۲۶ آذر ۱۳۹۶، ۱۱:۵۳
کد خبر: 82766205
T T
۰ نفر
جشن 68 سالگي كارگردان «قصه هاي مجيد» در موزه امام علي (ع) برگزار شد

ايرنا- جشن 68 سالگي كيومرث پوراحمد كارگردان مجموعه تلويزيوني «قصه هاي مجيد» در بيست و هشتمين ويژه برنامه «تولد ماه» با حضور رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و جمعي از هنرمندان در موزه هنرهاي ديني امام علي(ع) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، محمود صلاحي رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران شامگاه شنبه در اين ويژه برنامه با اشاره به جايگاه هنر و هنرمندان در جامعه گفت: بخشي از هنر اكتسابي است، از طريق آموزش بدست آمده و با تجربه تكميل مي شود و با نتيجه اي دلنشين مخاطب را جذب مي كند.
وي افزود: بخشي ديگر از هنر ذاتي است كه خداوند آن را به امانت نزد هنرمند سپرده و ما خداوند را شكر مي كنيم كه چنين هنرمنداني را به ملت و كشور ما هديه كرده كه يكي از اين هنرمندان كيومرث پوراحمد است.
صلاحي با اشاره به ويژگي هاي آثار كيومرث پوراحمد به خصوص مجموعه تلويزيوني «قصه هاي مجيد» گفت: بهره مندي از ستاره ها و بازيگران مشهور در فيلم ها و سريال ها، مخاطب را جذب مي كند و كار نويسنده و كارگردان راحت تر است اما وقتي قرار است كارگردان در مجموعه «قصه هاي مجيد» با بهره مندي از يك دانش آموز، فيلمي بسازد كه مخاطبان در همه سطوح سني، از او استقبال كنند، كار راحتي نيست.
رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران افزود: مجموعه «قصه هاي مجيد» با داستاني از هوشنگ مرادي كرماني و كار هنرمندانه پوراحمد، ماندگار شد و توانست با بسياري از مخاطبان ارتباط برقرار كرده و آنان را جذب كند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود، هدف از برگزاري ويژه برنامه «تولد ماه» را معرفي شخصيت هاي برجسته فرهنگي و هنري به افراد جامعه به خصوص نسل جوان عنوان كرد و گفت: امروز نسل جوان بسياري از هنرمندان جهاني را مي شناسند اما متاسفانه شناختي از هنرمندان جامعه خود ندارد كه برگزاري چنين برنامه هايي زمينه آشنايي نسل جوان با هنرمندان را فراهم مي كند.
صلاحي با اشاره به قدرداني و تجليل از هنرمندان افزود: آحاد جامعه و نهادهاي مختلف فرهنگي و هنري تا زماني كه هنرمندان در قيد حيات هستند بايد قدردان فعاليت هاي آنان باشند و از هنرمندان تجليل كنند و اميدواريم ويژه برنامه «تولد ماه» الگويي براي ساير شهرهاي كشور باشد.
مسعود فروتن نويسنده و كارگردان نيز در اين آيين با اشاره به ويژگي هاي آثار كيومرث پوراحمد اظهار كرد: آثار پوراحمد خاطره مشترك همه ما است و زماني كه او براي كودكان و نوجوانان فيلم ها و سريال هايي مي ساخت، بزرگترها نيز از آثار پوراحمد لذت مي بردند و ما با بسياري از فيلم ها و سريال هاي پوراحمد از جمله مجموعه «قصه هاي مجيد» همذات پنداري كرديم.
وي گفت: پوراحمد يكي از ماندگارترين كارگردان اين سرزمين است و من خوشحال هستم، متعلق به نسلي هستم كه كيومرث پوراحمد متعلق به آن نسل است.
سيروس الوند نويسنده و كارگردان سينما نيز با اشاره به ويژگي ايراني بودن آثار كيومرث پوراحمد گفت: همه ما از نسل قبل تا به امروز فاقد اين ويژگي هستيم اما پوراحمد واجد آن است، من ايراني بودن را در استتار دوره قاجار و تهران قديم و امروز نمي بينم، پوراحمد در هر نقطه اين سرزمين كه فيلمي ساخته، مخاطب را با خود همراه كرده و فيلمش رنگ و بوي آن اقليم را به خود گرفته و اين يعني ايراني بودن و از اين بابت من به پوراحمد حسرت مي خورم.
الوند با اشاره به اينكه پوراحمد در مجموعه ماندگار «قصه هاي مجيد» دنيايي را ترسيم كرده كه وامدار آثار هوشنگ مرادي كرماني است، افزود: پوراحمد هيچ وقت شبيه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، حوزه هنري و تلويزيون نشد و شبيه سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران هم نمي شود، او شبيه مردم است و اين بالاترين ويژگي است.
هوشنگ مرادي كرماني نويسنده «قصه هاي مجيد» نيز در اين آيين با بيان خاطراتي از كيومرث پوراحمد و چگونگي ساخت مجموعه تلويزيوني «قصه هاي مجيد» گفت: كارگردانان بسياري قصد داشتند اين داستان را بسازند اما من قبول نكردم و پوراحمد با هنرمندي خود و همذات پنداري با شخصيت مجيد اين مجموعه داستان را جذاب، شيرين و مخاطب پسند ساخت كه فكر نمي كنم كارگرداني ديگري بتواند مثل او چنين مجموعه اي را بسازد.
ناصر عنصري قائم مقام خانه سينما نيز در اين آيين با بيان اينكه آثار كيومرث پوراحمد بر او و هم نسلان او بسيار تاثيرگذار بود، افزود: پوراحمد يكي از معدود كارگرداناني است كه وقتي براي كودكان و نوجوانان فيلم مي سازد، بزرگترها هم به همان ميزان از فيلم هايش لذت مي برند كه فيلم ها و سريال هايي همچون «خواهران غريب» و «قصه هاي مجيد» از جمله اين آثار است.
كيومرث پوراحمد نيز در اين آيين با بيان اينكه در گذشته تولد رسم نبود، اظهار كرد: سال تولدم را مي دانستم، بعد از 30 سالگي، با توجه به هدايايي كه همسرم به مناسبت تولد به من مي داد، فهميدم كه 25 آذرماه به دنيا آمدم.
وي گفت: تولد غم انگيز است، يك سال مي گذرد، يك سال پيرتر مي شويم و كاري نكرديم اما همين كه چهار ستون بدنم سالم است و مي توان راه بروم، جاي شكر دارد، اگر مديريت همسرم نبود، چهار ستون بدنم سالم نبود.
همچنين در اين آيين اميرعبدالحسيني معاون هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و جمعي از هنرمنداني همچون فردين خلعتبري(آهنگساز)، احترام برومند، مريم معترف، كوروش سليماني و حسين محجوبي و غلامرضا نامي از جمله هنرمندان پيشكسوت نقاشي حضور داشتند.
كيومرث پوراحمد كارگردان، فيلمنامه‌نويس، تدوينگر و تهيه‌كننده متولد 25 آذرماه 1328 در نجف‌آباد اصفهان است.
پوراحمد فعاليت خود را در حوزه سينما با نقدنويسي آغاز كرد و از 1353 با دستياري در مجموعه تلويزيوني «آتش بدون دود» وارد سينما شد. فيلم «شب يلدا» الهام‌ گرفته از زندگي خود اوست. پوراحمد شرح حال خود را در كتابي باعنوان «كودكي نيمه‌تمام» منتشر كرده‌ است.
پوراحمد تاكنون جوايزي همچون جايزه ويژه و لوح تقدير سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري براي فيلم «به خاطر هانيه»، سيمرغ بلورين بهترين كارگرداني جشنواره فيلم فجر براي فيلم «خواهران غريب»، جايزه بهترين كارگرداني جشنواره فيلم پنانگ براي فيلم «خواهران غريب»، تنديس بهترين فيلم جشن انجمن منتقدان و نويسندگان سينمايي ايران براي فيلم «شب يلدا»، تنديس بهترين كارگرداني و تنديس بهترين فيلمنامه جشن خانه سينما براي فيلم «اتوبوس شب»، جايزه بزرگ هيئت داوران جوايز آسيا پاسيفيك براي فيلم «اتوبوس شب»، جايزه پروانه زرين بهترين كارگرداني جشنواره فيلم كودك و نوجوان براي فيلم اتوبوس شب، جايزه بهترين كارگرداني جشنواره بين‌المللي فيلم خروس طلايي براي فيلم اتوبوس شب و جايزه ويژه بهترين فيلمنامه جشنواره بين‌المللي فيلم رشد براي فيلم «صبح روز بعد» را از آن خود كرده است.
مجموعه تلويزيوني «قصه هاي مجيد» يكي از ماندگارترين آثار پوراحمد است.
خبرنگار: معصومه جوان معبودي** انتشاردهنده:موسي فعاليان ** بازنشر: اصغر دواتگر
تهرام/7245/ 1539 / 2093