۲۶ آذر ۱۳۹۶، ۱۲:۰۶
کد خبر: 82766226
T T
۰ نفر
مبارزه بيولوژيكي با رهاسازي زنبورهاي 'براكون' در مزارع گوجه فرنگي مياندوآب

مهاباد- ايرنا- مدير جهادكشاورزي مياندوآب با بيان اينكه يكي از رويكردهاي وزارت جهاد كشاورزي كاهش مصرف سم ها و افزايش سطح مبارزه بيولوژيك با آفت ها و بيماري هاي نباتي، تحت عنوان طرح IPM (مديريت تلفيقي آفات) است، گفت: امسال 600 هزار عدد زنبور براكون براي مبارزه با آفت 'مينوز' و 'هليوتيس' در مزارع گوجه فرنگي اين شهرستان توليد و رهاسازي شده است.

علي ديانتي روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: اين روش قابل اجرا در مبارزه با كرم 'هليوتيس' نخود و كرم 'ساقه خوار' ذرت در سال هاي آينده است.
وي افزود: همچنين 2 هزار و 400 گرم تخم پارازيت شده زنبور 'تريكوگراما' توليد و در مزارع گوجه فرنگي و ذرت رهاسازي شده كه با توجه به تنوع فعاليت اين حشره، در باغ هاي سيب، انگور و آلو براي مبارزه با كرم ميوه قابل گسترش است.
وي اظهار كرد: با اجراي طرح رهاسازي براي چهار نفر از كارشناسان فارغ التحصيل رشته گياه پزشكي، زمينه اشتغال فراهم شده است.
وي گفت: براي توليد محصول سالم، در سطح يكهزار و 509 هكتار با 2 كلينيك گياه پزشكي، قرارداد خريد خدمات گياه پزشكي منعقد شده است كه با اجراي اين طرح نيز براي 9 نفر از كارشناسان گياه پزشكي زمينه اشتغال فراهم شده است.
مدير جهاد كشاورزي مياندوآب گفت: براي گسترش مبارزه بيولوژيك و ايجاد فرهنگ استفاده از مواد بيولوژيك به جاي سموم شيميايي، تعداد پنج هزار عدد 'فرمون مينوز' گوجه فرنگي در سطح 250 هكتار از مزارع اين محصول با همكاري بخش خصوصي تهيه و به منظور مبارزه انبوه با 'مينوز' در اختيار كشاورزان قرار گرفته است.
ديانتي افزود: مياندوآب به عنوان اولين شهرستان برخوردار پس از مراكز استان ها در سطح كشور، جهت توليد محصول سالم و ارگانيك گام عملي برداشته است.
ديانتي گفت: در حال حاضر تنوع توليد حشرات مفيد به 2 نوع حشره شامل زنبور 'براكون' و 'تريكوگراما' و سطح مبارزه بيولوژيك 600 هكتار از مزارع گوجه فرنگي و ذرت مياندوآب ارتقا يافته است.
ديانتي مبارزه با آفت سن گندم (پوره و مادر) در سطح 6 هزار و 616 هكتار از مزارع گندم آبي و ديم، مبارزه با علف هاي هرز مزارع گندم در سطح 16 هزار و 960 هكتار، مبارزه با آفت سرخرطومي در مزارع يونجه در سطح 12 هزار و 100 هكتار را از ديگر اقدامات انجام گرفته اعلام كرد.
شهرستان مياندوآب با بيش از 277 هزار نفر جمعيت در جنوب آذربايجان غربي واقع است.
مهمترين اخبار ايرناي كشور، آذربايجان غربي و جنوب استان را به صورت لحظه به لحظه از كانال خبري تلگرام اين رسانه به آدرسirnamahabad@ دريافت كنيد.
9871/3093/3072
**خبرنگار: زين العابدين شيخي ** انتشار: عليرضا فولادي