۲۶ آذر ۱۳۹۶، ۱۷:۳۱
کد خبر: 82766732
T T
۰ نفر

ربات ليفتراك هوشمند در دانشگاه تفرش ساخته شد

۲۶ آذر ۱۳۹۶، ۱۷:۳۱
کد خبر: 82766732
ربات ليفتراك هوشمند در دانشگاه تفرش ساخته شد

اراك - ايرنا - رئيس روابط عمومي دانشگاه تفرش گفت: ربات ليفتراك هوشمند توسط تيم رباتيك دانشجويان كارشناسي مهندسي برق الكترونيك اين دانشگاه ساخته شد.

به گزارش روز يكشنبه روابط عمومي دانشگاه تفرش، محمدرضا پرنيان پور افزود: اعضاي اين تيم رباتيك متشكل از يونس ملكوتي خواه، وحيد حسيني و مهدي زنجيربند، تحت سرپرستي عضو هيات علمي اين گروه دكترعلي محمد فتوحي بودند كه موفق به طراحي و ساخت ربات ليفتراك هوشمند شدند.
وي اظهار كرد: اين ربات قابليت كنترل از راه دور به فاصله 100 متر تا يك كيلومتر را دارد.
وي توضيح داد:اين ربات ليفتراك هوشمند به 2 صورت دستي و خودكار قابل كنترل است و در حالت خودكار مي توان الگوي حركتي ربات را براي رسيدن به محل بار تعيين كرد.
يكي از سازندگان ربات ليفتراك هوشمند نيز در گفت و گو با ايرنا اظهار كرد: ربات ليفتراك هوشمند از طريق ارتباط راديويي براي كنترل تنظيم مي شود و پس از دريافت الگوي حركتي، ربات با ناوبري مبتني بر اين دستور داده شده و پرهيز از برخورد با موانع شروع به حركت به طرف مقصد مي كند كه در مسير حركت نيز قدرت موتورهاي الكتريكي و نيز ارتفاع بار متناسب با شيب هاي مسير تنظيم مي شود.
يونس ملكوتي خواه افزود: از ديگر توانمندي هاي اين ربات، قابليت ليفت خودكار است كه در اين قابليت پس از آنكه ربات به مجاورت جعبه بار مورد نظر رسيد با فراخواني اين قابليت، فاصله با جعبه بار تنظيم شده و ربات خود را عمود بر جعبه قرار مي دهد و محل قرار گيري چنگك ها را بر روي پلات بار مشخص مي كند.
وي اظهار كرد: پس از آن ربات جعبه را بلند كرده و وزن آن را به صورت تخميني تشخيص مي دهدو در صورتي كه نتواند جعبه را بلند كند پيغام خطا صادر مي شود.
اين مخترع جوان گفت: براي طراحي و ساخت اين ربات در بخش نرم افزاري 10 هزار خط برنامه نويسي انجام شده است.
ملكوتي خواه افزود: در بخش سخت افزاري، اين ربات شامل يك برد مبتني بر ميكروكنترلر به عنوان پردازشگر اصلي، ماژول هاي ارتباط از راه دور از نوع راديويي، سنسور ژيروسكوپ و شتاب سنج براي تشخيص شيب مسير وحفظ تعادل و فاصله سنج هاي فراصوت و مادون قرمز براي تعيين طول و ارتفاع بار و موانع موجود در مسير و شفت انكودرهاي نوري براي سنجش مسافت طي شده مي باشد.
شهرستان تفرش با جمعيت 24 هزار و 913 نفر در 95 كيلومتري اراك واقع شده است.
6991/6013خبرنگار: معصومه ابراهيمي***انتشاردهنده:مژگان حيدري