۲۸ آذر ۱۳۹۶، ۲۰:۱۱
کد خبر: 82769343
T T
۰ نفر
3 كشته در جريان اعتراض ها به ضعف مديريت در اقليم كردستان /رويدادها و تحولات عراق در يك نگاه/28آذر

تهران - ايرنا - كشته شدن 3 تن در جريان اعتراض ها به سوء مديريت در كردستان عراق؛ هشدار كنسولگري ايران به اتباع ايراني مقيم اقليم كردستان ؛ آماده باش العبادي براي اعزام پليس فدرال به شمال كشور؛ به آتش كشيدن چند مقر حزب بارزاني در سليمانيه؛ دريافت استوار نامه سفير جديد عربستان در بغداد؛ تاكيد مركل بر يكپارچگي عراق در ديدار با نيچروان بارزاني؛ كشته شدن 47 عضو پ.ك.ك در تركيه و شمال عراق؛ و حمايت نماينده جنبش تغيير با معترضان عليه تشكيلات كردستان عراق؛ از مهم ترين رويدادهاي روز سه شنبه كشور عراق است.

** به گزارش خبرگزاري السومريه نيوز عراق، سه معترض در درگيري هاي خياباني در جريان تظاهرات مردمي در بخش رانيه سليمانيه عراق كشته و حدود 80 تن ديگر از تظاهر كنندگان زخمي شدند.
شهرهاي مختلف اقليم كردستان عراق طي ديروز و امروز صحنه اعتراضات گسترده مردمي به سوء مديريت، فساد و نبود خدمات عمومي و نيز تاخير چند ماهه در پرداخت حقوق و دستمزد از سوي تشكيلات حاكم بر اين منطقه است.

** كنسولگري كشورمان در اربيل از شهروندان ايراني مقيم كردستان عراق خواست تا با توجه به برپايي گردهمايي هاي اعتراضي در شهرهاي اين منطقه از نزديك شدن به اماكن محل تجمعات اعتراضي خودداري كنند.

** همزمان با دومين روز اعتراضات گسترده مردمي در شمال عراق به سوء مديريت، فساد و نبود خدمات عمومي، رسانه هاي عراقي از اعلام آماده باش به پليس ويژه عراق از سوي حيدرالعبادي نخست وزير و فرمانده كل نيروهاي مسلح اين كشور خبر داد.
بنا بر گزارش هاي منتشره، العبادي به يگان ويژه پليس فدرال عراق دستور آماده باش در بالاترين سطح داد تا درصورت لزوم جهت حفظ امنيت شهروندان عراقي در منطقه به استان هاي شمالي اعزام شوند.

** كردستان عراق در ادامه اعتراض هاي مردمي به سوء مديريت، فساد و نبود خدمات عمومي امروز هم در سطح شهرهاي اين منطقه از جمله سليمانيه، كفري، كلار و كويه شاهد تجمع مردم در خيابان هاي اصلي شهر و توقف ترددهاي درون شهري بود.
عده اي از معترضان در شهر كويه از توابع استان اربيل، ساختمان فرمانداري را به آتش كشيدند و در شهر كفري نيز معترضين به دفاتر احزاب اتجاديه ميهني كردستان عراق، حزب دمكرات كردستان عراق و جنبش تغيير حمله كردند كه با ورود نيروهاي پليس معترضين پراكنده شدند.

** به گزارش رسانه هاي عراقي، تظاهر كنندگان خشمگين در شمال عراق چند مقر حزب دمكرات كردستان عراق به رهبري مسعود بارزاني در در مناطق رانيه و كفري استان سليمانيه را آتش زدند.
اخبار ديگري حاكي از قطع برق در بيشتر مناطق سليمانيه است كه علت آن را از كار افتادن نيروگاه برق منطقه جمجمال در اثر حمله تظاهركنندگان و آتش زدن آن اعلام كرده اند.
شماري از معترضين نيز در مركز شهر سليمانيه اقدام به زدن چادر كرده تا اعتراضات را تا حصول نتيجه نهايي ادامه دهند.

** درحالي كه نخست وزير تشكيلات كردستان عراق و معاون او براي سفر رسمي در آلمان به سر مي برند، اين تشكيلات امروز با صدور بيانيه اي اعتراض را حق مردم دانست، اما حمله به مراكز اداري و عمومي را خلاف قانون دانست و از راهپيمايان خواست از وارد كردن خسارات به ارگان هاي دولتي و ساير اماكن بپرهيزند.

** وزارت خارجه عراق با صدور بيانيه اي اعلام كرد كه ابراهيم جعفري وزير خارجه عراق استوار نامه عبدالعزيز بن خالد الشمري سفير جديد عربستان در عراق را دريافت كرد و طرفين در اين ديدار در باره روند روابط دو جانبه و راه هاي توسعه و حمايت از آن در جهت منافع دو كشور تبادل نظر كردند.
روابط ديپلماتيك ميان عراق و عربستان در طول دوره گذشته بعد از آن كه بغداد در ماه اگوست (مرداد - شهريور) 2016 ميلادي السبهان را به دخالت در امور داخلي خود متهم كرد و خواستار جايگزين شدن فرد ديگري به جاي وي شد، به سردي گراييد.

** آنگلا مركل صدراعظم آلمان دوشنبه شب در ديدار با هيات سياسي اقليم متشكل از نيچروان بارزاني نخست وزير و قباد طالباني معاون وي، تاكيد كرد كه كشورش از حقوق كردستان در چارچوب كشور عراق و قانون اساسي اين كشور حمايت خواهد كرد.
مركل در اين ديدار همچنين با حمايت از موضع اربيل در پذيرش التزام به آراي صادره از سوي دادگاه عالي فدرال عراق و تلاش براي آغاز گفت و گوها با بغداد ابراز اميدواري كرد همه تلاش ها براي آغاز گفت و گو ميان دو طرف براي حل مشكلات فيمابين به كار گرفته شود.

** به گزارش روزنامه حريت، 47 عضو نيروهاي حزب كارگران كردستان تركيه (پ.ك.ك) در پي بمباران جنگنده هاي هوايي و درگيري با نيروي زميني ارتش تركيه در شهرهاي بيتليس، دياربكر، شيرناك، باتمان، سيرت، ماردين، تونجالي تركيه و مناطق زاپ، آواشيان و باسيان در شمال عراق در 10 روز اخير كشته شده اند.
بنا بر اين گزارش، مراد داغ فرمانده پ.ك.ك در منطقه پولومور استان تونجالي نيز كه پيش از اين جايزه يك ميليون دلاري براي دستگيري وي تعيين شده بود، جزو كشته شدگان است.
حزب كارگران كردستان(پ.ك.ك) بيش از 30 سال است كه به صورت مسلحانه عليه دولت مركزي تركيه مي جنگد.
اين تشكيلات از سوي دولت تركيه، اتحاديه اروپا و دولت آمريكا به عنوان گروه تروريستي شناخته و معرفي شده است و حدود هشت ماه پيش عليه دولت مركزي تركيه و اقليم كردستان عراق اعلام جنگ تمام عيار كرد.

** سروه عبدالواحد نماينده جنبش تغيير در پارلمان عراق با نوشتن توئيتي از همراهي با مردم معترض خواهان سرنگوني تشكيلات اقليم خبر داد.
اين نماينده فعال كرد از فراكسيون جنبش تغيير در پارلمان عراق و چهره منتقد سياست هاي مسعود بارزاني رهبر حزب دمكرات كردستان عراق در توئيتي نوشت: در جمع تظاهركنندگاني كه خواستار دخالت دولت مركزي براي حل مشكل پرداخت حقوق كاركنان دولتي در منطقه كردستان عراق هستند، تاكيد كردم كه جنبش تغيير با شما در سرنگون كردن تشكيلات اقليم همراه است.
شبد**خاورم**7074**1010
خبرنگار: مينا غفراني آذر**انتشار:حسن معظمي
۰ نفر