۱۵ آذر ۱۳۹۶، ۱۳:۳۶
کد خبر: 82754604
T T
۰ نفر
نوید انتشار نخستین جلد دانشنامه استان در همایش فارس تاریخی

شیراز- ایرنا- نخستین همایش بین المللی تاریخی فرهنگی جنوب ایران (فارس تاریخی) روز چهارشنبه در شیراز گشایش یافت، همایشی كه در آن نوید انتشار نخستین جلد دانشنامه فارس در سال 97 داده شد.

به گزارش ایرنا، مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس روز چهارشنبه در آیین آغاز به كار همایش با بیان اینكه هویت ایرانی همه اقوام را حول خویش جمع كرده است، گفت: برای ملت‌ نامیده‌شدن هر مردمی برخورداری از شاخصه‌هایی همچون نژاد مشترك، زبان و مذهب ضروری است و ایران از تمام آنچه یك ملت می‌‌تواند داشته باشد، برخوردار است.
بهزاد مریدی با اشاره به پژوهش‌های صورت‌گرفته در چند سال اخیر درخصوص بررسی ژن‌های ایرانیان عنوان داشت: نتایج تحقیقات گوناگون بر واحد بودن خاستگاه ایرانیان صحه می‌گذارد و نشان می‌دهد همه ما از نژاد، مذهب و زبانی مشترك برخاسته‌ایم و بسیاری آداب ایران ریشه در یك مأوا دارند و نیز خاستگاه‌های گوناگونی همچون خاطرات جمعی مشترك ما را در كنار هم نگاه می‌دارد.
وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت انجام تحقیقات فارس‌پژوهی تأكید كرد.
** كمبود پژوهش‌های قابل استناد و معتبر درباره تاریخ فارس
دبیر علمی همایش فارس تاریخی نیز در این همایش با بیان اینكه تحقیق درباره ولایت‌های كهن ایران از برنامه‌های دیرین مركز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی است، گفت: پیشنهاد بررسی و تحقیق وسیع درباره تاریخ و فرهنگ ولایات و ایلات كهن ایران را به شادروان ایرج افشار نسبت داد.
سید صادق سجادی افزود: این پیشنهاد در چند كمیته تخصصی مورد مطالعه قرار گرفت و چندی بعد با تحقیق درباره تاریخ و فرهنگ آذربایجان آغاز شد.
وی همچنین به شكل‌گیری پژوهش‌هایی درباره كردستان اشاره كرد و عنوان داشت: تحقیق درباره فارس از سال‌ها پیش در دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی مطرح شد و این همایش به مثابه زمینه‌ای برای محققان فارس‌شناس یا كسانی به‌شمار می‌رود كه در زمینه‌های مختلف تاریخ و فرهنگ و ادب این سرزمین كهن و مهم فعالیت كرده‌اند.
دبیر علمی همایش فارس تاریخی با انتقاد از كمبود پژوهش‌های قابل استناد و معتبر درباره تاریخ فارس گفت: با وجود اهمیت بی‌مانند این خطه در تاریخ سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در قیاس با بعضی سرزمین‌های كهن مثل خراسان، هنوز پژوهش‌هایی مهم صورت نگرفته است و این در حالی است كه فارس موطن گویش‌های كهن ایرانی و گهواره نویسندگان طراز اول ایرانی است و به لحاظ سیاسی یكی از قلب‌های ایران به‌شمار می‌رود.
سجادی با بیان اینكه مركز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی آمادگی دارد تحقیقات فارس‌شناسی را جذب و منتشر كند، خاطرنشان كرد:مقالات بسیاری برای این همایش به دبیرخانه ارسال شد كه این موضوع نشان‌دهنده علاقه‌مندی محققان به پژوهش درخصوص فارس است.
وی همچنین هدف از این همایش را بیدار كردن توانایی بالقوه پژوهشگران حوزه تاریخ خطه فارس عنوان كرد.
** نوید انتشار نخستین جلد دانشنامه فارس
دبیر اجرایی همایش بین‌المللی تاریخی‌فرهنگی جنوب ایران نیز طی سخنانی برگزاری همایش فارس تاریخی را پیرو تصمیم دایرةالمعارف بزرگ اسلامی درباره پژوهش درباره نقاط گوناگون ایران دانست.
مجید دهقانی خاطرنشان كرد این همایش از بهمن‌ماه 1395 كلید خورده است و مهلت ارسال چكیده و اصل مقالات تا 25 شهریور 96 ادامه یافت.
وی با اشاره به اینكه 300 مقاله به این همایش ارسال شده است، گفت: از این تعداد 85 مقاله پذیرفته شد كه بیشتر آن‌ها به قلم اعضای هیات علمی در حوزه باستان‌شناسی و تاریخ اسلام، زبان‌های ایران باستان، گویش‌شناسی و فرهنگ عامه بوده است.
وی به ضعف پژوهش در حوزه فارس‌شناسی اشاره و خاطرنشان كرد: این ضعف در وهله اول گریبان دانشگاه شیراز و بخش تاریخ این دانشگاه را می‌گیرد؛ زیرا برگزاری چنین همایش‌هایی و دعوت وحمایت از محققان و پژوهشگران بر اولیای اجرایی شهر واجب است كه تا امروز محقق نشده است.
دهقانی نبود دانش‌نامه موثق درباره فارس و جنوب كشور را فقدانی برای فارس‌شناسی عنوان كرد و بیان داشت: تا امروز به معنای واقعی دانشنامه علمی درخصوص فارس وجود نداشته است؛ اما این مهم توسط دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی آغاز شده و تاكنون 14هزار مدخل نوشته شده است كه حرف الف آن در سال آتی آماده چاپ می‌شود.
نخستین همایش بین‌المللی تاریخی‌فرهنگی جنوب ایران (فارس تاریخی) به مدت دو روز با حضور برجسته‌ترین اساتید و پژوهشگرانی از داخل و خارج كشور در تالار حافظ شیراز در حال برگزاری است.
این همایش به بررسی تاریخ فارس از دوران پارینه‌سنگی تا عصر حاضر در حوزه‌های تاریخ و جغرافیا، باستان‌شناسی، ادبیات، زبان و فرهنگ مردم، هنر، معماری و علوم در محدوده جغرافیایی فارس تاریخی و خلیج فارس(فارس تاریخی شامل استان‌های فارس، هرمزگان، كهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، برخی جزایر و بنادر شمالی و جنوبی خلیج فارس) می‌پردازد.
در همایش بین المللی تاریخی فرهنگی جنوب ایران كه به همت مركز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی (مركز پژوهش‌های ایرانی و اسلامی) در حال برگزاری است، قرار است از دكتر احمد اقتداری و دكتر عبدالمجید ارفعی استادان بزرگ ایران‌شناسی تجلیل شود.
2027
خبرنگار: سیده سمیرا متین نژاد ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی