۱۳ آذر ۱۳۹۶، ۱۴:۰۰
کد خبر: 82752372
T T
۰ نفر
كردستان در مناسب سازي فضاهاي شهري براي معلولان وضعيت مطلوبي دارد

سنندج - ايرنا - مديركل بهزيستي كردستان گفت: با برنامه ريزي ها و فعاليت هاي انجام شده در 2 سال گذشته هم اكنون وضعيت فضاهاي شهري براي معلولان در شهرهاي اين استان وضعيت مطلوب دارد و رضايت بخش است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، صباح قريشي روز دوشنبه به مناسبت روز جهاني معلولان در نشست خبري اظهار كرد: يكي از مطالبات معلولان جامعه، مناسب سازي فضاهاي عمومي، ادارات، پارك ها و مراكز خدماتي و رفاهي است و در اين راستا فعاليت ها و اقدامات قابل توجهي در شهرهاي استان انجام شده است.
وي افزود: مناسب سازي فضاها براي تردد معلولان تنها وظيفه بهزيستي نيست بلكه يك وظيفه عمومي و همگاني است و ادارات و سازمان ها بايد در اين ارتباط احساس مسئوليت كرده و وظايف خود را انجام دهند.
مديركل بهزيستي كردستان تاكيد كرد: فعاليت ها و اقدامات بسيار خوبي در زمينه مناسب سازي محيط شهري در استان براي معلولان انجام شده و ساختمان هاي اداري و خدماتي كه امكان اصلاح براي تعبيه آسانسور و رمپ داشته اند، اصلاح شده اند.
قريشي يادآور شد: سال گذشته و براساس ارزيابي هاي انجام گرفته استان كردستان در زمينه مناسب سازي فضاهاي شهري براي معلولان استان دوم كشور بود و امسال در رتبه پنجم قرار دارد كه نشان مي دهد ديگر استان ها بسرعت در حال رفع مشكلات اين بخش هستند.
به گفته وي، هر چند كارها و فعاليت هاي زيادي در زمينه مناسب سازي فضاها و محيط شهري در استان انجام شده اما هنوز در اين بخش با چالش هايي روبرو هستيم كه رفع آنها نيازمند همكاري و حمايت ساير سازمان ها و ادارات است.
وي با تاكيد بر اينكه مناسب سازي فضاها بيش از هر چيز ديگري نيازمند فرهنگ سازي است، گفت: رسانه ها بخصوص رسانه ملي در اين عرصه بسيار تاثيرگذار هستند.
مديركل بهزيستي كردستان به موضوع استغال معلولان نيز اشاره كرد و افزود: براساس قانون بايد سه درصد از كل اشتغال ايجاد شده در ادارات و سازمان ها به معلولان اختصاص يابد كه اين امر سال گذشته در استان به طور كامل محقق شد.
به گفته وي سال گذشته 24 نفر از معلولان استان از اين سهميه استفاده كرده و تعدادي از آنان تبديل وضعيت و تعدادي نيز مستقيم در ادارات استخدام شدند.
قريشي به وضعيت مسكن معلولان نيز اشاره كرد و يادآور شد: در اين زمينه با اجراي طرح احداث مسكن براي 102 خانواده هاي دو معلولي و بيشتر تصميم به ساخت خانه گرفتيم كه 34 واحد مسكوني براي اين افراد ساخته و تحويل شد و 35 واحد ديگر نيز در آينده نزديك تحويل مي شود.
از يك ميليون و 603 هزار نفر جمعيت استان كردستان هم اكنون 23 هزار و 175 معلول داراي معلوليت هاي جسمي حركتي، ذهني، رواني، بينايي، شنوايي، صوت و گفتار و سالمند تحت پوشش سازمان بهزيستي هستند و از خدمات اين نهاد حمايتي بهره مند مي شوند.
12 آذر روز جهاني معلولان است.
خبرنگار: افسانه گلباغي ** انتشار: مجيد سليماني
7348/9102