134 نفر در شهرستان هاي كاشان و آران و بيدگل مبتلا به ايدز هستند

كاشان- ايرنا- معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني كاشان از ابتلاي 134 نفر در شهرستان هاي آران و بيدگل و كاشان به بيماري ايدز خبر داد.

دكتر 'سيد عليرضا مروجي' روز سه شنبه در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا بيان كرد: 93 درصد از افراد مبتلا به ايدز در كاشان و آران و بيدگل مرد و هفت درصد زن هستند و تا كنون نيز 29 نفر بر اثر ابتلا به اين بيماري جان خود را از دست دادند.
وي با بيان اينكه بيماري 23 نفر از مبتلايان به مراحل پيشرفته رسيده افزود: ميانگين سني مجموع بيماران مبتلا به ايدز در اين شهرستان ها 30 سال است و تنها سه نفر از آنها كمتر از 15 سال سن دارند.
معاون دانشگاه علوم پزشكي كاشان گفت: 35 درصد از مبتلايان به بيماري ايدز مجرد، 27 درصد متاهل، 18 درصد مطلقه و سه درصد بيوه هستند و 17 درصد نيز نامشخص است.
او اضافه كرد: 72 درصد از بيماران در اين شهرستان ها از راه تزريق با سرنگ آلوده مبتلا شدند كه ميانگين در كشور 68 درصد است.
دكتر مروجي عنوان كرد: 20 درصد از بيماران در اين منطقه از راه تماس جنسي مبتلا شدند و 2 درصد نيز نوزاداني هستند كه از طريق مادر به ويروس اچ آي وي آلوده شدند، در حالي كه ميانگين كشوري مبتلايان به ترتيب 18.5 و 1.5 درصد است.
وي بيان كرد: درصد مبتلايان به بيماري ايدز از طريق دريافت فرآوردهاي خوني در كاشان و آران و بيدگل همانند ساير نقاط كشور صفر است و علت ابتلاي هشت درصد از بيماران در اين شهرستان ها نامشخص مي باشد و ميانگين كشوري آن هم 11 درصد است.
معاون دانشگاه علوم پزشكي كاشان ادامه داد: 50 نفر از مبتلايان ايدز در اين منطقه به مركزهاي بهداشتي درماني مراجعه مستمر دارند و داروهاي خاص نيز به صورت رايگان در اختيار 33 نفر از آنها قرار مي گيرد.
او در ادامه با تاكيد بر اطلاع رساني، پيشگيري، تشخيص زودهنگام، درمان و حمايت از مبتلايان به ويروس اچ آي وي (HIV) گفت: آزمايش هاي غربالگري ايدز در دوره بارداري 2 بار به صورت رايگان انجام مي شود و تا كنون نيز سه نوزاد سالم از مادران مبتلا به بيماري ايدز به دنيا آمده است.
دكتر مروجي در ادامه تشريح كرد: ايدز بيماري ناشي از ورود ويروس اچ اي وي به بدن انسان است كه سيستم ايمني بدن فرد مبتلا را هدف قرار مي دهد و در نهايت افراد در اثر ابتلا به يكي از بيماري هاي عفوني به پايان زندگي نزديك مي شوند.
وي بيان كرد: رفتارهاي پرخطر جنسي محافظت نشده، استفاده از خون و فرآورده هاي خوني آلوده، انتقال از مادر به كودك، استفاده از سرنگ مشترك، لوازم پزشكي آلوده و هر ابزاري مانند تيغ آرايشگري، خال كوبي و حجامت مي تواند منجر به انتقال ويروس به بدن فرد سالم شود.
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني كاشان اضافه كرد: مركز مشاوره ايدز در خيابان امام خميني (ره) و مركز خدمات جامع سلامت گلابچي آماده پاسخگويي به پرسش هاي افراد، ارائه خدمات پيشگيري و مشاوره در زمينه ايدز به صورت رايگان و محرمانه مي باشد.
برخي پژوهش ها اچ. آي. وي. (HIV) را ويروسي معرفي مي كنند كه اوايل قرن بيستم ميلادي در غرب قاره آفريقا جهش يافت و پديد آمد اما بيماري ايدز نخستين بار سال ۱۹۸۱ از سوي مركز كنترل و پيشگيري بيماري (CDC) شناسايي شد.
اين بيماري از زمان كشف تا كنون جامعه ها و قشرهاي گوناگون را در نقاط مختلف جهان درگير خود كرده و از مسائل اقتصادي و فرهنگي گرفته تا روابط انساني مبتلايان و خانواده هاي آنها را تحت تاثير قرار داده است.
هشتم تا چهاردهم آذر هفته ملي طلاع رساني ايدز نامگذاري شده است.
شهرستان هاي كاشان و آران و بيدگل به ترتيب با 365 هزار نفر و 100 هزار نفر جمعيت در فاصله نزديك به 200 كيلومتري مركز استان اصفهان واقع هستند.
خبرنگار: يوسف صائب ** انتشاردهنده: محمد ملا حمزه زاده
6136/8123