۱۸ آذر ۱۳۹۶، ۱۳:۰۸
کد خبر: 82757228
T T
۰ نفر
گروه «كُهن» در تالار رودكي به صحنه مي‌رود/ سه كنسرت با يك بليت

تهران- ايرنا- گروه «كُهن» به سرپرستي و آهنگسازي كاميار فانيان در قالب برنامه هاي دومين جشنواره موسيقي كلاسيك ايراني، اجراي خود را در تالار رودكي روي صحنه مي‌برد.

به گزارش روز شنبه ايرنا از روابط عمومي گروه «كُهن»، اين گروه به سرپرستي و آهنگسازي كاميار فانيان 23 آذر 1396 در تالار رودكي تهران به اجراي موسيقي دستگاهي ايران مي‌پردازد.
اين كنسرت شامل اجراي ساخته‌هاي كاميار فانيان در آواز «بيات اصفهان» است، پارسا حسندُخت - آواز، جاويد ابراهيم پور - نوازنده ني و سجاد منصوري نوازنده تنبك هنرمنداني هستند كه تركيب گروه «كُهن» را به همراه كاميار فانيان تشكيل مي‌دهند.
پيش‌درآمد با ريتم هفت‌تايي، تصنيف «شمع و پروانه» با شعري از سعدي، تصنيف «خاموشي نزديك» با شعري از محمدرضا شفيعي كدكني، «ذوق رندان» با شعري از شاه نعمت‌الله ولي، تصنيف «مست و ملنگ» با شعري از امير عاملي و تصنيف «سمن بويان» با شعري از حافظ، قطعه‌هايي هستند كه در اين برنامه و در مدت 50 دقيقه اجرا مي‌شود.
كنسرت گروه «كُهن» در قالب دومين جشنواره موسيقي كلاسيك ايراني برگزار مي‌شود و سانسي كه براي اين اجرا در نظر گرفته شده، شامل دو برنامه‌ ديگر هم خواهد بود به اين ترتيب كه در تاريخ 23 آذر 1396 از ساعت 21 در تالار رودكي، ابتدا هادي منتظري به تك‌نوازي كمانچه مي‌پردازد و بعد از آن سيدرضا طباطبايي با دو نوازنده ديگر آواز مكتب «اصفهان» را ارائه مي‌دهد و پايان بخش اين سانس اجراي گروه كُهن است.
كساني كه بليت‌هاي سانس ساعت 21 در روز 23 آذر 1396 را خريداري مي‌كنند، مي‌توانند در كنار اجراي گروه كُهن، اجراي هادي منتظري و اجراي سيد‌رضا طباطبايي و گروهش را هم ببينند.
كاميار فانيان متخصص و پژوهشگر موسيقي نواحي ايران است كه طي ساليان بسياري به بررسي نوازندگي دوتار در شرق خراسان، شمال خراسان، موسيقي تركمن تنبور منطقه گوران و همچنين جمع آوري صوتي و تصويري سازهاي بادي ايران چون قشمه، سرنا، كرنا، دوزله، شمشال و جفتي پرداخته است.
او از سال 1380 گروه موسيقي خود را به نام شهرآشوب بنيان نهاد و سپس به دليل مشابهت اسمي اين گروه نام آن را به «كُهن» تغيير داد.
در طي اين سال‌ها اجراهاي اين گروه به دو بخش موسيقيايي ايراني و مقامي تقسيم مي‌شد كه طي هر اجرا موسيقي نواحي مختلف چون سُرناي تربت جام، عاشيقي آذربايجان، تنبور منطقه گوران، دوتار تركمني، دو تار شمال خراسان و دو تار شرق خراسان در يك بخش و موسيقي ايراني كه شامل ساخته‌هاي فانيان بود در بخش ديگر اجرا مي‌شد.
موسيقي كه فانيان توليد مي‌كند از نظر موتيف‌هاي ريتميك و حركات ملوديك فضاي متفاوت از آنچه در موسيقي ايراني شنيده مي‌شود را در ذهن مخاطب ايجاد مي‌كند.
دومين جشنوارۀ موسيقي كلاسيك ايراني با حمايت دفتر موسيقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و همراهي خانۀ موسيقي ايران، انجمن موسيقي ايران، مؤسسۀ فرهنگي هنري سازآواز و بنياد رودكي از 17 تا 24 آذرماه در تالار رودكي برگزار خواهد شد.
فراهنگ **1085**1055
دريافت كننده : ناهيد پورمند**انتشار: زينب كارگر
۰ نفر