۱۷ آذر ۱۳۹۶، ۸:۰۹
کد خبر: 82755987
T T
۰ نفر
عشق به طبيعت، حلقه مفقوده اخلاق محيط زيستي

تهران- ايرنا- ايده پرداز مدارس طبيعت در كشور گفت: عشق و علاقه به محيط زيست را در كودكان خود شكل نداده ايم و اين حلقه مفقوده اخلاق محيط زيستي است.

به گزارش خبرنگار علمي ايرنا، عبدالحسين وهاب زاده ضمن تاكيد بر اهميت شكل گيري عشق و علاقه همزمان با افزايش آگاهي، اظهار كرد: اصولا اگر عشق و علاقه شكل نگيرد آگاهي به تنهايي كاري از پيش نخواهد برد.
وهاب زاده كه در نشست تخصصي 'ريشه هاي امر اخلاقي و طبيعت' در كنگره بين المللي اخلاق در علوم و فناوري سخن مي گفت، با اشاره به نقش اخلاق در حفظ محيط زيست گفت: اخلاق از منظر زيست شناسي به مثابه ساز و كار حياتي است كه از زماني معين در فرايند تعامل موجودات زنده ظاهر شده است.
استاد دانشگاه اطهار كرد؛ اين يك امر قديم نيست بلكه يك امر حادث است و اخلاق به عنوان يك ابزار و تدبير تعاملي ارتباط فرد را با زيستگاه برقرار مي كند كه نظمي دارد و تكامل مي يابد.
وي ادامه داد: البته با تغيير شرايط بيروني آموزه هاي اخلاقي هم بايد تغيير كند، اگر اينها را در نظر نگيريم نمي توانيم از اخلاق به خوبي استفاده كنيم.
وهاب زاده افزود: بحث ديگر اينكه اخلاق دروني شده نظام هاي كنترلي بيروني است ، يعني در بيرون پليس و قانون داريم كه سامان جامعه را پيش مي برند كه به مرور اين شيوه نظم در انسان ها دروني مي شود و وقتي اين اتفاق افتاد با يك نگاه اخلاقي آنها را بدون حضور پليس رعايت مي كند.
وي ادامه داد: اما اين تا زماني است كه نظام بيروني وجود داشته باشد و اگر به هر دليلي نظام بيروني ضعيف شود، اخلاق به تنهايي نمي تواند اين راه را ادامه دهد.
وي تاكيد كرد: اخلاق دير مي آيد و زود مي رود؛ اگر نظام كنترلي بيروني وجود نداشته باشد پايدار نخواهد بود، به همين دليل است كه در جهان امروز زياد موعظه اخلاق ما را به جايي نمي رساند .
وهاب زاده اظهار كرد: اخلاق نمي تواند اين همه بار سامان دادن جامعه را به تنهايي به دوش بكشد، بهتر است ما ار نظام هاي مهندسي اجتماعي و ابزارها و مسايل علمي استفاده كنيم.
وهاب زاده افزود: علاوه بر تدابير علمي ، ايجاد و پرورش عشق و انگيزه نسبت به همنوع و طبيعت مي تواند راهگشا باشد و اين عشق در بزرگسالي شكل نمي گيرد، به دليل علمي، عشق در كودكي شكل مي گيرد و اگر اين موجود در محيط بيرون با ديگر كودكان و محيط طبيعي باشد، مي تواند هم نسبت به طبيعت و هم همنوع خود علاقه پيدا كند.
وي تاكيد كرد: اين علاقه در بزرگسالي مي تواند از آن فرد يك انسان متعهد و علاقه مند بسازد و حالا اگر آگاهي نيز به آن اضافه شود مي تواند يك شهروند شايسته زمين باشد.
وي به ايجاد مدارس طبيعت در كشور اشاره كرد و گفت: هدف از ايجاد آنها، در شرايط امروزي كه نه حياط بزرگ و نه محله اي داريم وحضور كودكان فقط در چهارديواري منازل خلاصه شده، مي تواند مفيد باشد و جاي خالي نبود فضاي باز را بگيرد.
وهاب زاده اظهار كرد: كودكان ما يا زنداني آپارتمان ها هستند و يا وقت خود را در كلاس هاي محتلف مي گذرانند ، تماس آنها با ديگر كودكان در حد يك رقيب و همكلاسي است ، چنين موجودي كه كودك ديگري را رقيب خود ببيند و با حيوان و گياه تعاملي نداشته باشد در آينده نه مي تواند با همنوعان خود رابطه همواري داشته باشد و نه مي تواند عشق و علاقه اي به طبيعت داشته باشد تا از آنها محافظت كند.
وي افزود: در واقع با زنداني كردن فرزندان خود در كلاس هاي مختلف و محيط هاي محصور يك معامله دو سر باخت كرده ايم، از يك سو طبيعت را مي بازيم و از سوي ديگر نسل معيوبي بار مي آوريم.
وهاب زاده تصريح كرد: بنابراين اگر فرزندان خود را در كودكي در نيابيم در بزرگسالي هر چقدر هم بر طبل اخلاق بكوبيم نتيجه اي نخواهد داشت.
وي گفت: پيشنهاد من اين است كه بچه ها بايد از اين كلاس هاي ناخواسته آزاد شوند، در محيط هاي طبيعي با كودكان ديگر بازي كنند و در اين بازي هاي خودانگيخته است كه عشق به همنوع ، سرزمين و طبيعت شكل مي گيرد و وقتي اين اتفاق افتاد مي توانيم در سنين بالاتر به آنها اموزش دهيم تا نسبت به حفظ محيط زيست خود متعهد شوند.
وهاب زاده تاكيد كرد: آموزش و آگاهي بعد از ايجاد عشق و علاقه موثر است اگر قبل از آن باشد هيچ نتيجه اي نخواهد داشت.
به گزارش روز جمعه خبرنگار ايرنا، نخستين كنگره بين المللي اخلاق در علوم و فناوري با شعار ' اخلاق براي همه ، علم براي توسعه' در ٦ محور مباني و مبادي اخلاق در علوم و فناوري، اخلاق حرفه اي در علوم و فناوري، اخلاق در مديريت علوم و فناوري، اخلاق در علوم و فناوري و سياست عمومي، اخلاق در علوم و فناوري نوين و اخلاق و محيط زيست ١٣ تا ١٦اذر در مركر همايش هاي كتابخانه ملي برپا شد.
علمي ٩٠١٤ ** 1569
خبرنگار: كيميا عبدالله پور ** انتشار: علي حبيبي
براي اطلاع از اخبار متنوع علمي و فناوري، با كانال علمي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
irnaelm@
ttps://telegram.me
۰ نفر