«وحید اصفهانیان» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: آلودگی های موجود در كلانشهرها را باید از مبداء قطع كرد و نباید اجازه داد كه این آلودگی ها تولید شوند.
وی در خصوص تولید خودروهای برقی و هیبریدی در كشور، یادآوری كرد: اگر بخواهیم برق مورد نیاز شارژ این خودروها را با افزایش ظرفیت واحدهای نیروگاهی تامین كنیم، به دلیل پایین بودن بازدهی این واحدها در كشور آلایندگی ها تداوم خواهد داشت، اما اگر از محل دیگری تامین شود استفاده از خودروهای هیبریدی تا 30 درصد در كاهش مصرف سوخت و تا 60 درصد در كاهش آلودگی ها موثر خواهد بود.
اصفهانیان ادامه داد: مطابق بررسی های به عمل آمده، نزدیك به 30 درصد آلودگی های شهر تهران ناشی از تردد موتورسیكلت هاست و اگر بتوانیم فقط پیك های موتوری را برقی كنیم، این آلودگی ها تا 15 درصد كاهش خواهد یافت.
وی بیان داشت: حتی اگر همه خودروهای تهران را گازسوز كنیم، باز هم آلودگی ها ادامه خواهد داشت.
این استاد دانشگاه با اشاره به آغاز حركت هایی در این زمینه از سوی دولت، تصریح كرد: بزرگترین مشكل در مقوله خودروهای برقی و هیبریدی، مشخص نبودن متولی آن در كشور است، هرچند هیچ چاره ای جز حركت به سمت استفاده از خودروهای ذكر شده نداریم.
وی خاطرنشان كرد: با توجه به حجم سنگین ترافیك تهران، شاید استفاده از خودروهای هیبریدی چاره ساز نباشد و در این زمینه خودروهای برقی بهتر پاسخگو خواهد بود؛ این در حالی است كه تامین خودروهای برقی نیازمند زیرساخت لازم و به مراتب دشوارتر از خودروهای هیبریدی است.
اصفهانیان با تاكید بر اینكه باید این مسیر جدی گرفته شود، یكی از مشكلات فرآروی آن را تامین باتری عنوان كرد و خواستار آن شد تا دولت در صورت امكان به این مقوله نیز ورود كند.
وی با اشاره به برخی تجارب جهانی در این زمینه، اظهار داشت: دولت باید به اعطای برخی مشوق ها و تسهیلات برای تولید یا واردات خودروهای برقی و هیبریدی برای تشویق عامه مردم به استفاده از آنها اقدام كند.
دبیر علمی دهمین همایش موتورهای درون سوز و نفت همچنین خواستار تدوین استاندارد این خودروها شد و هشدار داد: در غیر این صورت واردات این خودروها به صورت افسار گسیخته و بدون نظارت انجام می شود و حتی در ارائه خدمات پس از فروش آنها مشكل ایجاد می شود.
پیشتر «منصور معظمی» رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در اظهار نظری اعلام كرده بود: تولید خودروهای برقی به تنهایی از سوی بنگاه های خودروسازی ممكن نیست و به دخالت و حمایت حاكمیت نیاز است.
به گزارش ایرنا، دهمین همایش موتورهای درون سوز و نفت 24 تا 26 بهمن ماه امسال در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار خواهد شد.
تدوین راهبرد سوخت و قوای محركه، سوخت های نوین و پاك، فناوری های نوین موتور، احتراق در موتورهای درون سوز و مهار آلایندگی ناشی از آن، دینامیك سیالات موتورهای درون سوز، صدا و ارتعاشات، مدیریت و تنظیم موتور، روانكاری، تطابق موتور با خودرو، علل خرابی و فرآیندهای بهبود قطعات و طراحی و ساخت موتورهای درون سوز و قطعات آن، از جمله محورهای اصلی این همایش است.
اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام : IRNAeco@
اقتصام* 3065 *2025
خبرنگار: محمد ملك دار *ناشر: لیلا جودی
در گفت و گو با ایرنا؛
یك استاد دانشگاه: خودروهای برقی و هیبریدی در ایران متولی مشخصی ندارد
۱۵ آذر ۱۳۹۶، ۸:۵۰
کد خبر:
82754352
تهران- ایرنا- یك استاد دانشگاه و دبیر علمی دهمین همایش موتورهای درون سوز و نفت گفت: بزرگترین مشكل تولید یا واردات خودروهای برقی و هیبریدی در ایران، مشخص نبودن متولی آن است.