۹ آذر ۱۳۹۶، ۱۱:۱۹
کد خبر: 82747697
T T
۰ نفر

كار سخت و درآمد پایین رانندگان تاكسی در سنندج

۹ آذر ۱۳۹۶، ۱۱:۱۹
کد خبر: 82747697
كار سخت و درآمد پایین رانندگان تاكسی در سنندج

سنندج - ایرنا - عوامل متعددی از جمله تعداد زیاد تاكسی كه برخی معتقدند بیش از نیاز شهر سنندج است موجب شده رانندگان تاكسی علیرغم سختی كار درآمد پائین داشته و همزمان با مشكلات متعددی دست به گریبان باشند.

به گزارش ایرنا در كنار درآمدهای پایین این قشر با مشكلات دیگری نیز روبرو است كه برای بررسی وضعیت این حوزه به بررسی آن پرداخته و در گفت و گو با تنی چند از رانندگان تاكسی و اتوبوس در شهر سنندج جویای مشكلات آنها شده ایم.
یكی از رانندگان تاكسی می گوید: 75 دستگاه تاكسی در مسیری كه من كار می كنم مسافر جابجا می كنند كه به دلیل نبود نظارت از سوی ماموران تاكسیرانی و راهنمایی و رانندگی، مشكلات ترافیكی به وجود می آید.
نعمتی خواستار حمایت جدی سازمان تاكسیرانی از رانندگان تاكسی شد و گفت: این حمایت ها بیشتر از مسافركش های شخصی می شود در حالی كه ما انتظار داریم میان راهنمایی و رانندگی و سازمان تاكسیرانی هماهنگی لازم برای حمایت از رانندگان تاكسی وجود داشته باشد.
یكی دیگر از رانندگان تاكسی در سنندج درآمد روزانه خود را بین 250 تا 300 هزار ریال ذكر كرد و گفت: این میزان بسیار پایین و كفاف زندگی را نمی دهد.
به گفته حكیمی كرایه مسیری كه من كار می كنم نباید كمتر از 10 هزار ریال باشد تا برای راننده تاكسی صرفه اقتصادی داشته باشد.
وی حجم بالای ترافیك، زیاد شدن خودروهای شخصی و كم بودن مسافر در برخی مسیرها را از مشكلات رانندگان تاكسی برشمرد و افزود: تاكسیرانی تاكنون اقدامی برای ساماندهی رانندگان انجام نداده است.
یكی از رانندگان تاكسی با مدرك تحصیلی كارشناسی ارشد كه به دلیل بیكاری به مسافركشی رو آورده است هم گفت: در میدان انقلاب - نایسر كار می كنم اما درآمد تاكسی جوابگوی مخارج زندگی ام نیست.
عنایتی افزود: از كرایه تاكسی راضی نیستم و نرخ آن پایین است و از سوی دیگر تاكسی های ون هم اضافه شده كه هزینه كمتری نسبت به تاكسی ها می گیرد و این مشكلات رانندگان تاكسی را بیشتر كرده است.
وی ادامه داد: از تاكسیرانی انتظار دارم ایستگاه مسیر نایسر را مشخص كند و فكری برای شلوغی و ترافیك این مسیر كند.
یكی دیگر از رانندگان تاكسی به مشكلات دیگری نیز اشاره می كند و می گوید: بازرسی كه اینجا كار می كند جوان كم سن و سالی است، قانون را نمی شناسد با رانندگان مسن برخورد ناشایستی دارد و تنها مامور جریمه كردن است.
اسدی تاكید كرد: بازرس باید آشنایی كاملی با قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی داشته باشد و از میان بازنشستگان و دوره دیده های تاكسیرانی انتخاب شود.
وی گفت: تاكسی تلفنی ها در تمام مسیرها تردد می كنند اما تاكسی در هر مسیری نمی تواند تردد داشته باشد تاكسی های مسیری نمی توانند از سایر مسیرها عبور كند.
مدیرعامل تاكسیرانی سنندج هم به خبرنگار ایرنا گفت: سه هزار و 200 تاكسی در شهر سنندج فعالیت می كنند، تعداد 800 تاكسی در سنندج مازاد بر نیاز این شهر است و 850 تا 900 تاكسی در سنندج فرسوده محسوب می شود.
عرفان فتحی افزود: 725 نفر برای تعویض تاكسی های فرسوده و جایگزین كردن تاكسی نو ثبت نام كرده اند.
وی با اشاره به طرح از رده خارج كردن خودروهای فرسوده افزود: بر همین اساس از رده خارج كردن خودروهای فرسوده در دستور كار تاكسیرانی سنندج قرار گرفته است و تاكنون تعداد 503 تاكسی نو به متقاضیان تحویل و به ناوگان تاكسیرانی سنندج اضافه شده است.
وی نبود زیر ساخت ها و فعالیت خودروهای شخصی در شهر را مهمترین مشكلات تاكسیرانی عنوان كرد و ادامه داد: برنامه ریزی برای افزایش خطوط ویژه تاكسی ها بمنظور تردد آسان این خودروها ضروری است.
وی با اشاره به گله برخی رانندگان مبنی بر كم بودن كرایه تاكسی گفت: هر ساله نرخ كرایه تاكسی با توجه به هر منطقه و سطح درآمد مردم افزایش می یابد كه امسال نیز 17.5 درصد كرایه تاكسی ها افزایش یافت.
فتحی با اشاره به اینكه فعالیت خودروهای شخصی در ایستگاه ها امنیت شغلی رانندگان تاكسی را به خطر انداخته است افزود: نظارت بر فعالیت خودورهای شخصی وظیفه تاكسیرانی نیست بلكه راهنمایی رانندگی باید با آنها برخورد كند.
فتحی گفت: بیكاری زیاد است و تعداد زیادی به كار مسافركشی مشغولند كه فعالیت خودرو های شخصی سبب تضییع حقوق رانندگان تاكسی شده است.
وی نصب و راه اندازی كارت هوشمند الكترونیكی در دستگاه های تاكسی بمنظور پرداخت الكترونیكی و تحقق دولت الكترونیكی در میان شهروندان را یكی از دغدغه های تاكسیرانی عنوان كرد.
وی از تجهیز تاكسی های سنندج به سیستم الكترونیكی در آینده نزدیك خبر داد و گفت: هم اكنون سازمان تاكسیرانی در راستای تجهیز تاكسی ها به دستگاه الكترونیكی با چندین بانك مذاكره كرده است.
وی با بیان اینكه راه اندازی دستگاه الكترونیكی در تاكسی ها سبب سهولت در پرداخت كرایه و جلوگیری از انتقال و رد و بدل كردن پول می شود افزود: نصب دستگاه های الكترونیكی برای پرداخت وجه به این شیوه در تاكسی ها شاید بخشی از مشاجره رانندگان و مسافر را بر سر نداشتن پول خُرد به حداقل برسد.
وی با اشاره به اینكه بیمه رانندگان تاكسی سه سال به دلیل داشتن بدهی قطع شده است اظهار كرد: مشكل بیمه رانندگان یك مشكل كشوری است.
به گفته وی، رانندگانی كه 20 سال سابقه بیمه داشته اند مشكلی ندارند اما رانندگانی كه تازه وارد این حرفه شدند بیمه آنها قطع شده است.
وی افزود: هم اكنون اتحادیه تاكسیرانی كشور با سازمان تامین اجتماعی در حال رایزنی برای حل مشكل بیمه رانندگان است.
مدیركل تامین اجتماعی استان كردستان آمار بیمه تامین اجتماع رانندگان درون شهری استان كردستان تا پایان شهریور امسال را 21 هزار و 541 نفر عنوان كرد و گفت: این میزان بیمه شده 10.3 درصد حجم بیمه شدگان استان را تشكیل می دهد.
صلاح قریشی با بیان اینكه رانندگان از اقشار زحمت كش جامعه هستند گفت: سازمان تامین اجتماعی در راستای زیر پوشش قرار دادن بیمه‌ این افراد بر اساس تفاهم‌نامه‌ منعقد شده میان سازمان های تامین اجتماعی و هدفمندی یارانه‌ها سازمان تامین اجتماعی متعهد به بیمه رانندگان تاكسی است.
وی اظهار كرد: تامین اجتماعی در صورت تامین منابع لازم از سوی دولت، نسبت به اقشار مختلف جامعه از جمله رانندگان درون شهری، برون شهری و سایر اقشار كم ‌درآمد اقدام می‌كند.
وی افزود: از آنجایكه بیمه رانندگان در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها مشمول بخشودگی است و ثبت نام این گونه افراد منوط به ثبت نام از طریق تاكسیرانی و ارسال لیست افراد تائید شده توسط سازمان هدفمندی یارانه ها به سازمان و استان هاست، پذیرش آنها در چارچوب قانون بلامانع است.
وی با اشاره به اینكه بیش از 2 سال است كه لیست افراد از طریق سازمان هدفمندی یارانه ها به تامین اجتماعی ارسال نشده است گفت: این موضوع سبب عدم جذب افراد مذكور در سطح شعب كشور شده و بدیهی است در صورت ارسال لیست توسط سازمان هدفمندی یارانه ها هیچگونه منعی در سازمان تامین اجتماعی در خصوص جذب این افراد وجود ندارد.
وی ادامه داد: اگر بیمه شدگان خواهان شروع و یا ادامه بیمه پرداختی هستند تا زمان ارسال لیست می توانند ضمن پرداخت هزینه بیمه به ماخذ كامل از این نوع بیمه استفاده كنند.
وی افزود: لیست بیمه‌شدگان از سوی سازمان تاكسیرانی به سازمان تامین اجتماعی اعلام می‌شود و این سازمان نسبت به بیمه این افراد بر اساس همان لیست اقدام می‌كند.
به گفته وی، مشكلی برای تحت پوشش قرار دادن تاكسیرانان جدید نداریم و این امكان فراهم شده كه لیست رانندگانی كه آنها به شعبه‌های تامین اجتماعی داده شده، نسبت به برقراری بیمه خود اقدام كنند.
وی افزود: هم اكنون 11 هزار و 393 راننده برون شهری و هشت هزار و 136 راننده درون شهری در استان كردستان فعالیت می كنند.
109 واحد تاكسی تلفنی، 12 واحد آژانس بانوان، 56 واحد وانت تلفنی، 21 واحد پیك موتوری و تعداد 48 خطوط مسیری در سنندج فعالیت دارند.
به نظر می رسد دستگاه های مرتبط با این حوزه نیاز به برگزاری جلسات مشتركی برای رسیدگی به مشكلات رانندگان تاكسی در سنندج دارند تا به مشكلات این قشر كه به دلیل بیكاری بالای این شهر تعداد آنها بیشتر از استاندارد مدنظر است، رسیدگی كنند.
**خبرنگار: شیوا اردلان منش** انتشار: امید بهمنی
7352/6108