۲۰ آذر ۱۳۹۶، ۱۰:۳۰
کد خبر: 82759344
T T
۰ نفر
هنر انقلاب و دفاع مقدس سفارشی نیست

تهران - ایرنا - سه هنرمند پیشكسوت عرصه هنرهای تجسمی كشور، هنر انقلاب و دفاع مقدس را امری سفارش ناپذیر، فطری و باورمند توصیف كردند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، نشست تخصصی كاركردها و فرصت های هنرهای تجسمی دفاع مقدس در توسعه فرهنگ مقاومت به میزبانی خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) و با حضور حبیب اله صادقی هنرمند نقاش و تصویر ساز، علیرضا قادری هنرمند كاریكاتوریست و سید هاشمی شهركی هنرمند عكاس برگزار شد.
حبیب اله صادقی هنرمند نقاش و تصویرگر در این نشست با اشاره به كاركرد فرهنگ و هنرهای عاشورایی در هنرهای تجسمی اظهار داشت: ویژگی هنر انقلاب و دفاع مقدس سفارشی نبودن آثار بود كه بر اساس خویشتن فرمانی، فطری و باور مندانه اثر خلق می شد.
وی گفت: حتی بخشی از نقدهای اجتماعی را بچه های انقلاب كه از یاران امام(ره) بودند، به عنوان چشم های بینا دنبال و مراقبت می كردند و هر كجا آسیبی می دیدند كه با ارزش های دینی تضاد داشت، نقد می كردند.
این هنرمند نقاش با اشاره به دوران دفاع مقدس گفت: دفاع مقدس فرصتی بود تا در معرض تابش انسان های خداجو و مردانی كه همه وجودشان دفاع از غیرت اسلام بود قرار بگیریم.
وی افزود: پس از آمدن امام(ره) كسانی بودند كه به اندیشه های دینی وفادار بودند و در دوران انقلاب اسلامی دو جریان شهید مطهری و شهید شریعتی به صورت حقیقت یاب عمل می كردند.
صادقی ادامه داد: هنرمندان نسل اول انقلاب از ابتدا بر این موضوع مصمم ایستادند كه بیانگرانه مولفه های فرهنگی كه مد امام(ره) بود را در نهضت جستجو كنند.
این هنرمند تصویرگر افزود: هنر اجتماعی كه هنرمندان انقلاب دنبال كردند از اول به صورت مشروع سعی داشت تا شریعت و عرفان علوی و دینی را مستقر كنند و بدنبال نشانه ها و یافته های تصویری بدنبال این بودیم در یك دوره صورت دینی خود را ارتقا دهیم.
وی با بیان اینكه قیام كربلا از مترادفات دفاع مقدس است، گفت: هنر عاشورایی بازگشت به خویشتن، بازشناسی تصویری، شاعرانه و عاشقانه از كربلا است و اندیشه كه امام(ره) در پیامی به نسل جوان می دهد كه این پیام را در هنر دفاع مقدس داریم.
صادقی افزود: ما واقعه اربعین را داریم هنرمندان ما در طول مسیر به خلق اثر می پردازند، این سرعت حوادث به قدری وسیع است كه ضرورت مطالعه و مطالبه اجتماعی است.

** در دوران انقلاب اسلامی عكاسان خود را باور كردند
در ادامه این نشست سید عباس میرهاشمی شهركی هنرمند عكاس اظهار داشت: در دوران انقلاب اسلامی عكاسان خود را باور كردند و برد و نفوذ عكاسی را تا حدی شناختند.
وی ادامه داد: موضوع دفاع مقدس مربوط به یك روز و هفته و مناسبت یا حوزه خاص نبود بلكه عین زندگی مردم است كه باید آن را نگاه و كنكاش و این موضوع را تفهیمی بیان كنیم.
این هنرمند عكاس با اشاره به ویژگی عكس های دفاع مقدس گفت: برای پرداختن به این موضوع باید چند سرفصل قرار دهیم و توجه كنیم و در كنار توجه به این سرفصل ها و شكافتن به آن می توانیم این ویژگی ها را استخراج كنیم و شكل بیان به آن دهیم.
وی گفت: نه تنها در حوزه عكس و هنر، در هر موضوعی و رشته ای باید كار كنیم و چرایی و چگونگی واقعه را بررسی كنیم كه باید دنیای عكاسی و عكاسان را در زمان خود بشناسیم و قیاس كنیم كه می تواند درسهای بزرگی به جامعه ما بدهد.
این عكاس پیشكسوت ادامه داد: عكاسان ما در دوره انقلاب و در سال 57 تازه خود را شناختند و به باور رسیدند كه ایران كانون توجه شد و به واسطه اینكه كانون توجه شد اینها به خود باوری رسیدند كه حالا می توانند عكس بگیرند و در نشریات مختلف ارائه كنند.
هاشمی شهركی افزود: در دوران دفاع مقدس سه دسته وارد عكاسی شدند، دسته اول كسانی بودند كه با تجربه قبلی وارد عكاسی شدند و با همان تجربه، دوران دفاع مقدس را عكاسی كردند كه از ویژگی این عكس ها دارا بودن تركیب بندی قوی، شناخت لحظه خوب و مبتنی بر نگاه قابل قبول است.
وی ادامه داد: دسته دوم عكاسانی بودند كه همزمان با جنگ عكاسی را شروع كردند و می توان گفت كه ویژگی صرفا به جهت عكاسی و علم آن نیست بلكه به وجود افراد بازمی گردد و این عكس ها صمیمت بیشتری دارد كه عمدتا در منطقه و همراه رزمندگان و فیگور واقعی بودند و تغییر حالت نداشت و این عكاسان تركیب بندی را دنبال نمی كردند، بیشتر ثبت لحظه اهمیت داشت و عكس ها دارای اطلاعات قوی بود.
رئیس انجمن عكاسان دفاع مقدس افزود: دسته سوم عكاسانی بودند كه با دوربین های خانگی عكاسی می كردند و همه جا حضور داشتند كه عمدتا عكس های یادگاری می گرفتند.
هاشمی شهركی ادامه داد: اگر به جنگ عین زندگی نگاه كنیم با هر نوع نگاه و تفكر و پیش بینی می توانیم اثر تولید و موضوع استخراج كنیم.
علیرضا قادری هنرمند كاریكاتوریست نیز در این نشست گفت: هنرمند باید پیام رسان آینده باشد. اكنون تاریخ انقلاب در شرف فراموشی است و بدنبال این هستیم كه تحریف صورت نگیرد و امام(ره) را همان گونه كه بود نشان دهیم.
فراهنگ ** 9338 ** خبرنگار: صدیقه بهارلو * انتشار: امید غیاثوند
۰ نفر