۲۶ آذر ۱۳۹۶، ۱۲:۱۸
کد خبر: 82766250
T T
۰ نفر
آموزش و پرورش از زنان در پست های مدیریتی بیشتر استفاده می كند

تهران- ایرنا- وزیر آموزش و پرورش با بیان اینكه موانع جذب زنان در پست های مدیریت باید شناسایی و رفع شود، گفت: آموزش و پرورش تلاش می كند از ظرفیت بانوان در پست های مدیریتی بیش از پیش استفاده كند.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا از وزارت آموزش و پرورش، سید محمد بطحایی در آئین تكریم و معارفه مدیران كل امور زنان و خانواده این وزارتخانه با بیان اینكه البته زنانی كه در پست های مدیریتی به كار گرفته می شوند در زندگی شخصی خود با محدویت هایی مواجه خواهند شد، به جایگاه زنان در جامعه اشاره و اظهار كرد: زنان همواره با بی عدالتی رو به رو بوده اند و این نابرابری ها دو جنبه كیفی و كمی دارد.
به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری اوایل شهریورماه امسال دستورالعمل اجرائی نحوه انتخاب و انتصاب مدیران حرفه‌ای و افزایش تعداد مدیران زن و جوانان در دستگاه‌های اجرایی به ۳۰ درصد تا پایان برنامه ششم را ابلاغ كرد.
بر اساس این دستورالعمل اجرایی، دكتر حسن روحانی تاكید كرده كه به ‌منظور بهره‌گیری از ظرفیت زنان و جوانان توانمند كشور برای تصدی پست‌های مدیریتی، میزان تجربه مورد نیاز برای تصدی هر یك از سطوح مدیریت حرفه‌ای (از تجربه خدمت دولتی) در مورد زنان و كارمندان كمتر از ١٥ سال سابقه در مواردی كه سایر شرایط احراز شده باشد، به دو سوم زمان پیش‌بینی‌شده توسط شورای راهبری توسعه مدیریت دستگاه تقلیل می‌یابد.
همچنین قرار است تا پایان برنامه ششم توسعه نسبت مدیران زن در پست‌های مدیریتی به ٣٠ درصد افزایش یابد و سهم بانوان در پایان برنامه پنجم توسعه، ٢٢ درصد پیش‌بینی شده بود كه با ابلاغ این دستورالعمل و در صورت اجرا، به ٣٠ درصد افزایش می‌یابد.
وزیر آموزش و پرورش در این مراسم افزود: به لحاظ كمی در سال های اخیر دستاوردهای خوبی داشته ایم و امروز در آموزش و پرورش بین دختران و پسران تفاوت معنی دار به چشم نمی خورد مگر در مناطقی كه به علت محرومیت ها هنوز شاهد تفاوت هایی هستیم.
وی تصریح كرد: بالاتر از كمیت، نابرابری كیفیت است و متاسفانه شاهد تفاوت و فاصله قابل توجهی بین دانش آموزان دختر و پسر هستیم و برخی از این نابرابری ها پنهان بوده و به چشم مسئولان نمی آید.

**محرومیت دختران از تربیت بدنی در مدارس مختلط مناطق محروم
بطحایی با اشاره به اینكه در برخی مدارس مختلط و یا دخترانه ای كه معلم مرد وجود دارد دختران از تربیت بدنی محروم هستند، گفت: برخی مدارس ابتدایی كه اغلب در مناطق محروم هستند نیز دانش آموزان دختر در ساعت تربیت بدنی در گوشه ای از حیاط مدرسه بازی می كنند و این از آثار نابرابری دختران و پسران است.
وی فقدان دسترسی دختران به مراكز یادگیری ثانوی را یكی دیگر از آثار نابرابری دختران با پسران دانست و افزود: پژوهش سراها، كتابخانه ها و مراكز كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان محیط هایی هستند كه برای هر دو جنسیت فراهم شده است.
وزیر آموزش و پرورش به جمعیت60 درصدی زنان و دختران در آموزش و پرورش اشاره و تصریح كرد: با وجود جمعیت انبوه زنان و دختران در آموزش و پرورش از این ظرفیت نیروی انسانی استفاده نشده است و مدیر كل امور زنان موظف به ارائه راهكار و حل این مشكل با كمك مسئولان ذی ربط است.
بطحایی یادآور شد: در این زمینه باید هر ساله، فعالیت های انجام شده توسط امور زنان رصد شود تا بر اساس شاخص های مربوط میزان پیشرفت آن مشخص شود.
در این آئین از زحمات «مهناز احمدی» قدردانی و «فرحناز مینایی پور» به عنوان مدیركل امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش معرفی شد.
فراهنگ**1883**1055
دریافت: مریم جلوداران**انتشار: زینب كارگر
۰ نفر