۲۵ آذر ۱۳۹۶، ۱۷:۵۱
کد خبر: 82765549
T T
۰ نفر

پژوهش‌سراها محور خلاقيت، نوآوري و پژوهش هستند

۲۵ آذر ۱۳۹۶، ۱۷:۵۱
کد خبر: 82765549
پژوهش‌سراها محور خلاقيت، نوآوري و پژوهش هستند

تهران – ايرنا - معاون آموزش متوسطه اداره كل آموزش ‌و پرورش شهرستان‌هاي استان تهران گفت: پژوهش‌سراها محور خلاقيت، نوآوري و پژوهش هستند و اين مجموعه بايد كاركرد خود را در نهادينه شدن فرهنگ پژوهش در جامعه به درستي ايفا كنند.

به گزارش ايرنا ، ميررضا شفيع‌پور روز شنبه در آئين بهره برداري از آسمان نماي سه بعدي پژوهشسراي دانش آموزي شهرستان پيشوا گفت: مهمترين رسالت آموزش ‌و پرورش، سوادآموزي از سنين 6 تا 18 سالگي در فرآيندي 12 ساله است و اين آموزش، نوع اول در انتقال دانش محسوب مي شود.
وي افزود: بايد توجه داشت كه رسالت آموزش و پرورش تنها انتقال دانش به افراد نيست؛ بلكه دانش‌آموزان در طول مدتي كه تحت آموزش قرار مي گيرند بايد در مسير توليد علم نيز نيز آماده شوند كه اين مهم بر عهده پژوهشسراهاي دانش آموزي است.
شفيع پور تصريح كرد: مهمترين خلأئي كه امروز در نظام آموزشي دوره عمومي و آموزش عالي به چشم مي خورد اين است كه اين مراكز علمي همچنان در نسل هاي اول و دوم يعني تربيت فارغ التحصيلان فاقد مهارت و تحويل دادن آن ها به جامعه در جا مي زنند.
وي گفت: تلاش آموزش و پرورش اين است كه با استفاده از پژوهش‌سراها و پارك‌هاي علمي و فناوري در مقطع آموزش عالي به سمت دانشگاه‌هاي نسل سوم كه در آن فارغ التحصيل از دانش تئوري به مرحله مهارت آموزي حركت كند.
معاون آموزش متوسطه اداره كل آموزش ‌و پرورش شهرستان‌هاي استان تهران بيان كرد: امكانات آزمايشگاهي و تجهيزاتي كه در اختيارات پژوهش‌سراها قرار دارد بايد به داخل مدرسه منتقل شود تا كاركردهاي آن افزايش يابد.
وي افزود: تا پيش از فعاليت دولت يازدهم، 300 پژوهش‌سراي دانش‌آموزي در كشور فعال بود كه اين تعداد به 650 پژوهش‌سرا افزايش يافته است كه اين نشان از توجه ويژه دولت به امر پژوهش دارد.
وي تعداد پژوهشسراهاي شهرستان هاي استان تهران را 28 مورد اعلام كرد و گفت: تا پيش از دولت يازدهم ، تعداد پژوهشسراهاي شهرستان هاي استان تهران 10 مورد بود كه اين تعداد به 28پژوهشسرا در دو شيفت فعاليت افزايش يافته است.
فرماندار پيشوا نيز در اين مراسم گفت: كسب علم در جامعه با هدف توليد خرد، فن و تكنولوژي صورت مي گيرد و تمامي اين تلاش ها بايد به توليد منافع عمومي و ملي كشور ختم شود.
محمدكرم محمدي اظهار كرد: امروز علم و دانش به سرعت در حال پيشرفت است و جامعه اي كه از نظر فناوري نتواند خود را به روز كند ، با مشكلات بسياري در توسعه و پيشرفت مواجه مي شود.
وي با تأكيد بر نقش تحقيق و پژوهش در پيشرفت علمي جامعه گفت: آموزش و پرورش به عنوان متولي علم آموزي آينده سازان ايران اسلامي ، نقش به سزايي در نهادينه شدن پژوهش در جامعه ايفا كرده و با تلفيق علم و پژوهش مي تواند به پيشرفت علوم كاربردي كمك شاياني كند.
فرماندار پيشوا خاطرنشان كرد: پژوهش‌سراهاي دانش آموزي كه با هدف توليد فن و روش هاي پيشرفته علمي و كمك رساني به بخش‌هاي نظري تشكيل شده اند ، بايد جايگاه ويژه خود را پيدا كرده و نقش اثرگذار خود را در توسعه علم و دانش ايفا كنند.
وي بيان كرد: شناسايي و فراهم‌آوردن زمينه رشد، هدايت استعدادها، پرورش خلاقيت‌هاي فردي و گروهي دانش‌آموزان و گسترش فرهنگ مطالعه، تحقيق و پژوهش در بين آنان، از مهمترين اهداف تشكيل پژوهش‌ سراهاي دانش آموزي است.
وي از شناسايي، جذب و هدايت دانش‌آموزان مستعد و علاقه‌مند متناسب با نيازهاي كشور به عنوان مهمترين وظايف پژوهش‌سراهاي دانش‌آموزي ياد كرد.
فاز نخست آسمان نماي سه بعدي پژوهشسراي دانش آموزي خواجه نصيرالدين پيشوا با هزينه اي بالغ بر 200 ميليون ريال براي آشنايي دانش آموزان با علم نجوم احداث شده است كه علاوه بر دانش آموزان پيشوا ، دانش آموزان شهرستان هاي ديگر نيز مي توانند از آن استفاده كنند.
23 تا 28 آذر هفته پژوهش نام دارد.
بيش از 14 هزار دانش آموز در مدارس شهرستان پيشوا مشغول به تحصيل هستند.
پيشوا با بيش از 80 هزار نفر جمعيت در 45 كيلومتري جنوب شرق تهران واقع شده است.
خبرنگار: سيد حسن ميري**انتشار: محمد آجورلو
تهرام/7254//1348