دكتر عبدالرسول همتي چهارشنبه در گفت و گو با ايرنا اعلام كرد:علل مرگ ومير در كشور از الگوي واحدي تبعيت مي كند كه براساس آن بيماريهاي قلبي عروقي در درجه نخست، سوانح ترافيكي و جادهاي در رتبه دوم و انواع سرطان در مقام سومين عامل مرگ ومير ايرانيان است.
همتي با اشاره به رتبه نخست استان فارس در تلفات جاده اي در سال هاي اخيرگفت:ستاد پيشگيري از حوادث ترافيكي در دانشگاه علوم پزشكي شيراز با هدف پيشگيري از بروز تصادفات با تدوين استراتژيهاي كوتاه مدت، بلندمدت و ميان مدت تشكيل شده است.
وي افزود: اين ستاد با عضويت دستگاههايي همچون دادگستري، پليس راهور، پليس راه، صداوسيما، راه و شهرسازي، شهرداري، راهداري، آموزش وپرورش، معاونت حمل ونقل و ترافيك، اداره كل حمل ونقل پايانهها، اداره برق، اداره بيمه، هلال احمر و پزشكي قانوني فعاليت دارد.
وي ادامه داد: اين ستاد تاكنون 54 جلسه و 175 مصوبه داشته كه 92درصد مصوبات آن معادل 161 مصوبه، اجرايي شده است گرچه شايد با توجه به آمار تصادفات همچنان بايد تلاش بيشتر و مدونتري در اين زمينه انجام شود.
قائم مقام معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشكي شيراز در پاسخ به پرسشي درباره وضعيت تجهيز بيمارستانها و نيز قوانين رسيدگي به مصدومان گفت: به موجب قانون، وزارت بهداشت موظف است در حوادث ترافيكي يا غير آن، پاسخگوي درمان مصدومان باشد و اين امر از زماني كه حادثه رخ ميدهد، توسط اورژانس و در همه ساعات شبانه روز درحال انجام است.
همتي بيان كرد: به موجب ماده 92 قانون درمان مصدومين، هر مصدومي كه توسط اورژانس به بيمارستان منتقل شود، از درمان رايگان بهره مند ميشود و هيچ بيمارستاني نبايد از زمان تحويل بيمار به بيمارستان تا ترخيص او وجهي مطالبه كند البته اين موضوع بيماريهايي را كه فرد به قصد درمان آنها به بيمارستان مراجعه ميكند، دربر نميگيرد.
وي با اشاره به اينكه بيمارستان شهيد رجايي بزرگ ترين و مجهزترين مركز تروما در كشور است، درباره نبود ام.آر.آي در اين بيمارستان گفت: بيمارستان چمران و شهيد رجايي دو مركز نزديك به هم هستند و با توجه به اصل الزام كاهش هزينهها، ضرورتي براي وجود همه امكانات بيمارستاني درهردو مركز وجود ندارد و هر دو بيمارستان ميتوانند از امكانات يكديگر بهره مند شوند.
همتي هزينههاي دولت را براي مصدومان سوانح ترافيكي، بسيار زياد عنوان كرد و به دو حادثه تصادف اتوبوس سربازان و نيز حادثه واژگوني اتوبوس دانشآموزان هرمزگاني بهعنوان نمونه اشاره كرد كه در آنها هم اورژانس و هم واحدهاي درماني در شيراز و شهرستانها درگير شدند؛ البته وي منكر كاستيها و ضعفها نيز نشد و ابراز اميدواري كرد كاهش ضعفها به حداقل برسد.
آخرين آماري كه پزشكي قانوني استان فارس از تصادفات و فوتي هاي آن در استان فارس منتشر كرده، مربوط به 6 ماه اول امسال بوده است .
790 نفر براثر تصادف رانندگي در 6 ماه نخست امسال در اين استان جان خود را ازدست دادند و اين استان مانند سال هاي گذشته در مرگ هاي ناشي از تصادف رانندگي رتبه نخست در سطح كشور را دارد.
اين آمارنسبت به مدت مشابه پارسال كه تعداد فوتي ها 789نفربود، افزايش يك درصدي را در استان فارس نشان مي دهد.
بر اساس آمار پزشكي قانوني در 6 ماه اول امسال، استان فارس در تعداد فوتي ناشي از سوانح رانندگي با 790 نفر فوتي با فاصله قابل توجهي در رتبه نخست قرار دارد و پس از استان فارس استان هاي تهران با 649 فوتي و خراسان رضوي با 647 فوتي در رتبه هاي بعدي قرار دارند.
تعداد مصدومان تصادفات رانندگي نيز نسبت به پارسال 1.1 درصد افزايش داشته است در 6 ماه اول امسال 13هزارو 95 نفر مصدوم ناشي از تصادفات در فارس بر جاي مانده كه در كشور پس از استان هاي تهران ،خراسان رضوي و اصفهان در رتبه چهارم است.
بر اساس آمار پزشكي قانوني فارس، اين استان پارسال هم با يك هزار و 458 نفر فوتي ناشي از تصادف رتبه نخست كشور را در مرگ ناشي از سوانح ترافيكي داشته است در صورتي كه اين ميزان در سال 94، يك هزار و 374 نفر بوده كه نشانگر افزايش در اين زمينه است.
خبرنگار: سميرا متين نژاد ** انتشار دهنده:غلامرضا مالك زاده
1876
شيراز- ايرنا- قائم مقام معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشكي شيراز گفت:علت مرگ ومير اگرچه طبق الگوي يكسان متعلق به بيماري هاي قلبي است اما اين رتبه بندي در گروه سني 15 تا 40 سال يعني جوانان تغيير مييابد و آمار مرگ و مير حوادث ترافيكي جوانان به رتبه نخست مي رسد.