۲۲ آذر ۱۳۹۶، ۱۷:۰۰
کد خبر: 82762591
T T
۰ نفر

افزایش وابستگی آمریكا در حوزه فضایی به روسیه

۲۲ آذر ۱۳۹۶، ۱۷:۰۰
کد خبر: 82762591
افزایش وابستگی آمریكا در حوزه فضایی به روسیه

مسكو - ایرنا - تنش های آمریكا و روسیه هر روز بیشتر می شود با این وجود آمریكا همچنان به خدمات فضاپیماهای روسیه و موتورهای روسی در موشك های فضایی خود نیاز دارد و ناسا اعلام كرده است: وابستگی به خدمات فضایی روسیه در سال 2018 ادامه خواهد داشت و بیشتر هم خواهد شد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، آخرین اخبار رسانه های روسی حاكی است، آمریكا امكان دریافت مكان اضافی در فضاپیماهای روسی 'سایوز' برای اعزام فضانوردان خود به ایستگاه فضایی بین المللی را بررسی می كند.
ایتارتاس در این مورد به نقل از كِرك شیرمان رئیس برنامه ایستگاه فضایی بین المللی در ناسا نوشت: آمریكا امكان مذاكره با روسیه برای دریافت مكان اضافی برای فضانوردان آمریكایی در فضاپیماهای 'سایوز' روسیه برای پرواز به ایستگاه بین المللی فضایی را بررسی می كند.
وی افزود: آمریكا گزینه های مختلف را برای اعزام فضانوردان خود به ایستگاه فضایی بین المللی بررسی می كند تا در شرایط پیش بینی نشده آماده باشد.
بر اساس اطلاعات رسانه های روسی، اداره بازرسی ناسا در تازه ترین گزارش خود اعلام كرده است: هر گونه تاخیر و تعلل در اجرای برنامه های مربوط به پرتاب فضاپیماهای سرنشین دار آمریكا، موجب ادامه تكیه به خدمات فضاپیماهای روسی در سفرهای فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی می شود.
در گزارش اداره بازرسی ناسا گفته شده است كه اگر شركت های اسپیس ایكس و بویینگ نتوانند تا سال 2018 موشك و فضاپیما برای سفر فضانوردان آمریكایی به ایستگاه فضایی بین المللی بسازند، باید همچنان از خدمات فضاپیماهای روسی برای اعزام فضانوردان آمریكا به این مركز فضایی استفاده شود.
چندی پیش امریكا برای پرتاب 10 ماهواره خود به فضا از روسیه كمك گرفت هر چند كه موشك سایوز حامل19 ماهواره كشورهای مختلف جهان هیچ گاه به مكانی كه قرار بود نرسید اما اینكه بیش از نیمی از ماهواره ها متعلق به آمریكا بود خود گویای وابستگی این ابرقدرت، به توان فضایی روسیه است.
بنا بر گزارش رسانه های روسی، هزینه سفر هر فضانورد آمریكایی به ایستگاه فضایی با فضاپیماهای روسی 51 میلیون دلار است كه از سال 2010 و زمان توقف پرواز شاتل آمریكا دو برابر افزایش یافته است و تاكنون نیز 4.3 میلیارد دلار در این زمینه به روسیه پرداخت شده است.
در گزارش اداره بازرسی ناسا آمده است كه اگر این سازمان برنامه پروازهای فضایی سرنشین دار را سال 2015 آغاز می كرد تاكنون بیش از یك میلیارد دلار صرفه جویی كرده بود.
به گزارش رسانه های روسی، آمریكا همچنین برای طرح های موشكی خود مجبور به خرید موتورهای موشكی آر-دی180 ساخت كارخانه انر گوماش روسیه است و پیشتر نیز قرارداد یك میلیارد دلاری در این زمینه امضا كرده است.
آمریكا كه با استفاده از فرصت دوران نابسامانی اقتصادی و صنعتی روسیه به دلیل فروپاشی شوروی در سال 1991، توانست به پیشروترین كشور در عرصه فضایی تبدیل شود، بر اثر انفجار شاتل در سال 2003 مجبور شد، تقریبا بخش اصلی برنامه های خود را در این بخش تا جایگزینی سامانه ای مطمئن متوقف كند.
اول فوریه 2003 شاتل فضایی كلمبیا پس از انجام ماموریت خود هنگام ورود به جو زمین منفجر شد و هفت سرنشین آن كشته شدند كه به فاجعه بزرگ علمی فضایی این كشور شهرت یافت.
رابرت اوروك معاون وزیر دفاع آمریكا به تازگی در باره نیازهای این كشور به سامانه موتورهای موشكی ساخت روسیه اعلام كرده است: پنتاگون در شش سال آینده تا زمان ساخت موتور فضایی در داخل نیاز به خرید 18 موتور ار.دی-180 برای پرتاب ماهواره های نظامی دارد و تا زمانی كه نتوانیم موتور موشك فضایی بسازیم باید به خرید موتورهای روسی تكیه كنیم.
بیل نلسون سناتور از حزب دموكرات و عضو كمیته سنا در امور نیروهای مسلح نیز قید می كند كه هنوز معلوم نیست، پنتاگون چه تعداد موتور موشكی روسی آر - دی، نیاز دارد، در حالیكه نظامیان آمریكایی هم اعتراف می كنند ساخت چنین موتوری برای آمریكا ممكن است بیش از پنج سال وقت بگیرد.
اما فرانك كندال معاون امور تداركات و فناوری وزارت دفاع آمریكا هشدار داده كه شركت های این كشور بر خلاف پیش بینی زمانی قبل، موتور جایگزین را می توانند دو سال دیرتر یعنی پس از سال 2021 طراحی كنند.
قرارداد تحویل 101 موتور آر - دی 180 با ارزش تخمینی یك میلیارد دلار سال 1997 امضا شد ولی در میانه سال 2014 كنگره آمریكا به خاطر تیرگی روابط با روسیه، ممنوعیت استفاده از موتورها را برای بعد از سال 2019 اعلام كرد.
پس از گذشت مدتی آمریكا با درك اینكه در عرض سه سال توان طراحی و ساخت موتور ملی موشكی را ندارد، ممنوعیت بی اثر شد و بلافاصله شركت یونایتد لانچ الاینس ( United Launch Alliance ) برای تامین نیازهای خود 20 موتور اضافی آر- دی 180 روسی سفارش داد.
با وجود تحریم ها و محدودیت های موجود، امریكا درسال2016 بر اساس قرارداد 400 میلیون دلاری با روسیه، فضانوردان و بخش عمده محموله های فضایی خود را با فضاپیماها و موشك های سایوز روسی به ایستگاه فضایی بین المللی ارسال كرد.
به گزارش روزنامه روسی «ماسكوفسكی كامسامولتس»، فرمانده نیروی هوایی آمریكا به تازگی اعلام كرده است: پنتاگون تلاش دارد تا استفاده از موتورهای روسی برای موشك های فضایی را تا حد امكان كاهش دهد.
وی اخیرا در نشست كمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریكا گفت: آمریكا در صورتی كه 18 دستگاه موتور موشك فضایی ساخت داخل داشته باشد از وابستگی به روسیه رهایی می یابد.
«جیمز» افزود: متاسفانه این هدف در شرایط كنونی دور از دسترس و غیرقابل تحقق است.
بر اساس اطلاعات رسانه ها، در زمان حاضر چند شركت آمریكایی از جمله یونایتد لانچ الاینس وابسته به دو شركت عمده آمریكایی بوئینگ و لاكهید مارتین مشغول كار روی طرح موتورهای جدید موشكی آمریكا هستند تا سبب خودكفایی این كشور شود.
روسیه تنها دارنده امكانات پرتاب موشك برای حمل ماهواره و تاسیسات فضایی ارائه دهنده این خدمات به كشورهای دیگر است كه آمریكا و اعضای اتحادیه اروپا از این سامانه های روسی استفاده می كنند و حتی از پایگاه های خارج از مرزهای خود نیز عملیات پرتاب را برای كشورهای دیگر اجرا می كند.
مسكو افزون بر درآمد پرتاب های فضایی، اعتبار ویژه ای در این حوزه برای خود قائل است و در صدد حفظ آن و ایمنی كامل پرتاب های آینده و حفظ جایگاه خود است.
به گزارش اسپوتنیك، آمریكا موضوع ساخت موتورهای موشكی ویژه موشك های اطلس را در خاك خود بررسی می كند تا آن را جایگزین موتورهای روسی سازد اما در دو سال اخیر نتیجه قابل توجهی در این زمینه به دست نیاورده است.
روسیه آخرین بار در یازدهم دی ماه 1391 قراردادی را برای فروش 30 دستگاه موتور موشك های فضایی به آمریكا امضا كرد.
این قرارداد را مجموعه صنعتی «ˈانرگوماشˈ» روسیه و«ˈلاكهید مارتین» امضا كردند و روسیه متعهد شد 30 دستگاه موتور از نوع آر.دی-180 را به طرف آمریكایی تحویل دهد.
به گزارش رسانه های روسی، پنتاگون قصد دارد مجوز تاسیس شركت های جدید را برای ساخت موشك های با موتور غیر روسی صادر كند. اما زیانهای ناشی از كنار گذاشتن موتورهای روسی گریزناپذیر است.
رسانه روسی افزود: آمریكا منابع وفناوری های كافی برای تولید موتورهای موشك های فضایی به منظور جایگزینی موتورهای روسی در اختیار ندارد.
این مساله با توجه به تحریم های آمریكا علیه روسیه و اصرار كنگره برای پیوستن بخش فضایی امریكا به تحریم های ضدروسی برای ناسا دردسرآفرین شده است.
اروپام*391**1346** انتشار دهنده: رحمت الله خدادادی