندد. كانال سوئز در شمال آن را به درياي مديترانه وصل مي‌كند. اين دريا حدفاصل ميان دو قاره آسيا و آفريقا است.
مساحت آن 438 هزار كيلومتر مربع است كه از اين جهت، پانزدهمين درياي جهان به شمار مي‌رود. درياي سرخ حدود دو هزار و 250 كيلومتر طول دارد و پهن‌ترين قسمت آن 355 كيلوتر پهنا دارد. عميق‌ترين نقطه آن حدود 2211 متر عمق دارد و عمق متوسط اين دريا 490 متر است. درياي سرخ از طريق كانال سوئز به درياي مديترانه و از طريق باب‌المندب با خليج عدن و اقيانوس هند ارتباط دارد.
مصر، سودان، اريتره، جيبوتي و سومالي در قاره آفريقا در كرانه اين دريا قرار گرفته اند و در شرق آن در قاره آسيا نيز يمن، عربستان قرار دارند و اردن و فلسطين اشغالي نيز به مقدار بسيار محدودي در اين دريا ساحل دارند.
مصر با ايجاد كانال سوئز، درياي مديترانه را به اين دريا متصل كرده است و گفته مي شود اين كانال ، پس از بخش گردشگري، دومين بخش درآمدزاي مصر است.
درياي سرخ به دليل موقعيت خاص خود، به يكي از مهم ترين نقاط جهان تبديل شده است و هر يك از قدرت هاي جهان در كنار كشورهاي منطقه ،سعي مي كند حضوري گسترده در آن داشته باشد. گفته مي شود بيش از 9 كشور خارجي در كرانه هاي درياي سرخ پايگاه ايجاد كرده اند. اين كشورها به شرح زير است:
1-عمر البشير رئيس جمهوري سودان كه اواخر هفته گذشته بنا بر دعوت رئيس جمهوري روسيه به اين كشور سفر كرده بود،گفت: با وي در مورد ايجاد يك پايگاه نظامي دريايي روسي در درياي سرخ بحث و گفت وگو كرد. روسيه قبلا نيز در يمن جنوبي حضور داشت و از سال 1982 تا 1984ميلادي يك فرودگاه و يك مركز ارتباطات اجازه كرده بود.
خبرگزاري اسپوتنيك روسيه در ماه جولاي گذشته اعلام كرد: روسيه قصد دارد يك پايگاه دريايي در خليج عدن ايجاد كند.
هرچند ايجاد پايگاه روسي در اين منطقه هنوز در مرحله طرح است اما با توجه به اهميت اين منطقه و همچنين پيشنهاد سودان، پيش بيني مي شود روسيه نيز به زودي به جمع كشورهاي داراي پايگاه در اين منطقه بپيوندد.
2-آمريكا در جيبوتي يك پايگاه نظامي دارد كه دست كم چهار هزار نظامي در آن مستقر اند. اين پايگاه در جنوب فرودگاه بين المللي «امبولي »در نزديكي پايتخت جيبوتي قرار دارد. آمريكا اين پايگاه را در سال 2011ميلادي با هدف تقويت حضور نظامي خود در منطقه ايجاد كرده است.
گفته مي شود آمريكا از اين پايگاه، عمليات به اصطلاح مبارزه با تروريسم در آفريقا و يمن را دنبال مي كند.
دوشنبه شب نيز اعلام شد : آمريكا به مواضع تندروها در سومالي حمله هوايي انجام داده است.
واشنگتن در سال 2014 اجاره اين پايگاه را به مدت 10 سال ديگر تمديد كرد و گفته شده سالانه 63 ميليون دلار بابت اجازه به حيبوتي پرداخت مي كند.

3-پايگاه خبري «فيتو» مصر نوشت: رژيم صهيونيستي در مجمع الجزاير «دهلك » اريتره، بزرگترين پايگاه دريايي خارج از مرزهاي خود را براساس توافق نامه اي ميان خود و اريتره ايجاد كرده است.
روزنامه صهيونيستي هاآرتص نيز نوشت: براساس گزارش هاي موجود، اسراييل چند پايگاه نظامي و يك ايستگاه شنود در قله اي به ارتفاع سه هزار متر بالاي سطح دريا و يك لنگركاه كشتي در جزاير دهلك اريتره دارد.
رژيم صهيونيستي از اين جزاير به عنوان مركزي براي رصد و كنترل درياي سرخ و كشورهاي عربستان، يمن و سودان و همچنين حركت نفتكش ها استفاده مي كند و همچنين محلي براي فعاليت زيردريايي هاي مسلح به موشك هاي هسته اي آن است و كشتيراني در تنگه باب المندب را نيز رصد مي كند.
براساس گزارش هاي اطلاعاتي منتشر شده، رژيم صهيونيستي چند بار از طريق اين پايگاه هاي خود، كاروان هاي اسلحه را در سودان بمباران كرد.
4-فرانسه، قديمي ترين پايگاه نظامي را در جيبوتي با نام « فورس فرانسيس جيبوت » و نزديك فرودگاه امبولي دارد.
پايگاه خبري فيتو مصر نوشت: در اين پايگاه حدود 900 نظامي فرانسوي حضور دارند و فرانسه سالانه 34 ميليون دلار بابت اجازه به جيبوتي پرداخت مي كند.
همچنين در جيبوتي نيروي ماموريت هاي مشترك اتحاديه اروپا براي مبارزه با دزدي دريايي «اتلانتا» با مشاركت هشت كشور آلمان، بلژيك، اسپانيا، فرانسه، يونان، هلند، انگليس و سوئد مستقر است.

5- تركيه هشتم مهرماه بزرگترين پايگاه نظامي خود را در خارج اين كشور به مساحت 400هكتار و با هزينه 50 ميليون دلار، درمنطقه «الجزيره» واقع در جنوب موگاديشو پايتخت سومالي افتتاح كرد.
ژنرال «خلوصي آكار» رئيس ستاد كل ارتش تركيه امروز همراه با «حسن علي خيري» نخست وزير سومالي در مراسم افتتاح اين پايگاه نظامي حضور يافت.
6- چين اول ماه آگوست سال 2017ميلادي به صورت رسمي نخستين پايگاه نظامي خود را در خارج در جيبوتي و در منطقه شاخ آفريقا افتتاح كرد.
چين سال گذشته ساخت اين پايگاه را براي اهداف پشتيباني آغاز كرده بود و گفته شده چين از اين پايگاه براي پشتيباني از ناوگروه هاي چيني كه در عمليات حفظ صلح در سواحل يمن و سومالي حضور دارند، استفاده مي كند.
چين در سال 2015 با جيبوتي براي ساخت نخستين پايگاه خود در خارج به توافق رسيده بود و قصد دارد 10هزار نظامي در اين پايگاه مستقر كند و البته 20 ميليون دلار بابت اجاره سالانه آن پرداخت مي كند. قرارداد چين 10 ساله است.

7- گزارش هاي رسانه هاي عربي حاكي از آن است كه امارات به جزاير يمني تنگه باب المندب چشم دوخته است و همچنين ابوظبي در اريتره نيز حضور نظامي دارد.
ماه فوريه گذشته سايت تخصصي نظامي انگليسي «جاينز» نوشت: امارات گام هاي بلندي براي ساخت پايگاه نظامي در جزيره «ميون» يمن برداشته است.
پايگاه خبري «عربي 21» نيز روز دوشنبه به نقل از سايت فرانسوي «ژئو پوليس» نوشت: امارات درخصوص ساخت يك پايگاه نظامي در شهر بربره در منطقه سومالي لند كه نوعي حكومت خودمختار دارد، به توافق رسيده است.
همچنين امارات اجاره نامه 30 ساله اي با اريتره براي ايجاد يك پايگاه نظامي در بندر «عصب » اين كشور به امضا رسانده است.
8- ژاپن با توجه به رقابتي كه با چين دارد، در سال 2009 پايگاه نظامي اي در جيبوتي تاسيس كرد و 600 نظامي ژاپني در آن استقرار دارند. ژاپن سالانه 30 ميليون دلار به عنوان اجاره به دولت اين كشور مي پردازد.
از سال 2011 ميلادي نيروهاي ژاپني در كنار اردوگاه آمريكايي« ليمونيز» حضور دارند و گفته شده ژاپن قصد گسترش اين پايگاه خود را دارد.

9- عربستان در ماه مارس گذشته اعلام كرد قصد دارد يك پايگاه نظامي در جيبوتي ايجاد كند.
شبك**خاورم **2041**1392**گزارش :سيد شاهپور حسيني**انتشار: ابوالفضل بابايي

سرخط اخبار جهان