۲۰ آذر ۱۳۹۶، ۱۷:۲۴
کد خبر: 82760031
T T
۰ نفر
٦٧ اثر به بخش نهايي يازدهمين جشنواره سراسري داستان بانه راه يافت

سنندج - ايرنا - دبير اجرايي يازدهمين جشنواره سراسري داستان بانه گفت: يك هزار و ٦٨ اثر به دو زبان كُردي و فارسي به دبيرخانه اين جشنواره ارسال شده كه بعد از انتخاب آثار توسط هيات بازخوان، ٦٧ اثر به بخش نهايي اين دوره از جشنواره راه يافتند.

به گزارش ايرنا از روابط عمومي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي كردستان، محمد صديق كريم پور روز دوشنبه افزود: يازدهمين جشنواره سراسري داستان بانه به 2 زبان فارسي و كُردي در بخش هاي داستان، داستان كودكان، نوجوانان و وتار برگزار مي‌شود.
وي اظهار كرد: بعد از اعلام نظر هيات داوران و بازخوان جشنواره ٦٠ اثر در بخش داستان كُردي و فارسي، ٦ مقاله و هفت اثر در بخش ادبيات كودك و نوجوان در اين دوره از جشنواره با هم رقابت مي كنند.
كريم پور يكي از بزرگترين هدف هاي اين جشنواره را ايجاد پلي محكم بين ادبيات فارسي و كُردي اعلام كرد و يادآور شد: بخش اصلي جشنواره داستان و بخش مقاله و ادبيات كودك و نوجوان به عنوان بخش جانبي مدنظر است.
وي تجليل از شخصيت‌هاي برجسته داستان نويسي را يكي از برنامه‌هاي جشنواره امسال اعلام كرد و گفت: در اين جشنواره از فتاح اميري بخاطر خدمات ارزشمندش به داستان و رمان كُردي و از حسين ميرعابديني بخاطر خدماتش به ادبيات فارسي تجليل مي ‌شود.
به گفته وي، در جشنواره‌هاي قبلي، رمان نويسان برجسته ادبيات فارسي و كردي سراسر كشور شركت داشتند كه امسال هم شخصيت‌ها و نويسنده‌هاي بزرگ داخلي و خارجي براي حضور در جشنواره دعوت شده اند.
دبير اجرايي جشنواره سراسري داستان بانه بررسي ادبيات داستاني كشور در بطن اجراي جشنواره داستان و تبادل آرا در اين خصوص، تشويق داستان نويسان به ارائه آثارشان، ايجاد فرصتي براي ظهور و نمو خلاقيت هايي كه مجال بروز پيدا نكرده اند، كشف استعدادهاي ادب داستان و معرفي برترين هاي اين عرصه و برخورد با اثر به عنوان يك ارزش را از جمله اهداف كلي يازدهمين جشنواره سراسري داستان بانه برشمرد.
كريم پور ادامه داد: تلاش براي تقويت نكات قوت داستاني و انعكاس آن، بازنگري آثار وسعي در جبران نقاط ضعف موجود و لزوم نگرش جامع بينانه براي برآورد كردن خسارت و شناخت آسيب هاي وارده به ادبيات داستاني كشور علي الخصوص داستان كُردي از ديگر اهداف برگزاري اين جشنواره است.
وي همچنين فراهم نمودن زمينه اي در اين مقطع از زمان و غنيمت شمردن آن براي ايجاد گفتمان كُردي، بهره گيري كافي از گفت و گو ها، مصاحبه ها و نشست هاي اساتيد پيشكسوت در بطن جشنواره در جهت انتقال تجربيات و نظرات و معلومات شان به نسل نو هنرمنداني كه تازه پا به عرصه اين هنر نهاده اند، اعلام حسن نيت نمايندگان ادبي اين خطه به همه اقوام ايراني در راستاي همكاري و نفي هرگونه سياست و جناح گرايي در ادبيات و هنر را از ديگر اهدافي ذكر كرد كه جشنواره داستان بانه در راستاي آن برگزار مي شود.
وي در خصوص داوران و هيات بازخوان اين دوره از جشنواره گفت: محمد رحيميان، ناصر يزداني و اميد رحماني بازخوان جشنواره در بخش ادبيات داستان فارسي و همچنين در بخش ادبيات داستان كُردي مراد اعظمي، امجد غلامي و محمدصديق كريم پور داستان ها را بازخواني و داوري اوليه كردند.
كريم پور اضافه كرد: در بخش مقالات مسعود بيننده، فواد جهاني و فريا يونسي و در بخش ادبيات كودك و نوجوان، نسرين جعفري و ليلا صالحي و شريف محمدي داستان ها را بازخواني و داوري كرده اند.
يازدهمين جشنواره سراسري داستان بانه 21 تا 23 آذر به دبيري جلال قلعه شاخاني در مجتمع فرهنگي ارشاد بانه برگزار مي شود.
دريافت و تنظيم: اميد بهمني ** انتشار: مجيد سليماني
6108/9102