۲۰ آذر ۱۳۹۶، ۱۶:۲۹
کد خبر: 82759962
T T
۰ نفر

ثبت هنر كُلش بافي قزوين در فهرست آثار ملي كشور

۲۰ آذر ۱۳۹۶، ۱۶:۲۹
کد خبر: 82759962
ثبت هنر كُلش بافي قزوين در فهرست آثار ملي كشور

قزوين-ايرنا- مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري قزوين از ثبت پرونده ميراث ناملموس هنر كُلش بافي استـان قزوين در فهرست آثار ملي كشور خبر داد.

به گزارش ايرنا به نقل از روابط عمومي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان قزوين ،محمدعلي حضرتي روز دوشنبه گفت: اين هنر شامل دست بافته‌هايي با ساقه هاي گندم مي باشد كه داراي كاربري هاي مختلف بويژه حمل و نقل و نگهداري انواع مواد غذايي و ميوه ها است.
اين مسئول همچنين گفت: رشته كلش بافي در بسياري از روستاها و شهرهاي شهرستان تاكستان به علت وجود باغ هاي فراوان انگور و كاربرد فراوان آن در فصل برداشت در بين زنان اين منطقه بسيار پر طرفدار بوده است اما در حال حاضر از بين بافندگان فراوان اين رشته، تنها چند بانوي پيشكسوت اين هنر را زنده نگه داشته و به توليد آن اشتغال دارند.
حضرتي با اشاره به روند تاريخي اين هنر، گفت: با توجه به نتايج حاصل از كاوش‎هاي باستان‎شناسي، در هزاره هفتم و ششم پيش از ميلاد كه هنوز چرخ سفالگري ابداع نشده بود، سفالگران از سبدها به عنوان قالب براي شكل‌دهي به ظروف سفالي استفاده مي‌كرده‌اند.
وي اظهار كرد: زماني كه گِل سفال هنوز خيس و مرطوب است آنرا با توجه به شكل سبد، حالت ‌داده و قبل از خشك شدن ظرف گلي، سبد را از آن جدا مي‌كرده‌اند كه اثر طرح سبد بر روي سطح ظرف سفالي باقي مي‎‌ماند و يكي از راه‌هاي بازشناسي شيوه‌هاي سبدبافي در دوران باستان طرح‌هاي به‌جا مانده در روي سفال است.
حضرتي گفت: اين آثاردر محوطه چهاربنه (سگزآباد) كه قدمت آن به 6 تا پنج هزار و 200 سال قبل از ميلاد تاريخ ‌گذاري شده شناسايي شده است.
اين مسئول،حفاظت از اين هنر را ضروري دانست و گفت: با رشد شهرنشيني و پيشرفت فناوري علاوه بر رفاه و توسعه، آسيب‌هاي بسياري به حوزه ميراث معنوي و ناملموس وارد شده است كه كم رنگ شدن آيين‌ها، سنت‌ها و رسوم متنوع و كهن از جمله آنها است.
وي با اشاره به وضعيت كنوني و احياي اين هنر اصيل تصريح كرد: در حال حاضر هنر كُلش‌بافي در شهرستان تاكستان (شهر تاكستان، شهر نرجه و روستاي ديال آباد) وجود دارد اما رونق و اعتبار گذشته خود را به دليل صنعتي شدن اقلام حمل و نقل(سبد پلاستيكي و سبد چوبي) از دست داده است.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري قزوين، خلاقيت، اصالت، ارزش و توليد گروهي را از جمله شاخص‌هاي اين هنر خواند و يادآور شد: براي‌ پيشرفت‌ اين‌ رشته هنري، هنرمندان آن نياز به‌ حمايت‌ دارند.
حضرتي، شناسايي هنرمندان فعال اين رشته و تهيه كارت شناسايي براي آنان، ترغيب هنرمندان فعال اين هنر به فعاليت و توليد بيشتر و حمايت‌هاي مادي و معنوي به آنان از جمله فروش محصولاتشان در فروشگاه‌هاي صنايع دستي و آموزش به علاقه مندان را از راه هاي حفظ و توسعه اين هنر دانست.
مهارت كلش بافي به عنوان يك هنر دستي و سنتي قديمي و اصيل است كه با ساقه‌هاي گندم در اندازه‌هاي مختلف با مهارت خاص و خلاقيت بافندگان تهيه مي‌شود.
اين هنر در استان قزوين بيشتر مربوط به شهرستان تاكستان است.
كلاه و سبد حمل و نقل و نگهداري نان و ميوه از مهم ترين محصولات مربوط به هنر كلش بافي به شمار مي رود.
7389*3013
خبرنگار نسرين رحيمي**انتشار دهنده: رضا اولادي