آموزش و پرورش تنها مرجع صدور مجوز آموزشگاههای آزاد زبان و مراكز پیش دبستانی است

تهران- ایرنا- رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشاركت های مردمی و خانواده گفت: تنها مرجع صدور مجوزهای آموزشگاه های علمی آزاد زبان های خارجی، آموزش افراد زیر 20 سال و مراكز پیش دبستانی، وزارت آموزش و پرورش است و هر سازمانی كه خارج از این چارچوب مجوزی صادر كند، متخلف است.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، مجتبی زینی وند روز سه‌شنبه در نشست خبری اظهار داشت: سازمان بهزیستی حق صدور مجوز برای پیش دبستانی را ندارد زیرا مبنای شكل گیری شخصیت افراد در سنین اولیه زندگی است و اگر آموزش ها متناسب با نظام تعلیم وتربیت نباشد دوگانگی در آموزش به وجود می آید.
وی افزود: برخی نهادها و سازمان ها برای دوره پیش دبستانی و مراكز آموزش غیردولتی، تكلیف مشخص می كنند و تاكنون برنامه مشخص در این زمینه وجود نداشته اما كارگروهی برای هدفمند كردن نظارت بر این مراكز و مدارس تشكیل شده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: بیشترین تخلفات مراكز و مدارس غیردولتی مربوط به مواردی است كه از آموزش و پرورش مجوزی دریافت نكرده اند.
زینی وند بیان داشت: همچنین قرار است كد رهگیری برای تمامی مراكز غیردولتی كه دارای مجوز وزارت آموزش و پرورش هستند، مشخص شود تا افراد برای ثبت نام ابتدا با این كد، هویت حقیقی مدارس و مراكز غیر دولتی را استعلام كنند.
وی در مورد لغو مراكز غیر دولتی متخلف نیز گفت: تاكنون گزارشی مبنی بر تخلف مراكز و مدارس غیردولتی دارای مجوز از آموزش و پرورش نداشته ایم و تخلفات مربوط به مراكز فاقد مجوز بوده است.
رئیس سازمان مدارس غیردولتی افزود: در این رابطه بر اساس نظر شورای سیاستگذاری مراكز غیردولتی، امسال 6 مدرسه منحل، دو مركز تعطیل موقت، دو مدرسه تعطیل موقت و در یك مورد نیز مدیر مدرسه توبیخ شده است.

* 10.18 درصد دانش‌آموزان كشور در مدارس غیردولتی تحصیل می‌كنند
رئیس سازمان مدارس و مراكز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش گفت: اكنون 10.18 درصد دانش آموزان معادل یك میلیون و 300 هزار نفر در مدارس غیردولتی تحصیل می كنند كه باید تا پایان سال 99 این رقم به 15 درصد برسد.

* آغاز آموزش از راه دور دانش‌آموزان زلزله‌زده
معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه به آغاز آموزش های الكترونیكی و آموزش از راه دور برای دانش آموزان سرپل ذهاب از دو روز گذشته اشاره كرد و اظهار داشت: اكنون چهار مدرسه ایرانیان خارج از كشور، چهار مدرسه در سرپل ذهاب و 6 مدرسه در استان البرز، زیر آموزش های آنلاین قرار دارند.

* توسعه كیفی مدارس غیر دولتی از طریق شفاف سازی عملكرد آموزشی
وی مهمترین ماموریت سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشاركت های مردمی و خانواده را بر اساس اسناد بالادستی، عملیاتی كردن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دانست و بیان داشت: مدرسه مهمترین بستر تحقق ماموریت ها و اهداف نظام تعلیم و تربیت است و باید زمینه رشد همه جانبه دانش آموزان فراهم شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه توسعه كیفی مدارس از طریق شفاف سازی عملكرد آموزشی را یكی از برنامه های مهم این سازمان برشمرد و گفت: دستورالعمل ارزیابی و نظارت بر عملكرد مدارس غیردولتی به تازگی ابلاغ شده و بر اساس آن مدارس در چهار سطح مورد ارزیابی قرار می گیرند.
زینی وند اضافه كرد: یكی از ایرادات به مدارس غیردولتی آن است كه این مدارس بیشتر به نتایج نهایی و ورود به كنكور توجه دارند اما ما تلاش داریم در طول مسیر آموزش، ارتقای كیفیت را دنبال كنیم.

* برای تمامی مدارس دوره متوسطه دوم، كارنامه صادر می كنیم
رئیس سازمان مدارس و مراكز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به صدور كارنامه برای مدارس دوره متوسطه دوم گفت: در این كارنامه عملكرد مدارس در جایگاه منطقه‌ای، استانی و ملی مشخص و میزان رشد آن در سال های 94 تا 96 بررسی شده است.
زینی وند ادامه داد: بر اساس این بررسی، رتبه اول پیشرفت عملكرد به استان سیستان و بلوچستان با شاخص رشد 19.21 درصد اختصاص دارد و استان های خراسان شمالی، زنجان، همدان، خراسان جنوبی و لرستان به ترتیب در جایگاه های بعدی قرار دارند و نكته حائز اهمیت اینكه مدارسی كه پیشرفت عملكرد داشته اند، لزوما مدارسی نبوده اند كه شهریه بسیار بالا دریافت می كنند.

* تدوین برنامه جامع فعالیت های پرورشی و فرهنگی مدارس غیردولتی
وی تدوین برنامه جامع فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی مدارس غیردولتی را از دیگر برنامه ها عنوان كرد و گفت: ساحت تربیت و پرورش از مهمترین رسالت های آموزش و پرورش است و وظیفه داریم زمینه دستیابی به مراحلی از حیات طیبه را برای دانش آموزان فراهم كنیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش اجرای دستورالعمل ارزیابی و نظارت بر مدارس غیردولتی را از دیگر برنامه های سازمان مدارس غیردولتی عنوان كرد و افزود: این دستورالعمل در قالب یك سامانه نرم افزاری به استانها ابلاغ شده كه بر اساس آن مدارس در چهار سطح درونی و خودارزیابی مدیر و موسس مدرسه، در سطح منطقه، استان و ستادی و ملی مورد ارزیابی قرار می گیرند.
زینی وند راه‌اندازی سامانه یكپارچه مالی را یكی دیگر از برنامه های جدید سازمان مدارس غیردولتی دانست و عنوان كرد: به كارگیری هرچه بیشتر سیستم های نرم افزاری و تعاملی و توسعه دولت الكترونیكی یك امر ضروری است.

* اطلاعات نیروهای خرید خدمات آموزشی در یك سامانه درج می شود
وی در خصوص انتقاداتی مبنی بر پرداخت نشدن به موقع حقوق و بیمه معلمان طرح خرید خدمات آموزشی نیز گفت: در این رابطه سامانه ای طراحی شده و تمامی اطلاعات این نیروها درج می شود تا مشكلات آنان برطرف شود.
رئیس سازمان مدارس و مراكز غیردولتی همچنین از راه اندازی سامانه جذب منابع مالی در آینده نزدیك خبر داد و ابراز امیدواری كرد با این اقدام و از طریق جذب سهم چهار درصد شهریه مدارس غیردولتی و درآمدهای مالی شاهد بهبود عملكرد این مدارس باشیم.
زینی وند یادآور شد: اكنون 10هزار معلم در یك هزار مدرسه در قالب طرح خرید خدمات آموزشی مشغول فعالیت هستند.

* 26 مدرسه هیات امنایی خلاف آئین نامه عمل كرده اند
وی به افزایش قارچ گونه مدارس هیات امنایی در گذشته و فدا شدن كیفیت به پای كمیت انتقاد كرد و گفت: به تازگی از 260 مدرسه هیات امنایی بازدید داشته ایم كه مشخص شد 26 مدرسه عملكرد خلاف آئین نامه داشته اند كه اگر این مدارس نتوانند مشكلات را رفع كنند به مدارس عادی تغییر وضعیت خواهند داد.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینكه قابل قبول نیست كه این مدارس هزینه های دریافتی از خانواده ها را برای دو شیفته كردن مدرسه صرف كنند، تصریح كرد: قرار بود مدارس هیات امنایی با كمك هیات امنا و اولیا برنامه های با كیفیت آموزشی و پرورشی داشته باشند.
زینی وند در خصوص نظارت بر شهریه مدارس غیردولتی و تخطی برخی مدارس نیز یادآور شد: قرار بود بر اساس میزان هزینه های تمام شده شهریه ها مشخص شود اما برخی مدارس تخلفاتی از الگوی شهریه داشته اند كه از مدیران مشاركت ها انتظار داریم در رعایت الگوی شهریه دقت لازم را داشته باشند.
وی با تاكید بر اینكه الگوی شهریه مدارس غیر دولتی باید سالانه به روز رسانی و متناسب با اقتضائات هر استان تعیین شود، اضافه كرد: امسال در الگوی جدید شهریه بر اساس ماده 15و 16 قانون، كارگروه‌های الگوی شهریه در هر استان تعیین خواهد شد.

* محدودیتی برای جذب بازماندگان از تحصیل با استفاده از آموزش الكترونیك نداریم
زینی وند ادامه داد: در بخش آموزش از راه دور و روش آموزش الكترونیك، هیچ گونه محدودیتی برای جذب بازماندگان از تحصیل نداریم و آمادگی كامل برای بازگرداندن افراد به چرخه تحصیل وجود دارد.
وی با اشاره به اینكه آئین نامه‌های اساسنامه سازمان مدارس غیردولتی در كمیسیون های فرعی و اصلی دولت تصویب شده و امید است هرچه سریعتر در هیات دولت نیز به تصویب برسد، گفت: یكی از این بندها قانون تاسیس دائمی شدن مدارس غیردولتی و ایجاد صندوق حمایت از توسعه مدارس غیردولتی است و قرار است بخشی از بیمه معلمان خرید خدمات آموزشی از طریق این صندوق پوشش داده شود كه اگر امسال بودجه ای برای آن مشخص نشود، به طور قطع با مشكل جدی مواجه خواهیم شد.
فراهنگ **1883 **1055
خبرنگار :مریم جلوداران**انتشار: زینب كارگر
۰ نفر